Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Men jeg spør alikevell jeg : Noen her som røyker fremdeles? Og evt hvor mange om dagen? Hvordan ser du frem til fødselen med tanke på at du røyker, og har røyka hele veien? Jeg har røyka hele svangerskapet , å sliter med dette enda, samvittigheten er selvsagt på bånn, og har masse angst for fødselen , å få se babyen pga hva jeg har gjort. Er passert termin jeg , så går å venter på at babyen skal komme. Klem fra meg .
harlekinia Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 siden ingen andre tydligvis røyker (eller er redd for å innrømme det i frykt for "hets") så får jeg vel svare. Ja jeg røyker å har gjort det under hele svangerskapet, nøyaktig hvor mange er jeg usikker på da jeg røyker rullings og ikke teller. Prøvde i begynnelsen å slutte å røyke men endte opp med å røyke dobbelt så mye så la det på hylla. for ikke å snakke om alle som maser om at man skal slutte, det er få ting som gjør meg så røyksugen som når folk begynner å snakke om røyking ;-) Jeg røkte også i mitt første svangerskap og fødte ei frisk og fin jente på termindato som var 50cm og veide 3650g. skal ikke skryte på meg noen voldsom dårlig sammvittighet, vet selfølgelig at det ikke er bra for barnet, eller meg eller alle andre rundt meg. men da sluttingen resulterte i dobbelt med røyking valgte jeg heller å fortsette på det "normale" og om det skulle feile barnet noe så vil jeg ha direkte bevis for at det er kunn røykingen som er årsak til dette før jeg gir meg selv skylden av den "enkle" årsaken det fødes barn med "feil" selv om forreldrene aldri har rørt en røyk o.l og man vil slite med seg selv og ovenfor barnet hvis man skal gå med evig skyldfølelse for noe man ikke kan være sikker på er din feil eller ikke, og dette gagner neppe barn eller familie!! Men det virker som om at hvis man røyker så er det automatisk årsaken til all værdens feil, er ikke fornektende da jeg vet at røyking øker rissikoen men syns det blir feil å automatisk gi den skylden det re litt for enkelt. Alle vet at røyking ikke er bra og jeg er møkk lei av at folk hele tiden skal fortelle meg noe alle vet. hadde jeg bare kunne lagt fra meg røyken så hadde jeg gjort det. hører svært lite om at gravide ikke skal gå i byer pga giftig eksos/ svevestøv selv om det er mer farlig for omgivelsene enn passiv røyking (vet ikke hvordan det er i forholdt til foster vs røyking men neppe langt unna...). Mulig jeg virker en smule krass men er så lei alle som skal ha overformynderi når man er gravid så jeg blir litt hissig når noen nevner røyking og graviditet i samme setning, slitsom dag på jobben men bekkenløsning hjelper heller ikke på ;-) Nei kos deg med den lille når den kommer, den kommer sikkert til å være frisk å fin!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Ja, jeg røyker også. Ca 10 om dagen. Er også i termin området.
Ladysoul Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Jeg slutta etter 12. uke, da hadde jeg vært på første UL og fått "bevis" for at det var et lite liv der inne. Men har hørt mange som røyker hele svangerskapet uten at det feiler ungen noe hverken ved fødsel (normal vekt osv) eller at ungen blir plaget senere! Synes selv det var tungt å slutte. Har fortsatt dårlig samvittighet for at jeg røyka de første ukene, og jeg drakk også 2 ganger i løpet av de første 12 ukene, uten at jeg visste at jeg var gravid (det var ikke planlagt svangerskap). Er selvfølgelig redd for at det skal feile ungen noe, og at det skal evt være min feil
Axus' girlfriend Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Hei:) Nei, jeg klarte å slutte å røyke på dag en. Men skjønner utrolig godt at de som evnt skulle røyke blir sinnsykt lei av all hetsing..ja, man vet at det er skadelig for seg selv og barnet. Men man røyker jo ikke for å skade noen med vilje.Samtidlig så mener jeg at om man "velger" å fortsette å røyke, så må man på en måte klare å leve med samvittigheten sin om det skulle skje noe med barnet som evnt kan relateres til det at mor røykte under svangerskapet. Det jeg ikke skjønner er at noen skal beskytte seg og svare med at de tidligere har født friske barn. Det er jo ikke slik at alle blir født syke automatisk, men sjansene er større. Klem!!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Men synes dere ikke selv at dette er veldig egoistisk?? Kan skjønne at det er vanskelig å slutte, men hvis man virkelig går inn for det og får hjelp til det? Det å bli gravid må jo være verdens beste grunn til å slutte å røyke!? Den beste motivasjonen man kan få noen gang! Hvis dere ikke klarer det når dere er gravid, hvordan skal dere evt. klare det noen gang da? For dere vil vel ikke røyke hele livet og risikere alt det som røyking medfører? Vil dere virkelig det? Jeg tror ALLE kan slutte med det, om de har motivasjon nok! Det er mye psykisk dette, og ikke et fysisk behov. Jeg ville virkelig benyttet denne anledningen til å slutte en gang for alle, om jeg hadde røyket selv. Hvordan er evt. holdningen deres for at deres unger kan begynne å røyke selv da? Er det bare greit eller? For det er jo på en måte det de gjør nå..Ufrivillig! Ikke at det er helt sammenlignbart med røyk, men vi andre må jo oppgi noe vi også, når vi er gravid. Alt fra det vi har i oss, til det vi gjorde dagligdags før. Har ikke noe problem med det. Den kjærligheten jeg har til barnet inni meg overgår alt! Ville aldri risikere noe som helst, det er ikke derfor jeg ofrer 9 måneder av livet mitt, for at dette skal gå galt.. Håper flere kan slutte med røyking, både for sin egen del og sine barn!!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #7 Skrevet 17. januar 2008 En ting er å røyke i svangerskapet, noe som selvsagt ikke er bra. Men jeg lurer på hva dere tenker om tida etterpå ang. krybbedød? Barn med foreldre som røyker er jo overrepresentert på statistikken der. Har dere planer om å fortsette å prøve å slutte? Eller blir det tilbake til sånn det var før dere blei gravide? Bare lurer her altså - ingen hets.
Blå-Rosa+spire! Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Som jeg skulle sagt det selv Trinek_83 Jeg røyka i 6 år, så plutselig var testen positiv, tok ikke en eneste røyk fra den dagen. Når jeg klarte det, hvorfor greier ikke dere det. Jeg kunne røyke 20 om dagen, 40 på fest. Så jeg tror det har med viljen å gjøre jeg... Nå er jeg på vei med nr. 2 og har ikke røyka på snart 4 år... Bare av og til på fest, men da blir det maks 1 for det er så stygt. ÆSJ, men får så lyst på, men angrer med en gang når jeg får verdens ekleste smak i munnen. Hvis du røyker så vrir og snur barnet seg, det er påvist på ultralyd!!!!!!!!! Stakkars. Kjenner ei som mista i 7.mnd. for morkaka tapte seg, det kan være forårsaket av røyking (jeg sier ikke at det var pga. røyking), alikevel røyka hun med nestemann, der skjedde det samme, bare at hun ble berga i siste liten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vel høres kanskje litt stygt ut dette innlegget, egentlig ikke meningen, men vil så gjerne at dere skal slutte:)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Ok - alle vet at det er fryktelig å røyke under og etter svangerskapet. Tror alle er enige i det, og de som røyker sliter nok innmari med seg selv og sin samvittighet. Synes det er vanskelig å forestille seg at noen er likgyldige overfor barnet i magen, og ikke tenker på det hver gang de røyker i alle fall, så det tror jeg ikke skjer. Klart det er litt psykisk, men svært mye er fysisk også! Husk på hvor lett det er for fx ungdommer å faktisk bli nikotinavhengige på ufattelig kort tid. Egentlig er det helt utrolig at en bare kan gå i butikken helt lovlig og kjøpe et sånt middel som gjør deg så avhengig at du faktisk ikke klarer å slutte med det den dagen du blir gravid - uten at det tilbys noen form for hjelp når du vil slutte. Vi har alle et ansvar for oss selv, og ingen tvinger deg til å begynne å røyke. Men å gjøre noe så "farlig" så tilgjengelig og så avhengighetsdannende strider mot endel etiske prinsipper synes nå i alle fall jeg. Synes tobakksindustrien er så jævlig og utnyttende at det er helt ille. Ser jo bare hva de gjør nå som europeere og amerikanere begynner å slutte. Ja, da tar vi Afrika. Så kan de som har minst bruke de få pengene de har på å bli avhengige av nikotin.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 når dere som røyker i svangerskapet og vet at det er skadelig for barnet, hvorfor gjør dere det da??? blir helt sjokkert jeg. det sier litt om viljen deres i grunn!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #11 Skrevet 17. januar 2008 HI her ;-) Først , det er fantastisk at vi her inne kan ha en saklig debatt om røyking , der alle faktorer blir tatt frem. At vi kan legge ut meningene uten at det kommer : Du er dum - arrgumenter. Jeg tenker masse på både svangerskapet , fødselen , krybbedød , ol. Massevis. River å sliter i meg som faen. Grunnen til at jeg har røyka hele veien , er at jeg har hatt så vanskelig for å skjønne at jeg virkelig har en baby inni meg. Det er skikkelig surrealistisk. ( eller hvordan det enn skrives) Når det er sagt , er jeg ikke tilbakestående heller , å vet jo utmerket godt at det kommer en baby. Som har ligget inni meg , å fått i seg alt jeg har fått i meg. Det er trist å tenke på at babyen min , har blitt og blir utsatt for røyk , ufrivillig. Det jeg har "lent" meg på , er at det går som oftest bra! Det er faktisk sjeldent man hører om et multihandikappet barn som lever , pga mor røyket under svangerskapet. Jeg vet ikke , om det er det som er farligst . Har fått forståelse av at faren ligger i : *Lav Fødselsvekt *Fortidlig Fødsel *Død i ukene før fødsel -Samt ALLE lidelser og plager når den kommer ut : AD/HD , lese skrivevansker , osv osv. Men nå har jeg røyka hele svangerskapet da. Å jeg luftet dette, for å høre om det bare var meg , eller om vi faktisk var flere. Jeg mener IKKE at det er OK å røyke i svangerskapet. Å jeg skal ikke stille meg som en Mor Theresa for oss som røyker heller. Vi bør la sigaretten ligge. Virkelig. Men som jeg sa , takk for at vi kan diskutere dette på en skikkelig måte. Det syns jeg er bra.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #12 Skrevet 17. januar 2008 Du har jo rett i at "oftest går det bra", men det må være utrolig kjipt å havne i den andre gruppa, de det ikke går så bra for.. Du nevner noen farer, men røyking er også overrepresentert ved krybbedød, og det må vel være mye verre enn fx lav fødselsvekt? "Røykestopp er i tillegg til ryggleie den viktigste faktoren for å redusere faren for krybbedød" sier den foreninga. At pappa røyker er også ganske ille har jeg forstått. Du er nok langt fra alene. " Norge har lenge vært blant de landene hvor flest gravide kvinner røyker." står det på de samme sidene. Det hele er vel ikke en diskusjon, i.o.m jeg tror alle er inneforstått med risikoen røyking innebærer for barnet i magen både før og etter graviditet. Men at en ikke slenger en masse dritt er jo positivt:-) Jeg tror det er vanskelig å forstå fra "begge sider". Tror ikke røykere skjønner hvor ufattelig det virker for oss ikke-røykere at en utsetter babyen for nikotin. Mens ikke-røykere ikke klarer å sette seg inn i hvor vanskelig det kan være å slutte, og at en ikke nødvendigvis er en dårlig person for det.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #13 Skrevet 17. januar 2008 Jeg røyket ca 10 sigaretter om dagen i forrige svangerskap. Fikk ei stor og frisk datter. Fødsel gikk kjempe fint. Så dette går nok bra, Nå er jeg i uke 33 i andre svagerskap, og er heldigvis røykfri. Godt å slippe den uvanen. Sluttet selv for snart 3 år siden, og jeg vet hvor tøft det er å slutte.
VeslePhreaken Skrevet 17. januar 2008 #14 Skrevet 17. januar 2008 Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å sneipe røyken, og jeg var ikke en av de som klarte å slutte med en gang jeg så testen var positiv.. Dessuten hadde jeg en periode med "aktivt uteliv" i den perioden jeg ble gravid, og drakk temmelig tett.. (jobber i utebransjen, og har lett for å bli sånn om sommeren ) Tenkte mye på det med én gang, men slo det fort fra meg.. Var jo ikke noe jeg kunne gjøre fra eller til på dét området.. Jeg har derimot ikke tatt et eneste glass vin, eller andre alkoholholdige drikker, siden jeg fikk positivt svar da.. Jeg trappet ned røyken med én gang også, men etter en stund trappet jeg opp igjen.. Det gikk greit når jeg var hjemme, men på jobb, hvor ALLE røyket, ble det vanskelig.. Og jeg sleit veldig med å forstå at det var et lite liv inni meg. Jeg så det jo på ultralyd temmelig tidlig, men jeg klarte enda ikke å fatte at det som var på skjermen var inni MIN mage.. Men jeg satt meg til slutt et mål, som jeg i bakhodet ALDRI trodde jeg ville klare.. Jeg tenkte vel egentlig at det bare var en unnskyldning for å utsette det litt til.. Målet var å slutte når mamma kom på besøk til meg i slutten av oktober.. Og jaggu klarte jeg det ikke Hadde tilogmed en røykpakke liggende hjemme, uten å bli for fristet.. Den dag i dag forstår jeg ikke hvordan jeg klarte det.. Selvfølgelig er uke 19 alt for sent, men det er bedre enn å ikke å slutte i det heletatt.. Det ble liksom litt annet når man begynte å kjenne liv der inne. Det hjalp veldig for meg.. Men jeg kunne like godt vært en av de som ikke klarte det... Jeg trodde vel det en stund.. Rart med det.. Selv om jeg røyket samtidig som jeg var gravid, ble jeg liksom så satt ut når jeg så høygravide kvinner røyke.. Jeg tenkte at det var så feil.. Og dårlig gjort.. Også gjorde jeg det samme selv.. Snakk om å ha dobbeltmoral.. Men det betyr ikke at jeg hetser noen for det.. De har det sikkert tøft nok vil jeg tro.. Og det hjelper vel ingen å komme med skremselspropaganda nå så sent.. Det gjør bare vondt værre...
ohayoo Skrevet 17. januar 2008 #15 Skrevet 17. januar 2008 det er jo ingen tvil om at røyking hverken er godt for mor eller barn, selv har jeg aldri røyket så det er lett for meg å si. Det virker jo som om det er forskjell på hvor avhengig folk blir av nikotin, og hvis du er en av dem så er det sikkert ikke så lett. Kusina mi gikk på røykeavvenningskurs i 7. mnd da hun gikk med den første, og greide å slutte med det - så det er kanskje noe å vurdere før neste gang? Eller når du nå har fått ut ungen om en liten stund - det er jo sikkert mye bedre for deg å slutte å røyke??? Lykke til!
anne* Skrevet 17. januar 2008 #16 Skrevet 17. januar 2008 Jo, det hjelper jo litt med "skremselspropaganda" så seint - for som det nevnes over her, så er jo røyking en hyppig gjenganger ved krybbedød. Så selv om en ikke har klart å slutte helt enda, er jo det et bra poeng å motivere seg mot, eller? Er forøvrig hjertens enig med Anonym 13.58 som nevner industrien. Det er jo helt forjævlig når en tenker over det.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #17 Skrevet 17. januar 2008 Men desverre så er røyk-sukker og våpen industrien de aller største!! Og ingen vil noen gang ha mulighet til å ødelegge de.... Jeg er datter av ei som røykte hele svangerskapet, ble født med normal lengde og vekt og 14 dager over termin. Har sjelden vært syk, "bank i bordet" ... men har litt konsentrasjonsvansker på skolen, men dette er det andre grunner til... Ellers så hater jeg selv røyk og har aldrig prøvd!! Men jeg vil si jeg forstår begge sidene ved saken.... forstår hvor vanskelig det kan være å slutte for røykerne som er svært avhengige, og forstår også reaksjonene/tankene til ikke-røykende. Men jeg velger å ikke si noe, eller belære noen om røyking!! Alle vet det kan være skadelig! Så det får være opp til hver enkelt! Ønsker alle godt uansett om man er røykende elle rikke røykende:) Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå