Gå til innhold

Overført ferie og lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt fjern når det gjelder ferielov og rettigheter ift dette.

Ifjor ble jeg sykemeldt i deler av ferien min og har derfor overført 2 uker til i år. Feriepengene mine hadde jeg allerede fått utbetalt da jeg gikk ut i ferie i fjor.

Spørsmålet mitt er derfor: Når jeg i år velger å ta ut de overførte feriedagene mine, blir jeg trukket i lønn den måneden jeg velger å ta ut feriedagene, eller får jeg utbetalt lønn som om jeg var der?

Hilsen ferielovgrønn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du vanligvis lønn under ferie da? Eller blir du trukket i lønn da du har ferie på sommeren?

Jeg har fastlønn så får lik lønn hver mnd hele året (utenom juni og desember) uavhengig av om jeg har ferie eller ikke..

Skrevet

Hvis du har fått alle feriepengene dine utbetalt får du ingenting når du avvikler ferien. Du får ikke både lønn og feriepenger for samme periode.

Skrevet

Fikk alle feriepengene utbetalt i juni (ikke lønn den måneden) og ellers vanlig lønn de resterende månedene.

Hva er egentlig poenget med å måtte søke om å få overført ferie da? Blir jo bare som ulønnet permisjon. Er det fordi man har rett til feriedager kanskje..

Skrevet

Du har rett på ferie ja, desuten kan arbeidsgiver kreve at du tar den ut. Om du ikke tar ferien din er jeg heller ikke sikker på at du har rett på feriepenger, det kunne føre til krav om tilbakebetaling, men det vet jeg ikke sikkert.

Skrevet

Du får lønn som vanlig (ved fastlønn)

Feriepengene kommer i stedet for lønning. Dvs at du får ikke lønn i juni (men feriepenger) uansett om det er da du avvikler ferie eller ei.

Dvs at lønna kommer som normalt når du avvikler ferien din fordi du allerede har hatt lønningsfri for den perioden.

Skrevet

Hvis du har fast månedslønn stemmer vel det. Jeg er vant til timebasert lønn.

Skrevet

Det er riktig at du skal ha lønn for de dagene du har overført. Tror faktisk du også skal ha betalt for de dagene du ikke overførte også, det fikk jeg. Feriepenger er ikke lønn for juli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...