Nummer 3 kom i november :) Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Hvis f.eks en mat-butikk deler ut julekaker i butikken og spør barnet deres om det har lyst på, hvordan reagerer dere da? Burde ikke mat-butikker ha slike smaksprøver i butikken? Ei venninde av meg var i en slik situasjon i dag... Moren virket sur da hun sa , han tåler ikke slikt... Venninden min ble helt dårlig stakar... Hvordan reagerer dere?
Huldretuss Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Har allegisk barn, og blir i hvertfall ikke sur. I de situasjoner jeg regner med at det ville bli servert noe har jeg med noe til henne på innerlomma. (ps: de skrives venninne - feilen var bare litt forstyrrende :-)
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2008 Hehe, ble nok bare litt blanding av dialekt... Så det etterpå Men det var godt å høre. Hun visste ikke hva godt hun kunne si stakar
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 Jeg sier, nei takk, han er allergisk. Evt, spør hva det inneholder, eller om jeg kan få se pakningen først for å se om han tåler det. Men, noe jeg kan reagere på er om han blir servert ting av fremmede, f.eks smaksprøver i butikken uten at de spør først, men bare dytter det inn i stryta på han i det vi passerer. Ja det har faktisk skjedd, jeg rakk heldigvis å få det ut av munnen på han raskt, så han fikk i seg såpass lite at han bare var dårlig 1 dag. Jeg ble litt sjokkert, men damen som hadde gitt han det ble sur for at jeg fikk han til å spytte ut.
OsloMor Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 Jeg sier bare helt vanlig at det kan ikke vi spise vi, tåler ikke melk, egg etc. Ungene er vant med det, og eldstemann passer på godt på yngstemann og informerer gjerne alle ved frukten om at lillesøster ikke tåler appelsiner, he-he. Vi har et naturlig forhold til det, prøver å ikke la det virke som vi går glipp av noe selv om de ikke tåler melk, egg, soya etc. og appelsin da;-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 16. januar 2008 #6 Skrevet 16. januar 2008 Tenkte, kan jo hende moren var litt sliten, stresset ol. Ikke bare bare med små barn på handletur. Noen ønsker å få gjort handlingen unna så fort som mulig og komme seg hjem og lage mat og få trøtte og grinete unger i seng før de stuper i gulvet av utmattelse. Mens andre liker å bruke lenger tid på handleturen og gjøre det til en koselig familieaktivitet. Det må nesten folk få bestemme selv. Merker selv når jeg er i klesbutikken kan det være litt irriterende om de som jobber der er "overhjelpsomme" uten at man ber om det. Ser folk stresset ut så ikke forstyrr, ser de ut som om de har god tid så kan man kanskje ymte frempå.
It's all about me Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Det er slike situasjoner vi dessverre kommer til å havne oppi innimellom. Er ikke noe å bli sur for, de som står og deler ut er ikke slemme bare uvitende. Så jeg kommer nok bare til si "Ser godt ut. Du har ikke noen uten gluten da?" Kanskje noen da tilslutt begynner å ha noe under bordet til allergibarna også.
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Hei. Jeg har to gutter som er ekstremt allergiske. Blant annet for gluten og melk. Når smaksprøver blir delt ut, sier jeg i fra om at de ikke tåler det. Er ikke sur. Hvis det er matvarer jeg vet kan lages uten melk og gluten, gjør jeg vedkommende oppmerksom på det. Kanskje bringer vedkommende det videre og fabrikken endrer oppskriften.. Jeg vet at mange medlemmer i cøliakiforeningen driver samme strategi. For guttenes vedkommende så blir det litt sånn "that's life"
trollmamma Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Seier berre at jenta tåler det ikkje, blir ikkje sur eller noko. No er ho så stor at ho passer veldig på sjølv, var verre då ho var lita og blei ilsint og kjempe lei seg og ikkje forstod. Synst det er ein god regel å spørre foreldrene om det er greit at dei tilbyr barnet ein smakeprøve. Da slepp ein det at 2 åringen står med det i munnen og ei febrilsk mor prøver å ta det vekk mens ungen hyler. Det har eg lært av å ha ein allergi unge sjølv, når det er unger eg ikkje kjenner, spør eg alltid foreldrene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå