Gjest Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Jeg venter nr 2 tidlig i juni, og har ikke sommerbarn fra før. Hva gjør man når permisjonen er over første uka i juni (året etter selvfølgelig) og nytt barnehageår ikke starter før i august?? 4 uker i juli er barnehagefri i den familiebarnehagen vi skal til (eldstejenta går der nå, og vi har fått plass til nr 2 når den tid kommer - men altså fra august det året). Det er snakk om 3 uker i juni, og en i juli (vet ikke om det blir den første eller siste - er det den siste er det jo da barnehageåret "starter" igjen på en måte). What to do?? Vi har ikke økonomisk mulighet i havet til å ta ulønnet permisjon de 3 ukene det er snakk om. Søker man barnehageplass noe annet sted? I tilfellet når, når plassen kun skal brukes 3-4 uker i juni?? Må man betale for de foregående månedene man ikke bruker den plassen man evt. har fått??
Ducchini Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Hei! Vi har også junibarn, og hadde da samme problem som deg men du skal vel ha ferie i år? det vo gjorde, var at vi tok to uker hver, da fikk vi bare en uke ferie sammen, men desverre så er det slik det blir Men dere vil jo få samme problem til neste år da, siden begge to går i en barnehage med stengt pga ferie? Vi har heldigvis ikke sommer stengt i barnehagen snuppisnupp går i :-) eller så hadde det blitt stusselige ferier.... Kanskje dere kan få hjelp av noen av besteforeldrene, hvis de har mulighet til det? Lykke til
Tommage♀♂ Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Jeg ville ikke fått barnehageplass i en annen barnehage bare for noen få uker når barnet er så lite... Kan dere ikke høre innad i familien om når de skal ha ferie og om noen kunne tenke seg å trå til mot litt betaling?
Sylteflesk Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 Vi hadde ikke sommerbarn, men hadde likevel samme problem. Mannens permisjon var over i begynnelsen av desember, vi hadde barnehageplass fra nyttår. Han tok fri uten lønn i de ukene det var snakk om. Det er jo mange som står uten barnehageplass når permisjonen er over, det folk gjør er vel å ta ut ferie, avspasering, eller perm uten lønn.
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 Jeg har kun opparbeidet meg 3 uker ferie i år (tar ut 1 uke i 2008 - forlenger permisjonen) og overfører de 2 som er lov å overføre til 2009. Byttet jobb i september, derfor har jeg ikke flere enn 3 uker. Vi har dermed dekket inn det juli i 2009, jeg tar mine resterende 2 uker, og pappaen tar to uker, men de 3-4 ukene i juni er et problem altså... Mormor jobber, morfar har ikke mulighet, farfar jobber, og farmor har parkinson og er ikke like pigg lenger... Tror ikke vi har så lyst til å spørre henne om å passe en 1-åring i nesten en måned..... Julimåned de påfølgende år dekker vi jo inne med feriene våre, så det går helt fint. Blir bare et problem sommeren etter permisjonen....
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Ferien må vi vente med å ta ut til juli, når ingen av barna har barnehageplass, besteforeldrene har ikke mulighet og vi har rett og slett ikke råd til å ta ut ulønnet permisjon! Fader...hva gjør man da?!?!
Mille** Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Hvis dere setter av litt penger hver mnd fram til da, så er jeg sikker på dere klarer dere med ulønnet permisjon i noen få uker. Vi har selv klart oss på en inntekt i 3 mnd med nr 1 og i ett år med nr 2. )
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Det var faktisk ikke så veldig stort problem for oss. Datteren vår er født i juni. Nestemann kommer i april så det blir verre til neste år... Men jeg begynte å jobbe i begynnelsen av juni. Pga at mannen min tok utdanning fikk vi 2 uker med barnevakt-problemer. Men min mor tok 2 ukers ferie og var barnevakt. Etter det hadde mannen min 5 ukers pappaperm og etter det hadde vi 3 ukers ferie sammen. Da var det plutselig tid for barnehagestart så det gikk veldig smidig for oss. Her er det hvertfall sånn at man må betale fra barehageinntaket uansett om barnet begynner senere, så det er jo penger ut vinduet. En mulighet for dere kan jo være å skaffe en dagmamma i den perioden fram til barnehagen starter?
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 Dagmamma er vel et alternativ kanskje ja! Tusen takk ) Men er det noen som vil ta inn barn for bare 3-4 uker da?!...
Blue Lady Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 Dersom det er skkelig krise så kan jo du og mannen ta ut ferie hver for dere, da har dere jo 8 uker til sammen.
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #12 Skrevet 16. januar 2008 Å leve på 80 % lønn i et helt år gir ikke så veldig godt rom for sparing er jeg redd.. Må selvfølgelig regne på det, men tviler på at det er rom..lever med ganske tight økonomi som det er. Et eller annet får vi vel til, men det er liksom ingenting som er noen ideell løsning. Og jeg blir veldig tankefull av sånt som dette. Selvom det er halvannet år til problematikken er et faktum...hehe...Liker å ha ting ordnet, og helst i går! ;o)
møkkamannensfrua Skrevet 16. januar 2008 #13 Skrevet 16. januar 2008 du kan sikkert spørre.. siden det er sommer, så er det mange ungdommer eller 18åringer som har sommerferie som kan sikkert se over ungen.. kanskje du kjenner noe i venne eller familiekrets??
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 Han har et yrke hvor det er vanskelig å være borte så lenge av gangen skjønner du.. Han har liksom klart å jenke det til såpass at han får tatt ut fedrekvoten - noe han selv gjerne ville, men det var vanskelig med alle 6 ukene på en gang. Min arb.giver kunne ikke gå med på at jeg kom gradvis tilbake i jobben (at han tok ut permen over litt tid), så da måtte han....hvis han i det hele tatt skulle få være noe hjemme. Så han har ikke mulighet til 4 uker til etter det igjen.. Æsj...at det skal være så vanskelig altså!..
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #15 Skrevet 16. januar 2008 Åh! DET hadde vært løsningen!! Jeg har en nabo som har termin i overimorgen...! En venninne av meg altså. Hun har sagt at hun kunne tenke seg å være hjemme et år ekstra etter fødselspermisjonen, hvis hun skal det, så kunne kanskje hun vært "dagmamma" ) Skulle selvfølgelig fått betalt etter "normene". Åh...bare LITT av perioden hadde hjulpet!
Blue Lady Skrevet 16. januar 2008 #16 Skrevet 16. januar 2008 Du kan ikke trygle på dine knær til barnehagen om å få begynne før da? Det er jo mange som slutter i juni, og mange som er på ferie. (såklart er de voksne også på ferie, men kanskje det er en åpning alikevell) Har desverre ingen andre råd, ble plutselig glad for at jeg har fått mine i august.
Odine! Skrevet 16. januar 2008 #17 Skrevet 16. januar 2008 Når man har fødselspermisjon, har man lov til å overføre all ferien til neste år. Det kunne jeg gjort da jeg fødte i juli sist, men jeg valgte å forlenge permisjonen med ferien. Du kan evt overføre litt ferie fra 2010 til 2009, og det kan mannen din også.
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #18 Skrevet 16. januar 2008 Høh? Kan man overføre andre veien? Altså, ta ut ferie som ennå egentlig ikke er opparbeidet?
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #19 Skrevet 16. januar 2008 Hehe..ja det kan du si ;o) Jeg håååååper barnehagetanten kan ha minsten på "tilvenning" - hun har ymtet frempå om at det kaaaaaaaanskje kan gå (er familiebarnehage vi er i - hun bestemmer jo egentlig alt selv), men jeg vet ikke enda. Hun kan jo ikke gjøre ting dersom det ikke er lov, om hun aldri så mye vil ) Hun er verdens snilleste, så om det er lov/hun får lov å ha et ekstra barn i ca 3 uker, så sier hun nok ikke nei! )
*Rutletutt* Skrevet 16. januar 2008 #20 Skrevet 16. januar 2008 Jeg fikk Milla i slutten av juli og tar ulønnet perm fra juni til 1. sept - bhg begynner 15 aug, så jeg vil ha litt tid til innkjøring også.
Tommage♀♂ Skrevet 16. januar 2008 #21 Skrevet 16. januar 2008 Det vil vel da evt bli ferie uten lønn... Men om dere sparer det dere klarer frem mot de ukene, og i tillegg får dere vel begge feriepenger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå