Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Har to nydelige jenter på 3 mnd, men de gjør meg fryktelig sliten! De spiser alle måltider samtidig (duo-ammer), men jeg får de ikke til å sove samtidig på dagtid! Stort sett alltid en av de som er våken, eller så står jeg å bysser de i vognen! Får ikke noe tid til meg selv! De har også bare korte lurer på ca en halv time. Når de da våkner så er de sure og grinete. De få gangene jeg klarer å få de til å sove videre og de har sovet en time eller to så er de i kjempe godt humør. Føler derfor de trenger mer søvn. Som oftest sovner den ene et kvarter før den andre. Da de så har sovet i en halv time begynner førstemann å våkne. Så bysser jeg i et kvarter og så våkner neste mann. Enten må jeg til slutt ta de opp da, eller så klarer jeg å få de til å sove en halv time til, men så er det sammen runde igjen. Det betyr at hvis jeg e heldig så får jeg "fri" et kvarter om gangen. Ikke så mye jeg får gjort da. har også problemer m å finne noe fast rytme på sovingen. Noen ganger sover de 3 ganger om dagen, mens ganger 5 ganger. alt etter hvor lenge de sover om gangen. Som oftest våkner de en halv time før de skal ha mat. Så er de våken i ca 2 - 2 1/2 t før de vil sove igjen. Men da skal de jo snart ha mat igjen. De får mat hver tredje time! De legger seg kl syv - halv åtte om kvelden, får mat mellom 04 og 06, og tar dag mellom 08 og 09. Så klager ikke på nettene:-) Da sover de veldig godt:-) Men før de finner den gode søvnen om kveldene våkner de opp etter en halv time et par ganger før de sovner skikkelig. Da får de smokken og sover videre. Helsesøsteren mener de har problemer med å finne den gode søvnen, og derfor de sover så urolig på dagtid. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få de til å sove mer på dagtid. De blir så sur og grinete når de ikke får nok søvn. Har prøvd å gå tur, men de våkner med en gang vognen stopper. Sorry at det ble langt og rotete!!
emlyn Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Hei, dette kjenner jeg meg igjen i... Mine er snart 5 måneder, og de holdt på å drive meg fra forstanden rundt 3-4 mnd. Nå er det litt bedre, men jeg vet ikke om det er fordi jeg har vent meg til det eller fordi de er enklere å ha med å gjøre generelt. Aner ikke om det kan ha noe å si for deg, men jeg har noen ting soom i alle fall funker av og til...: Mine våkner også i 8-9 tiden. Hvis de våkner 8, har jeg som mål at de skal sove til 9 minst. Så jeg ammer dem, skifter bleie på soverommet såfremt det ikke er bæsj, tuller med dem i et kvarters tid så de er helt utslitte, og så legger jeg dem i senga igjen. Der henger jeg opp en masse greier så de har noe å leke med, slik at de ikke synes det er k jedelig. Poenget er ikke at de trenger å sove, men de skal kunne leke for seg selv litt. Mens de ligger der, går jeg id usjen og der er jeg så lenge jeg tør! Ofte har de sovnet når jeg kommer tilbake, eller den ene leker mens den andre sovner. Såfremt de ikke klager, lar jeg dem ligge der og går ned og lager frokost. Jeg strekker ut den tiden så lenge jeg bare kan, helt til de våkner eller protesterer vilt mot å ligge der. Greia er at de må synes det er gøy å ligge der. Kjøp noe du kan henge opp over sprinkelsenga el.l. I dag gikk det ikke helt hundre prosent, hun ene sovna, mens hun andre ikke ville ligge lenge i senga. Men da var det i alle fall bare meg og hun ene, som var lykkelig og uthvilt og lekte i lekegrinda på kjøkkenet i stedet mens jeg tok meg tid til frokost. Sånn sett fikk jeg litt tid til meg selv. Clue nummer to, har jeg funnet ut, er å ta korte turer ut i vogn når de må sove. Går og går og går. Mine våkner også når vogna stopper, så det er bare å holde den i bevegelse. Det er rett og slett det enkleste. Jeg har gitt opp å innbille meg at jeg skal få noe gjort. I stedet tar jeg med meg iPod med lydbok eller interessant podcast og rusler rundt i nabolaget. Så klart er det drit kjedelig av og til, men jeg har bestemt meg for å se på det som et privilegium at jeg får masse trim og frisk luft! Ofte går jeg innom butikken. Prøver å gå minst en time. Når jeg kommer hjem, er det mat- og leketid, lar dem leke masse alene hvis det går, mens jeg holder på med mitt. Midt på dagen, rundt 12, er det tid for en lang tur, og da går jeg ofte med venninner som har baby. Jeg har funnet ut at å prøve å få to babyer til å sovne samtidig rett og slett er umulig. Det er bedre for meg og dem å kapitulere og bare gå ut i vogn med en gang de skal sove, enn å forsøke å bysse begge i opptil en time mens vi alle tre blir sintere og sintere, helt til de er helt overtrøtte og i alle fall ikke sovner. Det er knalltøft, jeg vet det... du ammer også, det blir man dritsliten av. Det anerkjennes ikke nok hvor beintøft det er å amme to! Jeg liker å amme, men gleder meg også til det er forbi... Når de ble 4 mnd begynte ting å bli litt morsommere på dagtid her. Man kan introdusere fast føde - en slags hobby... De begynner å leke med ting mellom hendene, og kan underholde seg selv litt. De snakker litt med seg selv. Osv. Det er fremdeles ville tilstander innimellom, men DET GÅR BEDRE. Stor klem til deg, vet hvordan du har det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå