Gjest Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Er i 14. uke nå, var til 1. kontroll i uke 10. Den bestod av kun prat og blodprøve, ikke så mye som måling av blodtrykk en gang (hun må ha glemt det?) Nå er jeg kalt inn til UL 21. februar, tror jeg er i 19. uke da. Noen av dere med "normale svangerskap," altså ingen ekstra oppfølging, som skal på noe i mellom dette? Er jo så mange her som skal til jordmor før UL. Er litt grønn på dette jeg, føler jeg. Er SELVFØLGELIG glad for at alt er fint (uten at jeg vet det ennå!) men synes det er litt skummelt å være førstegangs og så bare sitte her og vokse for meg selv... =)
En snupp - og en knert i magen Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Hei. Jeg var også på kontroll rundt uke 10-11, og skal på UL i uke 19, til legen for kontroll igjen i uke 24. Er 15 uker i dag og har fått såpass mage at folk nå mer konstaterer at jeg er gravid enn lurer Men jeg har den samme følelsen som deg, det er skummelt å sitte her og vokse for seg selv. På den annen side så går jo de aller fleste normale svangerskap veldig bra, så vi skal vel egentlig bare være glade for det.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Heisann. Hadde første kontroll i min tiende uke.. så skal jeg ha ny kontroll til legen i uke 14. Begge med urinprøve og blodtrykk..+ prøve å høre hjertelyd. Så skal jeg på gruppetime til jordmor i uke 15-16. Deretter ul uke 19. Så kontroll til jordmor i uke 24. Jeg forsto det slik at det var normalt?... Hadde ikke ville ventet på kontroll mellom uke 10 og 24.. er jo over 3 mnd.. uten urinprøver osv.. ikke aktuelt for meg! klem og natti!
smuppemor Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 D skal visst være d normale nå...1. kontroll uke 8-12, ul.lyd uke 17-19, jordmor(el.lege) uke 24, 28,32,36 og 40.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Det er veldig forskjell fra sted til sted dette tror jeg... Jeg er 22 uker på vei, og har allerede vært hos jordmor 3 ganger, pluss lege 1, pluss ordinær UL. Uten at dette er noe risikosvangerskap. Men hun jordmoren syns det er altfor lite med antall kontroller slik det er blitt, særlig når jeg er førstegangs... så takk for det! Jeg hadde ikke følt meg så trygg med å gå så lenge mellom første kontroll og UL. Man klarer nesten ikke forholde seg til det som skjer, eller innse at man er gravid, og det er ikke alle som får mage før man nærmer seg UL heller. Og da er det enda vanskeligere å skjønne alt! Syns jeg da...
lillespiren2:) Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 hei! Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver, synes også det var lite action i starten. Jeg syntes tiden stod helt stille av og til og jeg var usikker på alt og im alt var i orden med den lille spiren.. Det er nok vanlig at det er lite kontroller. Det føles sikkert for deg også som en evighet frem til ultralyden, men gled deg! Du har noe å se frem til. Og om ikke lenge merker du mer og mer liv, og du nyter garantert hver dag i svangerskapet:) jeg er selv førstegangsfødende, og nå nyter jeg bare å være gravid. Er i uke 25 nå. Og tiden går kjempefort! Lykke til med graviditeten.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 17. januar 2008 #7 Skrevet 17. januar 2008 Det er satt om slik som du sier, med kun en kontroll og så vente helt til Ul i uke 17-20. Men jeg feks, og mange andre med meg, ringte bare rett til helsestasjon og bestilte time hos jordmor i mellomtiden. Var der i uke 14 tror jeg, og fikk høre hjertelyd og kunne spørre om alt mulig rart. Er førstegangs så klart det er mye man lurer på. Jeg fikk beskjed om at det bare var å ringe/komme til jordmor( og lege for den saks skyld) dersom det er noe. Det er ingen øvre grense for hvor mange ganger du kan gå til kontroll. Kjenner flere som har gått hyppigere og feks anhver gang hos jordmor og lege.. Men føler du at alt er greit og du har ingen spm er det jo selvfølgelig ingen fare å vente til Ul. Problemet i mitt tilfelle der var at på UL sjekka de kun Ul ikke noe annet.. Så veldig glad jeg var hos jordmor før dette.. Ikke sjekka blodtrykk på 5 uker og det var skummelt lavt sist...
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Jeg var hos lege i uke 8, jordmor uke 15 og UL uke 19. Du må ringe å avtale time med jordmor selv, og da kan du høre med de om du kan komme inn til kontroll før UL dersom du er usikker o.l.
Stella79 Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Ja, akkurat samme situasjon her! Var på kontroll hos legen i uke 11, der vi hadde en kort prat og tok prøver. Hun målte riktignok blodtrykket hos meg. Men dette føles jo som en evighet siden nå! Nå er jeg i uke 16, skal til UL om 11 dager, fikk ikke time til jordmor før etter UL. Har jo lyst til å få bekreftelse på hvordan det står til inni der NÅ, men det er vel ikke annet å gjøre enn å vente. Jeg er også førstegangsfødende, og synes det er rart vi ikke får bedre oppfølging i starten!
Babyendelig- får 2 tette=) Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Heisann! Jeg har til nå vært på 4 svangerskapskontroller hos lege + ultralyd. Jeg har ingen ekstra oppfølging, men hos legen jeg går til er det vanlig å komme en gang i mnd. Er glad for det, føler meg tatt godt vare på! Jeg blir veid, målt blodtrykk, urinprøve og blodprosent hver gang, samt samtale, høre fosterlyd, og div annet. Er nå i uke 20
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #11 Skrevet 17. januar 2008 Jeg var til jordmor mellom første kontroll og UL. Det er da bare å ringe og høre om du kan komme til en time? Har de tid så tar de deg inn ) Si at du har litt behov for å prate om ting - du er førstegangs så det skal de i grunnen høre på. Ikke så rart om man syns der er merkelig å sitte og vokse alene ;o) Var til legen i uke 10, jordmor i uke 14 tror jeg det var, og så UL i uke 19.
tonemor81 Skrevet 17. januar 2008 #12 Skrevet 17. januar 2008 Synes dette hørtes lite ut jeg? Jeg var på første kontroll i uke 9 (visste ikke at jeg like gjerne kunne vente til uke 12). Så ble det kontroll i uke 12, og deretter kontroller med fire ukers mellomrom, så jeg har vært på ganske mange kontroller i tillegg til ordinær UL, og jeg har et svangerskap "helt etter boka", som legen sa. Har samtale, urinprøve, blodprøve, veiing, symfysemål og høre fosterlyden hver gang. Synes dette er kjempefint. Jeg går derfor ikke til jordmor i tillegg. Har ikke noe behov for det. I 3. trimester blir det enda hyppigere kontroller.
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #13 Skrevet 17. januar 2008 Hei, jeg som er HI. Ser det er store variasjoner her ja, men som dere sier, kan jeg jo bestille time til jordmor selv. Har egentlig ingen spørsmål, men har veldig lyst til å høre hjertelyd, samt at jeg vil måle blodtrykket. Vil ikke til lege. Hun var veldig snill,men alt hun kunne fortelle meg, var ting hun fant på nett = ikke akkurat erfaren. Pluss at jeg skal på konsert i Oslo (bor i Trondheim) i februar, og vil gjerne forsikre meg at det er greit. Men ringer man bare på helsestasjonen da? Er det der de hører til? Har hatt mye kontakt med helsestasjonen før, men det var i forbindelse med Helsestasjon for ungdom.
Stella79 Skrevet 17. januar 2008 #14 Skrevet 17. januar 2008 Jeg var til legen i uke 12 i midten av desember, og legen min mente det ikke var noen grunn til at jeg skulle komme tilbake til henne før i mars!! Siden jeg hadde UL i slutten av januar var det ikke noen vits å komme til henne før det. Siden dette er min første vil jeg jo ha bedre oppfølging enn det. Derfor ringte jeg jordmor, men der var det stappfullt frem til etter UL. Så da er det lite jeg kan gjøre! Ser det er mange som har fått bedre oppfølging enn meg her ja... :-/
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 17. januar 2008 #15 Skrevet 17. januar 2008 Jeg var første gang hos lege i uke 4, så var jeg hos jordmor i uke 11 og så skal jeg til ul om ca tre uker, og så til jordmor igjen dagen etter det. Har hyperemesis da, og gått mye ned i vekt, så det er jo grunnen til ekstra oppfølging.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 17. januar 2008 #16 Skrevet 17. januar 2008 oj, og å var jeg i uke 14 hos jordmor også, det glemte jeg å skrive.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå