Gå til innhold

Hva synes dere? Ang "rett" på et navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en nært vennepar eller familiemedlem av dere fikk barn, og det sto mellom to navn. F.eks. Ola og Per. Og så valgte de Per. Og skal mest sannsynlig ha flere barn.

Ville dere da kalt deres barn Ola?

I så fall; hadde dere følt at dere burde spørre dem om det var ok først? Eller er det slik at den som får barn, ikke må ta hensyn til andres "kanskje kalle barn" navn?

Håper på mange svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva uten problemer? Brukt navnet?

Skrevet

Det er ganske frekkt å stjele navnet når man vet at noen andre skal ha det da. Men de har jo ikke lov å betemme at man ikke skal ha navnet da!

Skrevet

Men vi VET jo ikke om vi skal bruke det, siden vi ikke er gravide igjen enda. Men var de to guttenavnene vi liker, liksom.

Jeg er nok bare hårsår. Men synes det er rart at det ikke kom EN kommentar om det var greit.

Skrevet

Ingen har enerett på navn. Jeg ville tatt det navnet jeg selv hadde mest lyst på selv om det var noen andre som hadde "tatt" det først.

Opprinnelig ønsket jeg foresten å kalle jenta vår for Ingrid, men der ombestemte jeg meg da Ingrid Alexsandra ble døpt. Det betyr vel at jeg tar litt hensyn. Enten er det "først til mølla", eller så får begge ungene hete det samme. Helt greit det også.

Skrevet

Nei, vi kommer ikke til å bruke det hvis de bruker det. Blir teit hvis fettere/kusiner heter det samme, synes jeg

Skrevet

Vi er 3 kusiner som heter det samme. Det er veldig hyggelig. Vi har bestandig hat et eget bånd mellio oss pga navnet.

Skrevet

Jeg kjenner familier hvor det er tradisjon at far og sønn heter det samme pluss et mellomnavn, og familier hvor mor og datter heter det samme - uten mellomnavn.

Jeg kjenner også familier hvor barn blir oppkalt etter besteforeldre, tanter og onkler - uten at de blir kalt "store" og "lille" av den grunn.

I en skoleklasse under meg gikk det tre jenter med samme navn og 2x2 med samme navn. Ingen hadde problemer med å skille de fra hverandre.

Så for meg er det rart at noen skulle føle at de ikke kan kalle ungene sine for akkurat det de vil. Jeg synes også det er rart at noen mener at de har førsterett eller enerett på et navn i familien eller i vennekretsen.

Men jeg har skjønt at den meningen ikke er i flertall her inne, he, he.

Skrevet

Jeg hadde brukt det navne jeg ville ha ja. Man har ikke enerett på navn, kan ikke bare si det skal neste unge hete om det blir det og det kjønnet.

Jeg hadde ikke følt for å spørre, første man til mølla mener jeg.

For viss ikke kan jo jeg bare "holde av" de navnene jeg syns er fine og vurderer til mine kommende barn da, så kan ingen av mine kjente bruke det navnet

Skrevet

Når det gjelder navn så har vel ingen opphavrett på det...så da er det først til mølla som gjelder.

Ble småsur da ei venninne kalte sønnen sin et av "topp" navna jeg hadde sett meg ut..men fant fort ut at det var teit. Komer man på et navn man vil bruke så hold det for seg selv, hvis man er redd for at noen skal "stjele" det av de i omgangskretsen.

Skrevet

selv om datteren min heter karoline, så eier ikke jeg det navnet..jeg hadde ikke brydd meg...

Skrevet

Jeg synes ikke det går an å reservere navn. Vi hadde bestemt navn lenge før jeg ble gravid. Så døpte noen familiemedlemmer navnet vi hadde tenkt, men når vi fikk jenta vår tok vi navnet likevel. De to er tremenninger, ikke like gamle, og skal ikke gå på skole, så det synes vi var ok!

Skrevet

synes nå man kan kalle barn akkurat hva man vil....

Skrevet

Jeg synes nå det er dårlig gjordt "å ta" navnet som et nært vennepar eller familiemedlem har sett seg ut jeg da. Venninnen min har ingen barn enda, men helt fra vi var små har hun hatt et jentenavn og et guttenavn klart til de barna hun forhåpentligvis skal få en dag. Kunne IKKE falle meg inn å "stjele" et av de navnene når jeg fikk min datter. Navnet er faktisk veldig fint, og kunne gjerne ha brukt det til min jente, men synes det hadde vært råttent gjordt!! Så de navnene ble ikke en gang vurdert.

Men ja, klart man kan kalle barna sine hva man vil. Det er bare dårlig gjordt å ta andres navnevalg hvis man vet at de ønsker å bruke navnet senere. Man kan jo i såfall spørre først da.

Skrevet

Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne at man kan "ta" et navn fra noen.

I dag flytter man såpass mye og venneflokken er ikke konstant, derfor bude ikke venners valg av navn ha noe å si for ens eget valg.

Det er egentlig det samme innenfor slekta, søskenbarn bor jo ikke oppå hverandre resten av livet. Og det er uhyre sjeldent at to personer med samme navn gifter seg med hverandre... og selv da burde navnene være en kilde til litt morro og ikke så mye problemer som enkelte tror det er med like navn.

Det kunne ikke falle meg inn å spørre noen om "lov" til å kalle barnet mitt for det navnet jeg har bestemt meg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...