Gå til innhold

Koking av drikkevann og flasker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor lenge koker dere flasker og pumpe? Min lille er seks mnd nå, lurer på om jeg kan begynne å slappe av litt med koking snart...

Har også tenkt å begynne tilvenning av vann, bør jeg koke det også? Hun har smakt vann noen ganger, men da har det vært springvann. Mulig det var dumt... Men hun svelger jo stadig badevannet sitt, for eksempel...:-)

Hva gjør dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flasker og pumper koker jeg. Melkebakterier er litt skumle, så det er for å være sikker på at evnt bakterier i rester av melk dør.

Har ikke begynt å gi vann ennå, men tror nok at jeg kommer til å koke det i starten hvertfall.

Skrevet

Maa innroemme at jeg gir vann fra springen, begynte vel for en mnd siden. Hun er 6 mnd naa. Det er jo ikke mange draapene hun "drikker" da, det er bare for aa venne henne til smaken og tutekoppen.

Skrevet

Sluttet å koke flasker når lillemann var 3 mnd, sluttet også å koke vannet han drakk da også. Orket ikke alt styr med å koke hele tiden. Hs sa at det gikk bra, kommer ann på hvor man bor, hvordan vannkvaliteten er.

Skrevet

jeg gir vann fra springen og merker ikke noe på henne..men hun drikker ganske mye..elsker vann( ikke det kokte) begynte for en mnd sia, hun er snart 7 mnd;)

hun er flaskebarn..koker tutene enda, men flaskene går i maskinen;)

funker bra..

Skrevet

Jeg sluttet å koke flaskene da hun var 5-6mnd, men har det på "kok" i oppvaskmaskinen. Vannet har jeg egentlig kokt hele tiden, for setter bare på vannkoker mens jeg pusler med maten. I de siste 3-4 ukene tar jeg kaldt vann fra springen og blander med det kokte til passe temp.. Egentlig ganske lettvint :) Hun er 8,5mnd

Skrevet

Fikk beskjed av hs at de små kan drikke vann fra springen fra de er nyfødte. Hvertfall her på østlandet hvor jeg bor..... flaskene vasker jeg i oppvaskmaskinen, har gjort det hele tiden , bortsett fra første gangen de skal brukes....sønnen min er 4 mnd og han er frisk som en fisk :) og har vært det hele tiden også... tror ikke man skal være for hysterisk jeg da...de trenger litt bakterier de små også...

Skrevet

Her koker vi fortsatt.

Både flasker og vann.

Gutten min er 7 mnd.

Skrevet

Det er riktig at vann fra springen i prinsippet er rent fra renseanlegget, men det vil ikke si at det i realiteten er rent og bakteriefritt. Særlig i perioder med mye regn og snøsmelting kan man lett få forurensing på ledningsnettet med infiltrasjon. Det er også slik at de fleste små og mellomstore renseanlegg har minimalt med rensing, fordi vi i norge har mye rent vann og har statset på å beskytte kilden (ikke bade i drikkevann etc) men det gjør det også veldig sårbart. Ledningsnettet i i Norge er gjennomsnittlig ganske gammelt og særlig i store byer og derfor av variabel kvalitet. I tillegg kan det alltid forekomme giardia, noro virus, cryptosporidium etc alle bakterier og virus som som oftes er ufarlig for friske voksne mennesker (blir syke men klarer oss) men kan være mye for immunforsvaret til små babyer eller eldre mennesker. Jeg skal ikke si hva som man bør eller ikke bør gjøre men jeg setter spørsmålstegn ved HS kunnskap om vannrensing og drikkevannsnettet i norge? Jeg har en på 6 mnd og tror jeg koker vannet litt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...