Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei lita jente som ble to år i romjula.. Hun er egentlig den mest blide personen jeg vet om. Hun er storesøster til ei lita på 3 mnd, og hun virker ikke sjalu. Hun har siden hun var liten lekt mye med seg selv. Hun forstår at det ikke passer og lese bok når jeg f.eks ammer, hun gir seg på det.

MEN

Det siste halve året har hun (bortsett fra en periode på 5-6 uker i august/september) gitt glasset ett puff sånn at det velter på bordet. Hun kan hive det i golvet, i stolen, hvor som helst. Min svierinne skulle gi henne mat i en tøysofa, der tømte hun melka - festlig.. nesten godt jeg ikke var tilstede.. kun far..

Hun ser oss djervt inn i øynene før hun hiver. Brødsmuler går samme vei, og er hun hissig så går tallerken den veien også.

Får hun ikke viljen sin så tar hun alt hun får tak i og hiver utover, alt på stuebordet, alt i lekehuset, alt hun får tak i.

Middag. Her spiser hun mye men ikke poteter og grønnsaker. Hun var kjempeflink på middagsglass, men hun kan spise 3 fiskekaker og ingenting annet..

Brødmåltid: Vi må skjære opp skivene i biter for ellers slikker hun pålegget.. og spiser langt fra skorpene

Tannpuss. Jeg må holde henne med alt jeg er god for, hun vrir seg unna og hyler panisk.

Hun går i barnehagen, der spiser hun poteter og gulerøtter til middag, hun pusser tenner med åpen munn, hun lar melkekoppen stå og hun spiser halve skiver - av og til med skorper.. De sier hun er blid hele dagen og en riktig storsjarmør.

Hvilke tiltak hadde der gjort om det var deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann du!

Jeg leste innlegget ditt å kjente meg veldig igjenn.

Har to gutter. En på snart 3 år,og en på 1,5 år.

Å i den første perioden da minsten ble født virket han ikke sjalu,men gjorde slike ting som din.

Vet du, jeg tror det er blanding av trass, for å teste ut grensene dine/deres, og for å få oppmerksomhet.

Er dere flinke å gi henne positiv oppmerksomhet for det hun gjør når hun er flink?

Det er kjempe viktig!

Jeg brukte å si at hvis han satt pent på stolen sin å spiste fint så skulle jeg klappe for han etterpå (deriblandt grønnsaker).

Han bynte plutselig å si at han ikke spiser potet.. hehe, de prøver seg.

Å da er det viktig å sette grenser.

Så små barn vet ikke hva som er best for dem og ikke.

Og all oppmerksomhet blir positiv oppmerksomhet.. og det er ikke rart at de får et annerledes oppmerksomhetsbehov når det kommer søsken i bildet.

Så da er det kanskje lurt om dere er flinke å gi klare grenser til barnet, og si fra på en rolig måte, ikke kjeft og smell.

Prøv heller å vis at du blir lei deg når hun griser fælt.. forklar ting i ord: jeg blir lei meg når du griser sånn,mamma blir sliten når hun må tørke opp etter deg og møblene blir ødelagt.. (sett deg på kne på hennes nivå å ha øyekontakt) å ikke gi henne mer oppmerksomhet utover det.

Du kan også be henne tørke opp selv (om det er på gulvet) gi henne klut og si rolig at hun må tørke opp sølet.

Det er ganske vanskelig å få tid til alt, men det med oppmerksomhet kan variere fra barn til barn, og særlig sjalusi.. Måten hun er på kan også være en reaksjon på sjalusi faktisk.

Det er viktig å ta tid sammen med henne, og snakke rolig.

Trassalderen er også noe man ikke kommer unna, å det varierer jo veldig fra barn til barn.

De kan virkelig være noen tolmodighetsprøver.

Min største skulle plutselig ikke legge seg om kveldene heller.

Så jeg måtte være rolig å legge han 20 ganger tilbake i senga si hver kveld en periode når han bare kom opp.

hehe.. slitsomt? jaaa.

Men det fungerte til slutt, da han skjønte at det ikke nyttet å prøve seg.

Hvis hun søler mye og hiver ting, hvilke kosekvenser får hun da?

Det er viktig å komme med kosekvenser som du faktisk viser at hun får.

Ta timeout, ta henne ut av situasjonen, ta maten fra henne. Tallerken og alt, å si at hun ikke får tilbake fat osv,før hun oppfører seg.

Å når det gjelder tannpuss, så er det skjelden de liker å pusse tennene sine. Jeg bruker å la min holde børsten først, gjerne mens jeg bytter bleie,for så at jeg tar over etterpå. Får han til å love at hvis han først holder den,så må mamma få pusse etterpå. Så får han fluortabelett med banansmak etterpå, å da er han kjempe fornøyd. Min er også veldig opptatt av karius og baktus, og vet godt hvem de er (sett filmen), og skjønner at hvis han ikke pusser tennene sine så får han vondt i tennene.

Av og til leker vi både med mat og tannpuss.

Jeg bruker å gi han brødskiver med ansikt på, og later som badet er "pusse butikken". Han må betale (en kloss f,eks) for å få tannbørste med tannkrem på, å slike ting. Så synger vi og traller for å gjøre det hele om til en kosestund på badet.

Er blitt veldig god på å belønne han etterpå,med ros og oppmerksomhet.

Da får han fokus på at når han gjør noe bra får han oppmerksomhet,mens at hvis han gjør noe dårlig får han igrunn ikke så mye oppmerksomhet.

=)

Dette er ihvertfall mine metoder og råd.

Barn er så forskjellig,så det gjelder bare å prøve seg fram egentlig:)

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...