Gjest Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Jeg sitter og undrer... skal på ultralyd torsdag i neste uke, og nå begynner jeg nesten å bli småstressa for hvor mye de justerer terminen min... Etter mine beregninger har jeg akkurat tippa over til 17+0 nå ved midnatt, dette er målt ut i fra en mensturasjon som var så kraftig at jeg var sengeliggende av smertene første dagen - den starta med en livmorkrampe som jeg besvimte av, og jeg har i tillegg kraftige blødninger i fem-sju dager. Så at noe kan ha overlevd der inne gjennom den blødningen har jeg INGEN tro på. Dessuten, på grunn av at jeg hadde hatt et par ubeskytta samleier i "skummelt" tidsrom den syklusen testa jeg meg ubestridt negativt to dager før jeg fikk mensen (ville vite om et eventuelt svangerskap så tidlig som mulig pga medisiner jeg vanligvis tar, derfor venta jeg ikke for å se om tanta kom selv om det er helt normalt at jeg har sykluser som varierer mellom 26-32 dager i lengde - og denne var vel på 30 dager). Nøyaktig fire uker senere - altså på dag 28 i neste syklus, testa jeg meg igjen (dette var vår første prøveperiode, den forrige var et "uhell" som følge av laber motivasjon for prevensjonsbruk). Testen var vaaagt positiv, det tok lang tid å få fram streken, og den var svak. Stemmer bra med at jeg testet på dagen 4+0 uker uti. Åtte dager senere tester jeg på nytt, da kommer streken før jeg rekker å sette på hetta på tuppen på testen og legge den fra meg. UTVILSOMT positiv - kraftig strek! Stemmer bra med at jeg da skal være 5+1 og at hormonnivået i løpet av uke 5 har økt drastisk. I løpet av første tri stemmer symptomer bra med "lærebøkene". Alt er bare velstand. I uke 13 begynner jeg å kjenne liv og røre inni der. Små "pok" som kommer oftere når jeg spiser noe søtt, og som ettersom ukene går er blitt tydeligere og tydeligere. På morran 16+5 kjenner jeg første spark utapå magen, og gubben har fått kjenne det flere ganger siden den morran han og. Rakker'n sparker meg nå i magen og overalt, og det er ingen tvil om hva det er lenger. De siste par ukene, og særlig den siste uka, har magen min bare est ut fullstendig ut av proposjoner. Jeg fikk en gravidbukse som var alt for stor til meg forrige helg - nå sitter den som et skudd. Og for en uke siden kunne jeg fint skjule magen under en vid genser, nå er det ikke snakk om engang med mindre jeg har på meg boblejakke... Magebilde fra tidligere i kveld ligger på profilen min - og det skal da sies at uten å skryte på meg for mye, så var det flatt mellom hoftekammene mine da jeg ble gravid... (Dessuten har jeg selvsagt ikke så stor rompe som på bildet, det er kamera som lyver... ehr... jah. Nemlig!) Så, hva tror dere? Mamma sier jeg ikke skal bli forundret om de oppjusterer meg med en måned i forhold til termin, for hun synes jeg har blitt skremmende diger og at utviklingen ligger vel godt an for ukeantallet. Og det hører med til historien at jeg også har hatt min første kynner, noe den kloke boka mi sier jeg ikke skulle hatt før om tidligst et par uker... Jeg ser liksom ikke helt for meg tvillinger heller - da hadde vel kanskje livmora vokst mer med en gang? For den titta ikke fram over skambeinet før uti uke 13. Mye fostervann er selvsagt mulig, men... er det ikke da litt snedig at jeg kjenner så kraftige spark? Det er da ikke helt forenelig med at den skulle ha mer enn gjennomsnittlig god plass der inne? Og kan de egentlig "oppjustere meg" så mye som en måneds tid, når det er så sikkert hvilken dag jeg hadde siste mens (jeg kan sjekke det opp mot loggført fravær på et kurs den dagen - for jeg var hjemme pga menssmertene), og så mage ting som tilsier at jeg slett ikke kan ha blitt gravid en måned tidligere? (Er litt redd for at den lille skal ha hatt en skikkelig spurt i veksten nå, og så ender med å bli igangsatt for tidlig fordi man ikke tar høyde for at den kanskje utvikler seg saktere senere i svangerskapet igjen) Dette ble langt gitt. Men hva tror man? Er jeg kommet så langt som jeg tror - er det tvillinger - er det normalt - eller er det ganske enkelt en normal variasjon? Og hva kommer de til å si på ultralyden?
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Ikke for å skuffe deg på noe vis, men jeg tror du er innenfor det man kaller normal variasjon som du selv sier til slutt her. Det er til dels STOR forskjell på gravide mager, enda de er like langt. Noen har bakoverbøyd livmor, andre den vanlige foroverbøyde, noen bærer barnet langt ut, andre langt inn, magen kan meget vel "poppe" ut nesten over natten, det er ikke uvanlig i det hele tatt. Jeg og en venninne er gravide med bare 11 dagers mellomrom (jeg er lengst - har termin først), men hun fikk mye tidligere og større mage enn meg. Har nok ikke tatt henne igjen enda. ;o) I og med at du ikke testet positivt før du gjorde, tror jeg ikke du er lenger på vei, når testen ble så klart positiv når du testet etter andre mens. Alt stemmer liksom syns jeg da, i forhold til at du skulle være 17 uker på vei, det er bare normale variasjoner å spore, ikke noe drastisk liksom.. På UL sier de nok ingenting annet enn det de finner ut ved målingene: de måler hodeomkrets, mageomkrets og lårben, og utifra det estimeres termin.
molla80 Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Heisann! Det høres nesten ut som mitt forje svangerskap.. Da tenker jeg på hvordan barnet vokste. Jeg var utrolig stor. Og det kom bare plutselig. Alle rundt meg mente jeg skulle ha tvillinger. Men det vistes bare 1 på Ultralyd I følge papirene lå jeg langt over med magemålet. Til slutt måtte hun bare krysse av der det er skrift. he he.. Da ungen var ute var det en stor gutt på nesten 5 kg. Og målte 55 cm lang. Jeg hadde dobbel så lang navlestreng som normalt, Og stor morkake. Så legen mente det var årsaken at jeg var så stor. Så jeg må nok si meg enig med hun andre som har skrevet Graviditeten varierer så mye fra person til person. Så jeg tror nok du er i uke 17.. Men det blir no spennende med ultralyd da
Christoffer i magen Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Hei. Har kikket på bildet ditt og det skiller 1 uke mellom oss to og magen min er lik din i størrelse omtrent. Så jeg tror ikke at det er noen fare... Vi er alle forskjellig og får ulik størrelse på magen til ulike tider.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Slapp av, jeg hadde større mage enn det der da jeg var 17 uker på vei. (er førstegangs også) Og UL satt bare termin frem 4 dager, og gutten var perfekt på alle måter. Nå er jeg 25 + 2, og har lenge fått høre at det må da være to inni der Men jeg vet det bare er en.... Som sagt før her, vi bærer alle ulikt. Ingen grunn til å bekymre seg for forandring av termin kun pga stor mage. Men hvis den blir forandret, så er jo ikke det så farlig vel?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Jeg er gravid med nr to nå er 14 uker på vei og har omtrent like stor mage som deg:0)
*Super*Mamman* Skrevet 17. januar 2008 #7 Skrevet 17. januar 2008 Heisann... Synes ikke magen din var noe speselt stor . Hadde faktisk større da jeg var i min 18 uke. Symfysemålet mitt var faktisk 25 cm allerede i uke 16, og legen var sikker på at det enten var to der inne, eller at jeg hadde kommet mye lengre. Men mensterminen stemte, fikk bare justert med 5 dager etter ultralyden... Er mange som bærer banet lengre opp og lengre ut enn andre. Da vil magen fortere bli stor, og en kan også kjenne liv fortere.. Men, blir jo spennede på UL da:) Da får du et sikkert svar:) (ligger magebilder p profilen, bla fra uke 17)
Venter på bitteliten Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Jeg kjente også liv veldig tidlig med min første (i uke 14). I uke 17 kjente jeg godt med liv og mange spark. På ultralyd noen uker senere sa jordmora "Ja du har vel kjent liv ganske lenge" - og det hadde jeg jo. Ble bare justert fram tre dager. Kynnere fikk jeg også tidlig. Ikke synes jeg magen din var unormalt stor heller, ei venninne av meg hadde mye større mage enn deg da hun var 17 uker på vei. Hun fikk også mage TIDLIG. Så alt i alt jeg tror du er innenfor normalnivået. Men du må gjerne holde oss oppdatert på hvordan det går på UL.
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Takk for masse beroligende svar Ikke at det vil være noen krise å få termin justert, men siden jeg er såpass sikker selv på hvor langt jeg er kommet ser jeg for meg stakkaren inni der som kanskje skulle bli kasta ut en måned for tidlig fordi noen mente h*n var eldre enn h*n egentlig er... (Mye rart man bekymrer seg for og da!)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Jeg er gravid med nr 3 og er nå 30 uker på vei er har like "stor" mage som deg så jeg tror nok det hele handler om at vi alle er forskjellige:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå