tvilling73, 05/07 Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Vi har ei lita jente som ble to år i romjula.. Hun er egentlig den mest blide personen jeg vet om. Hun er storesøster til ei lita på 3 mnd, og hun virker ikke sjalu. Hun har siden hun var liten lekt mye med seg selv. Hun forstår at det ikke passer og lese bok når jeg f.eks ammer, hun gir seg på det. MEN Det siste halve året har hun (bortsett fra en periode på 5-6 uker i august/september) gitt glasset ett puff sånn at det velter på bordet. Hun kan hive det i golvet, i stolen, hvor som helst. Min svierinne skulle gi henne mat i en tøysofa, der tømte hun melka - festlig.. nesten godt jeg ikke var tilstede.. kun far.. Hun ser oss djervt inn i øynene før hun hiver. Brødsmuler går samme vei, og er hun hissig så går tallerken den veien også. Får hun ikke viljen sin så tar hun alt hun får tak i og hiver utover, alt på stuebordet, alt i lekehuset, alt hun får tak i. Middag. Her spiser hun mye men ikke poteter og grønnsaker. Hun var kjempeflink på middagsglass, men hun kan spise 3 fiskekaker og ingenting annet.. Brødmåltid: Vi må skjære opp skivene i biter for ellers slikker hun pålegget.. og spiser langt fra skorpene Tannpuss. Jeg må holde henne med alt jeg er god for, hun vrir seg unna og hyler panisk. Hun går i barnehagen, der spiser hun poteter og gulerøtter til middag, hun pusser tenner med åpen munn, hun lar melkekoppen stå og hun spiser halve skiver - av og til med skorper.. De sier hun er blid hele dagen og en riktig storsjarmør. Hvilke tiltak hadde der gjort om det var deres?
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Så langt det prak tiskmulig er ville jeg prøvd å ignorere adferden, da mister det fort interessen. Blir mye søl av det en stund, men kjenner flere som har lykkes veldig godt med å overse, Det er jo helt tydelig at hun søker oppmerksomhet fra dere når hun ser på dere først, og hun opplever sikkert å få respons også, selv om den er negativ. Hva med å gi henne tannbørsten selv, eller leke litt, la henne prøve å pusse deres tenner etc. Hun høres j ut som et fornøyd barn generelt, men i 2-års alderen kan sjalusi være veldig ubevisst og ofte få slike utslag Også er det jo dette med trass da.. Noen begynner med det før de er 3 år også:-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 småen er også sånn som kaster maten av gårde, eller spiser av pålegget. men her er regelen jeg har satt opp 1 kaster du mat får du ikke mer. 2 slikker du av pålegget får du ikke mer før du har spist opp brødskiva uten pålegg 3 vil du ikke spise grønnsaker får du bare det først også får du resten av maten etter på. det hjalp :-) men han var litt sint en stund.
Makka Pakka Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 Hun ligner veeeeldig mye på min datter på 2 år og 5 mnd! Særlig leker går vegg i mellom for tiden mens hun brøler rasende. Små ting kan utløse slike anfall. Jeg gjør mitt beste for å ignorerer det og etter noen minutter, der alt hun finner blir slengt rundt omkring, så er det over og hun er blid som ei sol igjen. Hun er også blitt mer kersen i matveien. Men så leste jeg ett sted at det er vanlig at 2 åringer ikke liker å blande mat i samme grad som før. Og det ser jeg hos jenta mi. Den ene dagen spiser hun bare potet og hopper over kjøttet eller fisken. Den neste dag liker hun ikke potet men bare fiskekaker osv, og hver dag er litt ulik den neste. Men det begynner å bli bedre nå. Kan blande maten litt mer enn for bare ett par mnd siden. Dattera mi har et lite søsken på 8 mnd men jeg tror ikke det er sjalusi. Bare en fin start på den flotte trassalderen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå