Gå til innhold

Barnefar var på sesjon i dag.. Jeg har ett par spm..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På sesjon fikk han høre at han ikke hadde krav på og få utsatt militæret ett år siden jeg skal gå på skole neste år osv., det måtte han søke om.. Greit nok det. Men.. De sa at sambo ikke hadde krav på noe ekstra/at jeg ikke får noe siden jeg er samboeren hans og vi har ett barn sammen? Men leste inne på nettsiden dems at det har jeg jo..? Hvorfor sa de det da?? Er det for at han bare skal drite i de pengene vi egentlig har krav på? Er de så sleipe?....!

Men så lurer jeg på et par ting til..

Hvor ofte har han lov til og komme hjem? Han skal på HM Kongens Garde i Oslo, og han mente på han kunne komme hjem hver helg, nemlig :):) Er det så? (bor bare ett par timer fra Oslo)..

Og må vi skrive samboer"kontrakt" liksom?? Det står jo så mye forskjellig på de sidene, på den ene står det at at ektefelle får ditt og datt, mens på en annen side står det at ektefeller/samboer med felles barn får det og det... Blir jo litt forvirra, og når de på sesjonen atpåtil sa at jeg/han ikke får en dritt ekstra..?

Blir glad hvis noen med peil gidder og ta seg tid til og lese og svare på det innvikla innlegget her.. He he... :)

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikek spør hvorfor di sa det di sa.. det kan jeg ikke svare på.. hehe.

men er en del papirer som må fylles ut, bla hvor mye utgifter dere har i mnd på evt lån. husleie og barne utgifter.. så dekker vel di 50% eller hvad et er..

dere må bla levere med at dere begge bor der dere bor å har bodd der over 6mnd tror jeg det er for at dem skal dekke det..

er bare å søke de fleste får det..

og angående fri helg kommer jo ann på... for noen ganger er de jo ute på noe i helger, men som regel har di jo fri hver helg så velger di selv hva di vil gjøre med det.. men i og med han er i garden følger di jo oxo konge familien..

Skrevet

Har ikke peiling på om dere får noe ekstra penger.. Men vet det at han kan komme hjem hver helg.. etter de 3 eller 5 første ukene.. det har iallefall alle kameratene mine gjort.. som er på gardemoen eller garden..

Skrevet

Stemmer det "densistesamurai" sier..

Det med at man må iallefall ha bodd på samme adressen i et halvt år..

Skrevet

Jo vi skal få det, leste det ikke på www.vpv.mil.no og inne på førstegangstjeneste -> økonomi.. Hehe.. Bra at han kan komme hjem så ofte da.. Selv om det sikkert dukker opp noe i mange helger.. :( Som og passe kongefamilien hehe, som samuraien nevnte over her.. blæ.. Men garden var det nærmeste visstnok.. Ikke vet jeg.. :)

Skrevet

Han har krav på forsørgertillegg så lenge han er barnefaren og dere bor på samme adresse.

Har ikke summene i hodet men du finner det nok om du går inn på mil.no og søker på forsørgertillegg.

Skrevet

En kompis av meg var i garden, han fikk komme hjem hver helg, unntatt når det var sykdom der, da måtte han bli pga lite folk..

Skrevet

Så de skal dekke 50% av boutgifter og?? De sa det ikke var noe ekstra i det HELE tatt de gubbene der oppe...?!! Skjønner ikke hvorfor de skal holde sånn info tilbake! Det er jo viktig for oss og vite sånt.. Hmm..

Skrevet

Dette står på www.vpv.nil.no :

Ektefelletillegg

Ektefelletillegg utbetales til ektefelle, eller samboer dersom de har felles barn. Ektefelletillegget utbetales også til deg som har inngått registrert partnerskap. Satsen er kr 3 492,- per mnd.

Barnetillegg

Barnetillegg utbetales til den som har omsorgen for barnet ditt. Satsen er kr 3 966,- for det første barnet og kr 1 635,- per mnd for hvert av de øvrige barn.

Forsørgeransvaret må bekreftes med vielsesattest, samboerkontrakt eller attest for inngått registrert partnerskap og fødselsattest.

Må vel sette om samboerkontrakt vi da?? Eller? He he.. Ja, vi bor i samme adresse, og han er faren :)

Men det ektefelletillegget, er det dette som er den 50% greia, eller er det noe utenom?? Skjønner ikke en dritt hehe..

Skrevet

Dersom det er han som eier eller leier så skal de dekke leieutgifter mener jeg i allefall.. Så sett hans navn på kontrakten dersomd ere gjør det;)

Utover det kan jeg dessverre lite om tema:)

Skrevet

Ja, må vel få ringt de tror jeg!

Men det kan kanskje være lurt og sette opp no sånn samboererklæring-greier ? Eller er man samboere automatisk når man bor med hverandre og har barn osv?? Er man registrert som samboere da, liksom:)?

Skrevet

Hvis du søker på nett, så finner du nok en standard samboerkontrakt.

Ut over det, så trenger dere altså fødselsattesten til barnet og så kan det være lurt å be om bekreftelse på bosted hos folkeregisteret.

Skrevet

Thanx:) Ja fødselsattesten visste jeg om, men ikke den bekreftelse-greia:)

Skrevet

Jeg kan ikke så mye med disse reglene.

Men min samboer slapp millitæret akkurat nå, skulle inn nå i januar, fordi jeg er student, og vi ikke har barnehageplass.

Dermed fikk min samboer midlertidig omsorgspermisjon i 1 år. Han skal også starte å studere selv neste år, og kunne da igjen søke utsettelse på dette grunnlaget.

Hvor gammel er din samboer? Har han vært student eller skal bli?

Skrevet

Han er 19.. Han går siste året på vgs. nå. Han skal søke om utsettelse, men dersom han ikke får det, så må han jo bare dra til høsten.. Tror ikke han har søkt seg videre på noe høgskole.. Ikke som han har sagt iallefall..

Skrevet

Sambo jobbet i barnehage som sivilarbeider i stedet for militær verneplikt. Han fikk dekket 50% av leien på leiligheten, fikk forsørgertillegg for datteren vår, ekstra penger til mat, en viss sum av barnehagen han jobbet i og da han dimmet fikk han dimmepenger på en sum jeg er usikker på, men JEG fikk 14000 i dimmepenger også siden vi bodde sammen. Denne giroen var adressert KUN til meg!

Så ja, dere har krav på EKSTRA penger.

Skrevet

Jeg vil uansett anbefale dere å skrive samboerkontrakt. Det er ikke så enkelt som at man automatisk blir regnet som samboere om man bor så så lenge på samme adresse - og man er fortsatt langt igjen til de rettighetene man har som gift ektepar. Skriv en kontrakt, så har dere alt på det tørre ikke bare i forhold til forsvaret, men med tanke på barnet også - om noe mot formodning skulle skje med en av dere.

Lykke til :)

Skrevet

Oi!:) Det hadde jo virkelig vært no for han her! Viste han det du hadde skrevet nå, og ble litt interessert tror jeg :) Hehe..

Er det sånn at når de dimmer - uansett om de har vært i militæret eller vært sivilarbeider - får ektefelle/sambo dimmepenger og? Siden mammamamut fikk det ? :)

Skrevet

Samboerkontrakt - kan man bare skrive ut det fra nettet? Og må man levere det til noen?

Skrevet

Tusen takk... Googlet det selv tidligere i dag, men fant bare skjemaer skjønn...

Men... Er det sånn at når de dimmer - uansett om de har vært i militæret eller vært sivilarbeider - får ektefelle/sambo dimmepenger og? Vil jo helst vite hva vi har krav på så vi ikke går glipp av noe.. :)

Skrevet

Vi hadde ikke noen samboer kontakt. Det de ville ha av dokumentasjon var bostedsattest som dere får på likningskontoret og kopi av fødselsattest på datteren. That's it!

Nå dimmet min samboer 2-3 mnd før tiden. Hadde ikke spurt om det, bare fikk brev i posten om at han var ferdig den og den datoen i stedet. Han fikk da utbetalt ekstra dimmepenger av den grunn.

Mange kompiser som var ganske misunnelig på alt det han fikk i forhold til dem som var i militæret og ikke hadde samboer, leilighet eller barn.

Skrevet

Ok... :) Tusen takk:)! Er det vanlig at "konene" og får dimmepenger egentlig?

Skrevet

Jeg tror nå det. Jeg hadde jo ikke fått om det ikke var vanlig. Helt topp å være sivilarbeider forresten. I tillegg til "litt lønn" får du matpenger, klespenger, penger til transport (min syklet til jobb eller ble kjørt av meg så de penga gikk og rett i lomma). Fikk en god del mer utbetalt enn kompisene i militæret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...