Gå til innhold

noen her som har hatt lap????

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om dere vet hvor lege en må vente før en kan ta en prøverørs runde etter lap????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her går det fort....hehe...

lurer på hvor lenge...ikke hvor lege

Skrevet

Hvis alt er ok og de ikke gjør noe inngrep under lap, så skulle man vel tro at man er klar for prøverør igjen ganske umiddelbart.

Jeg fikk beskjed fra legen som gjennomførte lap på meg at jeg var midt i eggløsning da og hun anbefalte oss å ha sex allerede samme kveld som operasjonen var :) Hehe... Kan si det sånn at det var i grunn lite aktuelt :)

Skrevet

Jeg tok en lap i midten av desember og startet opp med medisiner til forsøk i januar mener jeg å huske (i forfjor)- tror det var første syklus etter lap jeg startet. Dersom de fjerner noe, f.eks endometriose vev / cyster, eller evt får åpnet noe trange/tette eggledere, ønsker man å prøve så snart som mulig etter en lap da sjangsene da er større for å lykkes.

Skrevet

ok...lurer nemlig på om jeg skal be legen min om å få lap...da jeg ikke har hatt det enda....og vi regnes som uforklarlig barnløse...

føler i grunn da at om noe skulle være feil...så kanskje de finner det med lap?

vi har til nå hatt 2 negative ivf forsøk...har et igjen i det offentlige...

føler en blir litt mer stressa når en liksom ser forsøkene fly forbi :S

skal vel ringe inn mens i februar/mars skiftet....så da begynner jeg på medisiner i midten av mars....

tenker mer å mer på et å be om lap...men kan hende det er ventetid på det da ? vil tro det.....

hadde dere en del vondt etter lap? åssen gjøres det??

Skrevet

Jeg har ikke hatt lap, men jeg vet nå litt allikevel:O)

Hadde bedt om lap hadde jeg vært deg. Skjønner ikke helt hvordan de kan sette diagnosen uforklarlig barnløs før alt er undersøkt, jeg, da, men.... Har også vurdert lap for og få sjekket forholdene i livmoren ordentlig, og siden jeg allikevel skal fjerne eggstokkene mine, så gjør de det samtidig...

Lap er en kikkhullsoperasjon. Du får tre små sår på magen hvor de går inn med instrumenter. Sårene sys eller limes igjen.

For og få ordentlig oversikt i magen pumpes du full av luft, og det er stort sett dette som gir smerter etterpå. Luftsmertene er ikke så gode bestandig, nei... Lap gjøres forresten dagkirurgisk (i narkose) slik at de aller fleste slipper innleggelse.

Det er ventetid på lap. Hvor lenge er forskjellig fra sykehus til sykehus. Sjekk på fritt sykehusvalg, du:o)

Skrevet

Hei

Har du vært til 2 IVF uten lap først? Hmmm....trodde man måtte igjennom lap før man fikk IVF eller AIH m.m jeg - var slik jeg forstod det. Man måtte prøvd pergotimekur, og funket ikke det, så ble det lap og prøverør.

Om du ikke har vært til lap er det nok bare å be om det skulle man tro.

Det gjør ikke vondt, du får full narkose. De går bare inn i navlen og spyler egglederen dine med blåvann for å se om de er tett bl.a - ikke noe å grue seg til.

Skrevet

glemte forresten å si at du får et litt stikksår, som de syr igjen etterpå (ett sting) omtrent midt mellom egglederene - Jeg fikk ikke tre sår, slik det skrives overfor. Kun navlen og litt lenger ned, også spyler de egglederene.

Skrevet

Regner med det kommer an på hva som blir gjort under operasjonen hvor mange sår man får/ om det gjøres noe. De aller fleste pasientene hos oss kommer ut med tre sår:)

Skrevet

Hvor er "hos oss?" - jeg var på Riksen.

Skrevet

nei hos oss ble "feilen" funnet ganske tidlig hos mannen...så ble søkt om prøverør ganske fort...

så ikke prøvd pergo eller hatt lap...

alle andre prøvene mine...(blodprøver,gu,ul) er helt fine da...

men nå...så er sambos svømmere friskmeldte...faktisk helt på topp....

så jeg vurderer sterkt å be legen om lap for å se om det er noe å finne der...for har hele tiden følt at det kan være noe med meg.... :(

de på klinikken har jo alle papirene våre..å de har heller ikke krevd at jeg må gjenom lap....vet om flere andre også som ikke har vært igjennom det...er vel mest for min egen del jeg vil ha det...vi holder jo allerede på med ivf....

får vel kanskje høre litt med legen og sykehuset om hva de mener kanskje...

Skrevet

jeg ville spurt jeg, om jeg var deg - skal se du får det ganske kjapt :-) Lykke til iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...