Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Hvis en nært vennepar eller familiemedlem av dere fikk barn, og det sto mellom to navn. F.eks. Ola og Per. Og så valgte de Per. Og skal mest sannsynlig ha flere barn. Ville dere da kalt deres barn Ola? I så fall; hadde dere følt at dere burde spørre dem om det var ok først? Eller er det slik at den som får barn, ikke må ta hensyn til andres "kanskje kalle barn" navn? Håper på mange svar!
Elle melle deg fortelle Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Først til mølla.. hehe.. Siden de ikke tok det hadde nok jeg brukt det tror jeg:-) Og antakelig hadde jeg ikke spurt heller... Sjangsen er jo ganske stor for at de innen de får et nytt barn har funnet et annet navn de har forelsket seg i...
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Nei ,jeg ville ikke tatt hensyn til det.Vist jeg vil ha det navnet så hadde jeg tatt det.
Elle melle deg fortelle Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 Selv om det var min søster. Kan jo ikke regne med å få ha navnet på vent liksom... Navnet er jo ledig det:-)
du og jeg og vi to Skrevet 16. januar 2008 #6 Skrevet 16. januar 2008 Jeg tror ikke jeg ville følt at jeg måtte spørre, men hadde nok kommentert det første gang jeg fortalte henne om navnevalget. Sagt at vi har bestemt oss for Ola, og jeg håper hun ikke synes det er dumt...
ano`num *17.03.10* Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Vi stod mellom flere navn til tulla vår. De andre alternativene har vi så godt som glemt nå. Så fort vi bestemte oss, ble de vell egentlig helt utelukket. Samme med førstemann. Hadde flere alternativer der også. Hadde det ikke vært fordi vi skrev de ned i minneboken hennes, hadde vi ikke husket de i dag. De var ikke aktuelle til andremann Så jeg hadde ikke tenkt på det slik.
betty74 Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Alle har jo flere alterntiver når man bestemmer navn til barnet! Man har ingen rett på de andre navnene til evt. senere barn slik jeg ser det, så jeg hadde gått for navnet hvis jeg gjerne ville bruke det. Kanskje hadde jeg sagt det til min søster hvis det var henne det gjaldt først for husfredens skyld, men jeg ville ikke spurt om lov akkurat.
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Hmmm. Jeg er nok rar, jeg! He he. Men jeg synes at det er en uskreven regel om at en viser litt hensyn og trår litt varsomt når en velger navn. Hvis dette er noen dere kjenner godt og de kun hadde to alternativer og vet at de skal ha flere barn, så hadde (altfor?) høflige meg spurt først. Men som sagt, jeg føler at det kun er en uskreven regel og selvfølgelig ikke noen lov. Men det er min mening!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #11 Skrevet 17. januar 2008 Hvis det var min søster så ville jeg spurt, men ikke hvis det var en venninne.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #13 Skrevet 17. januar 2008 Nettopp derfor man ikke skal fortelle andre om navnvalg:) Syns de får skylde seg selv. Det er jo ingen som eier navnene.
B-e-a Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 I vår familie har det alltid vært en "Lars" og nå er alle familiens "Lars" døde. min mormor synes det er veldig viktig at den tradisjon fortsetter. å har lagt den oppgaven på meg. så har jeg selv funnet ut for mange mange år siden, allerede da min kjære oldemor døde i 1995 at jeg skulle ha en datter med navn Annie. det har vært planen lenge! fikk en sønn for 6 mnd siden, å holdt på navnet Lars Joakim under ca halve svangerskapet, men så ble det på en måte "oppbrukt". har jo snakket om denne Lars Joakim jeg skulle få i masse år. (Joakim er mellomnavnet til farfar) sønn min på seks månder heter verken Lars eller Joakim. har et søskenbarn som i ettertid har funnet ut at hun skal ha "lars og Annie" som navn til sine fremtidige barn. med tanke på at jeg valgte et annet navn til sønnen min kan jeg vel ikke nekte henne å ta i bruk det navnet. så blir bestemor fornøyd! å med tanke på at samboern min ikke liker navnet Lars håpe æ nesten at ho får en sønn før æ får en sønn til, så slepp æ å trumfe igjennom et navn æ vet han ikke vil ha:p Men Annie e hellig!!! alle æ kjenne vet at det e "mitt" navn! å vesst æ ikke får ei jenta før noen andre æ kjenne kalle si datter Annie, får dæm bare leve med at det blir to i samme familie/vennekrets! kanskje æ e vanskelig, men sånn blir det! men ellers så har æ ikkje nokka imot at noen æ kjenne bruke noen av di 12 guttenavnan vi vurderte, men ikke brukte! ingen av dem er uansett aktuell på nestemann. hvis man skulle få en sønn til i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå