Gå til innhold

Hvordan er legge ritualene dere som har 1,5 år gml barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor fort sovner de?

Vi har alltid hatt problemer med leggingen og tross nazi rutiner så tar det fort en time før hun sovner. Legger seg fint ned og ligger i ro mens jeg synger for henne, og hun blir liggende en stund etter at jeg har gått ut av rommet. Hun kan være kjempe trøtt, men det virker liksom som om hun blir lei av å ligge og vente på søvnen. What to do??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er tydelig "jeg vil ikke sove"-klaging så lar jeg han bare klage og titter innom regelmesig.

Tar ike lange tiden før han innser at det ikke nytter og disse utbruddene kommer nå nesten aldri lenger. Nå legger han seg til å sove så fort jeg er ferdig med eventyret. Og vil han ike sove ennå da ligger han heller å synger eller snakker med seg selv.

Skrevet

Går over i hyling her med en gang. Hun vil jo at jeg skal være der inne så klart. Orker ikke ta en full skrikekur, det tåler ikke hjertet mitt, så det vil jeg helst unngå. Klaging kan jeg selvfølgelig holde ut.

Skrevet

Vi har endelig fått til legginga etter MYE styr det første året. Vi prøvde alt som står skrevet i bøker tror jeg. Men vi har vært veldig nazi vi også og for oss så har det funket. Hun har grått en del i perioder ja og det er kjempetøft når det står på. Jeg tror kluet er å putte de til sengs før de er overtrøtte. Jenta vår legger seg vanligvis kl 1900-1915. Drøyer det til over 1930 kan det være nok til at hun ligger og tuller ei stund før hun sovner. Prøv å ikke dill for mye. Hva med å synge for henne på stua før hun legges? Da er soverommet og senga kun for soving og ikke alt mulig annet....

Skrevet

Er hun for trøtt når hun skal legge seg kan det være vanskeli å få roen.Spiser kl seks halv syv.Så på badet.drikker en flaske med melk.Pusse tenner.Legges i sengen.En sang.Så høyrer eg han 5 10 min etter på.

Skrevet

Her legger gutten min seg sju. Spiser kveldsmat kvart over seks, halv sju. Så går vi på badet og vasker/pusser tenner/har på pysj, pluss fluor :) Han har blitt veldig flink til å pusse tennene når han vet at han får fluor etterpå. Det siste kvarteret sitter vi på stua og koser oss, han får smokk og kosekluten sin. Synger godnattasanger og kanskje leser litt bøker. Når han har fått roa seg ned og kommet i sovemodus går vi på soverommet og legger han i senga og går rett ut igjen, sier godnatt da. Han sovner vel iløpet av noen minutter, sjelden vi hører noe etter vi har lagt han.

Jeg tror det er viktig at vi ikke duller og styrer for mye på soverommet, sånn at han skjønner at han nå skal sove. Gjør oss ferdig med all synging og lesing før vi går på rommet hans. Hvertfall det vi har erfart :)

Skrevet

tar på bleie og pysjamas

får sanasol

pusser tennene

legger han ned i senga med ole brum bamsen, koseteppet og smokken

får nattakos

sier natta

slår av lyset og går ut

Skrevet

Vi begynner etter barne tv. Da spiser hun 1-2 brødskiver og drikker litt melk.

Så er det inn på badet (bader seg på denne tida 3-4 ganger i uka) og på med pysj.

Så er det inn i stua å lese en bok/synge sanger sammen med mamma og storesøster.

Så er det inn på rommet og legge seg i senga med mummi boka og et lite leselys på.

Leser i 10-15 min så roper hun "ferdig", da kommer jeg inn, slår av lyset og gir henne smokken. Sovner på 10-15 min etter jeg slår av lyset.

Er i seng ca kl 19, sovner ca 19.30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...