Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 jeg er så alene!! (alenemamma), barnet mitt er 3månder nå, og jeg kjenner at jeg er super sliten av å ha henne alene 24/7. Jeg har familie som stiller opp, kan sitte barnevakt osv, men Hun nekter totalt å ta flaske, og jeg føler ikke det er ansvarlig av meg å sende henne vekk når jeg vet at det er fare for at hun blir sulten og ikke får mat, ikke er det noe kjekt å la andre ha henne når jeg vet at hun er suttrete eller grinete heller. Hun begyner å hylgråte så snart jeg ikke plukker henne opp fra babymatten, vippestolen eller hva det måtte være, med andre ord så får jeg så vidt gå på toalettet uten å ha henne på armen. Når det kommer til kvelden så er det et helvete, 16-19 er mareritttimer her i huset, hyl hyl hyl. Kvelden likedan, hun sovner ikke med mindre jeg ammer i søvn, men en gang slutter jeg jo å amme og da virker jo ikke det lengre. Har prøvd å begynne å legge henne i egen seng (da jeg ikke klarer å sove med henne i sengen) jeg satt å holdt henne i hånden, 2 timer intens gråt tok det. Ikke har jeg så mye kontakt med venninnene mine lengre heller, de synes det var gøy da småen var nyfødt, etter det dabbet det seg av. Nå dreier livet mitt seg om småen, og å takle situasjonen. Jeg er så fortvilet, lei meg, råd løs og sliten. Hjelp meg noen!
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Uff da, stakars! Kan godt forstå at du er sliten og oppgitt nå ja:( Ekstra vanskelig er det når barnet ikke vil ta flaske. Har du prøvd forskjellige typer flasker? Vi brukte iallefall avent,og di vill han ha, men det er også de eneste.. Jeg låg med sønnen min i sengen til han var 5 mnd, men hadde utrlig vondt i ryggen den første tiden til jeg fant ut at det var veldig lurt å legge en dyne på siden din opp etter ryggen din slik at du kan lene deg på den. det hjalp iallefall meg. Så begynte jeg med avvenning når han var 6 mnd, da følte jeg at han skjønte litt mer, og at det var lettere siden han da likevel skulle slutte med så mange nattmåltid. Prøv å få barnevakt litt tidligere på dagen slik at du kan få lagt deg ned på senga en time eller 2 for å hente deg inn igjen? det er ikke alltid så mye som skal til for at du har ny energi til å takle det igjen. Selvfølgelig er nok det beste å venne barnet til å sove i egen seng allerede nå, men det klarte desverre ikke jeg, så der har ikke jeg så mange råd å komme med! Håper iallefall du får litt avlastning slik at du får hentet deg inn igjen! Masse lykke til til deg;) Om du trenger noen å snakke med når du føler for det kan du bare sende meg en pm;) Er vanskelig når man ikke har så god kontakt med venner lengre, det vet jeg alt om.. men du har nok også mer til felles med personer som er i noe lunde lik situasjon som du er i? Med tanke på barn osv:)
anni654 Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Hei, det høres jo ikke bra ut. En stor klem til deg. Eg har en kjempe tip til deg: Bæretøy Ser på www.tettinntil.no Da vil du finne info om hvor du får kjøpt, det finnes også der noe brukt til salg. Du kan finne info om hvordan du bruker bæretøyet, og du kan dra på bæretreff, møte andre med barn, lære deg å bruke bæretøyet, prate om alt mulig, og ha det koselig. Det finnes sikkert noen i nærheten hos deg Ellers har eg også bare tipset om å møte andre med barn, dra på DIB-treff, begynn med babysvømming, eller andre ting hvor du kan bli kjent med andre i lignende situasjon. Det md sovingen vil bedre seg etterhvert. Du trenger ikke å tenke allerede nå på det, hva som vil skje når du en gang slutter å amme. Gjør det, som fungerer nå. Eg amme også i søvn de meste kveldene, og om dagen sover jenta mi i sjal på meg for de meste, av og til i vogn. Eg ønsker deg masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 Har det likt jeg også selv om jeg har mann i huset. Tenkte det i dag da babyen nesten ikke har sovet en eneste natt på 2 mnd at jeg måtte skrive et innlegg og berømme de som er aleneforelder. Tar babyen alene hver natt pga at mannen min må på jobb og han jobber til halv seks på kvelden så da må jeg også bære babyen dag og natt. Heldigvis hjelper han litt til på kvelden men stort sett hvis jeg ber han om det. Kjenner meg igjen i å måtte sitte på do med babyen ved siden av. Håper det ordner seg litt når de blir eldre og lekene blir mer interessante. Vær flink til å be de rundt deg hjelpe deg for du behøver hvile når du er mamma hele døgnet. Tror ikke babyen har godt av å bare være sammen mammaen sin heller. Kanskje du kan høre om en venninne vil trille babyen en tur slik at du får litt søvn? Det synes de nok bare er koselig. Fortell familien din hvordan du har det. Hjelper å få snakket med noen også. Stå på! Synes du er kjempeflink som stiller opp så mye for jenta di.
anni654 Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 En ting til, du kan jo også ha det mørkt i stua, kanskje tv på med lav lyd, og amme ho i søvn der. Da får du det litt mer hyggelig. Og litt sånn prat i bakgrunnen virker ofte bra på små barn, bare skjerm barnet for tv slik at barnet ikke kan se på , og begynner å snu seg etter det
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #6 Skrevet 16. januar 2008 Huff, ikke moro å ha det sånn! Babyen vår skriker også veldig mye, men vi er to, så jeg skjønner veldig godt at du er sliten! Jeg føler meg helt utslitt til tider,og hadde jeg vært alene vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort. Hør med familien om de kan ha henne noe timer i uka, husk at de takler skrikingen på en annen måte fordi de vet at det bare er for noen timer. Det er bedre at babyen din har en mamma som er uthvilt og er i godt humør, enn en som er sliten og lei (det er lov å si at man blir lei av babyen innimellom når de skriker masse), man er jo ikke mindre glad i dem av den grunn Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Stor klem til deg! Har vært alene med snuppa nå i 4 dager mens mann har vært pår reise og jeg er totalt utslitt (er syk i tillegg...........)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 All ære til deg, HI, du gjør en fabelaktig jobb. Men du trenger avlastning. - Har lest et sted hvordan barn kan lære å ta flaske. Skal se om jeg finner det igjen, inntil videre kan du kanskje spørre helsesøster? - Bæretøy er en god ide. - La andre passe henne, selv om hun er grinete. Du må tenke på deg selv av og til, det er bra for barnet ditt også. - "Lightversjonen" er å la noen passe henne i samme hus som du befinner deg i. Legg deg, lukk soveromsdøra, og sov ut. De fleste takler en sutrete unge noen timer. Gjenta dette med jevne mellomrom. Søvn betyr mye. Stor klem til deg
noLadyjustME Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Hei du:-) Forstår veldig godt hva du går gjennom, og kan kanskje oppmuntre deg bittelitt med å si at jeg hadde det akkurat likt. Er også alenemamma, og sønnen min har blitt 6,5 mnd nå. Men de 3 første mnd var jeg så tootalt utslitt at jeg kunne gått på en vegg.Aldri ble det søvn,skikkelig måltid,avlastning,trøst eller noe sosialt med andre. De mnd der er jeg glad er forbi,de ble ikke akkurat som forventa.MEN, nå er tingene myye bedre.Å jeg kan tenke meg at de kommer til å bli det for deg også.Det virker fjernt nå,men om noen mnd når du tenker tilbake så kan du være så stolt for alt du klarte deg gjennom alene sammen med henne:-) Jeg roser meg selv hver dag-så lenge ingen andre gjør det må vi rose oss selv;p hihi På toppen av det hele har vi en Hund som krever sitt hver dag, og på et vis har vi faktisk komt oss til dagen i dag med helse og humør i behold. Stå på-jeg lover at det er lys i tunnelen:)
Anele&Solstråla Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 Jeg er og alenemamma til en på 3 mnd, og det er ikke bare fryd og gammen:) Har og perioder hvor jeg er ganske sliten. Pleide for inntill en uke siden og legge meg samtidig med vesla, og da sovnet hun jo til puppen.. Men nå er det i hvertfall første soveokt i sin egen seng. Går veldig opp og ned..en dag kan jeg sitte på rommet og rugge henne etter ammingen i 3 timer, andre ganger tar det 20 min. Har det mørkt på soverommet, og døra oppe så jeg kan se på tv samtidig:) Er et slit, men i gjengjeld får jeg litt tid til meg selv på kvelden..og det fortjener vi:) Vesla mi er til tider sutrete, men tror hun trenger mye søvn...For hun griner når hun er trøtt. Når man er alene har man jo ikke muligheten til å bare stikke fra alt et par timer i ny og ne..da kreves planlegging..må jo ha barnevakt. Men om hun ikke tar flaske, har du som noen over her spør om prøvd alle typer? JEg bruker mam sine. Du kan jo amme henne, få en i fam. eller vennekretsen å passe henne om ikke annet i en time eller to, så du kan komme deg ut litt-alene:) Tar hun smokk? Det gjør ikke vesla mi, og tror nok det hadde vært en fin avlasting om hun gjorde det. Jeg er veldig bevisst på å legge vesla under babygymmen hver dag, så hun blir vant til å ligge litt for seg selv..plukker henne heller ikke opp med en gang hun begynner å sutre/smågrine...for da skjønner hun jo at det ikke bare er å lage en ulyd så kommer mamma. Og det med at fler venninner har mistet litt interessen syns jeg er dårlig. Jeg har forresten møtt fler alenemammaer inne på BIM, kjekt å henge med noen i samme situasjon:) Hvor i landet bor du? Du er sikker på at hun får i seg nok mat eller? Siden du skriver at hun griner mye... Håper ting ordner seg:) Ikke bare bare å være alene- vi skal være stolte av oss selv.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 mannen min jobber vekke i uka, så føler meg som alenemor ja. min gytt er 3 mnd også og ja det er slitsomt å aldri få noe fri. når det gjelder det at hun vil bli bært hele tiden: ikke venn hun til det. min har også begynt å klage med en gang han blir satt i vippestol : så la hun klage. de er store nok nå til at de begynner å kreve å bli bært på 24 / 7.. hun klager litt så slutter hun ettervert. så må du passe på at hun sover nok på dagen så ikke hun blir overtrøtt. min gutt MÅ sove etter 2 timer våkentid eller så blir det full hyling. trill hun på tur eller legg hun å senga når du ser at hun er trøtt- la hun klage og grine. hvis hun griner masse tar du hun opp og roer hun og legger hun ned igjen. gjenta dette helt til hun sovner, ikke gå inn hvis hun bare klager.. kun vs du hører at hun griner ( det er hun for liten til) og ikke gi deg uansett. til slutt lærer hun å sovne av seg selv, viktig å legge 3mnd gamle bebyer mellom kl 19 og 20 00 eller så blir de overtrøtte. lar også legge ritual ( feks bading, pysj, flaske og sang så legger du hun og går ut av rommet) ikke legg hun seinere enn 1,5 timer etter siste lur, eller så blir hun overtrøtt husk du er sjefen! kjøp boka "sov godt" av karin naphaug_ knallbra bok stå på! du er tøff som klarer dette! det blir bare lettere og lettere
heldigec Skrevet 16. januar 2008 #12 Skrevet 16. januar 2008 Jeg beundrer virkelig alenemødre! Vil bare komme med en liten trøst i alle fall - de første 3 mnd er værst - så blir alt mye bedre etter hvert. Måltidene blir sjeldnere og rutinene etableres. Om det er mye skriking på kvelden (helt normalt) så prøv å gi en flaske mme etter ammingen og se om hun er mer sulten...stemmer det - ville ikke ta flaske nei....men fortsett å prøv (NUK-flaskene er de som flest tar). Datteren min har tatt flaske hele tiden men ville ikke ha smokk før hun var 3 mnd - det var som natt og dag! Så fortsett bare å prøve....ta gjerne en pause på noen dager og prøv igjen. HS kan også kanskje hjelpe deg....
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #13 Skrevet 16. januar 2008 takk for svar alle sammen! Er ikke alltid like enkelt å se positivt på det hele når det står på som verst. Følte meg som en dårlig mamma som bare "klagde over henne" i sted, men jeg er virkelig mer glad i henne enn ord kan beskrive, ingenting varmer mer enn kosestundene våres og smil fra henne, hun er helt nydelig den lille jenta. anele&puppeguri 27.10.07: ja, jeg har prøvd alt som er av flasker, og smokker for den slagsskyld, begge deler er like nyttesløst. Jeg er ganske sikker på at hun er mett, prøver å legge henne til brystet når hun hyler som verst, for det roer henne på et vis, men da bare sutter hun, drikker ikke, så da er hun vel ikke mer sulten? Hadde en periode hun brukte meg til smokk, konstant! Heldigvis har det gitt seg litt da, men må inrømme at jeg fremdeles slenger ut for å roe henne. hi
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 Husk at melkeproduksjonen vår er en god del lavere på ettermiddag og kveld, så at hun ikke svelger noe særlig kan bero på at det ikke er så mye å svelge. Derfor mange barn skriker mye på den tiden, ikke vil falle til ro, og man må drive maratonamming. Helt ærlig, jeg valgte å delamme nettopp pga dette. Satt med ungen i puppen fra fem til elleve hadde jeg inntrykk av. Holdt på å bli sprø. Begynte å gi mme på kvelden, resultatet var mett, fornøyd og ikke minst trøtt unge som sovnet med en gang. Så å lære henne til å ta flaske hadde hjulpet deg mye. Skal se om jeg finner den "oppskriften", altså (det var jeg som nevnte det lenger opp her). PS: Det er mange meninger om delamming her inne, men jeg gir deg nå uansett min.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #16 Skrevet 16. januar 2008 hadde vært supert om du kunne finne den, anonym, det hadde jeg satt pris på!! Anele: jeg bor i Bergen!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #17 Skrevet 16. januar 2008 Jeg leter. Lurer faktisk på om den sto i boka til Gro Nylander. Sjekk siden her i morgen, kan hende jeg har funnet den og legger ut et eget innlegg om det da. Ellers vet jeg at mange har spurt om råd til hvordan få barn til å ta flaske her inne. Går alltids an å legge ut et spørsmål om dette igjen. Mange med gode erfaringer her : )
Anele&Solstråla Skrevet 16. januar 2008 #18 Skrevet 16. januar 2008 Ok, dumt..for om du hadde bodd i nærheten av Oslo kunne vi jo møttes;) Men om du vil kan du gjerne sende meg en PM. VI er jo i samme båt, alene og med babyer på 3mnd. Greit å ha noen som er i samme situasjon med ca jevngamle barn å snakke med om stort og smått- det har jeg erfart;)
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #19 Skrevet 16. januar 2008 Uff , ja jeg forstår godt at du er sliten!! Vi har hatt og har fortsatt til tider samme problemet her i huset med tulla vår på 2 mnd. Men nå har vi startet til kiropraktor og merker stoooor forskjell. Det skal ikke være sånn at de ikke kan ligge alene. Siden hun er så urolig av seg så kan det være hun ligger å kjenner på noe sånn at hun ikke føler seg trygg nok til å sovne alene. Men kun i hendene eller i nærheten av deg. Kiropraktoren fant spenninger i rygg å nakke på lilletulla vår og behandlingen har hjulpet masse. Endelig sovner hun i vogga av seg selv på dagene igjen , å vi får endelig gjort noe i huset:o) Ta deg en tur du oxo, så skal du se det kanskje blir store forandringer der oxo:o)
Lunas gutt f:11.06.07 Skrevet 16. januar 2008 #20 Skrevet 16. januar 2008 Kom deg over i Alenemødreforum! Ellers ble mye av det jeg tenker på sagt her: - Sov, når babyen sover - Det er ingen skam å gi morsmelkerstatning. Alt blir bedre - jeg trodde det jo ikke selv. Gutten min ville bare sitte på fanget. Det var jo veldig koselig, men noen ganger må man tisse, spise etc. Tillat deg å gjøre det. Gå på MSN - ta kontakt med de under Aleneforeldreforum. Send meg gjerne en PM med nicket ditt. Siden du er anonym, kan jeg ikke svare deg personlig. Jeg fikk oppbakking av en person i et forum her og det hjalp! Jeg fikk mange nyttige tips underveis også. Prøv å kom deg ut en gang om dagen. Om ikke du har råd til babysvømming er det mange andre aktiviteter som er gratis. Har din barselgruppe startet opp? Åpen barnehage (jeg var der en gang tidlig med sønnen min, når han var ca 3mnd)...
Loglady Skrevet 17. januar 2008 #21 Skrevet 17. januar 2008 Må bare slenge meg på her og si at jeg beundrer alenemødre. Virkelig. All respekt. Støtter også mange av rådene i denne tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå