Gå til innhold

Hva mener dere jeg burde gjøre? (ang. nettstudier og eksamen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har permisjon både fra jobben min og studiene på universitetet, men tar et nettstudium både for å "vedlikeholde" studieteknikken og for å ha noe å bygge på når jeg begynner på universitetet igjen i august.

Jeg skulle hatt eksamen 11. desember, men siden prinsen min ikke kom før 14. november (hadde termin 2.) syns jeg det ble litt tidlig. Så planen er derfor å ta eksamen 29. januar da det er konteeksamen for studentene ved skolen. (Nettstudenter kan ha ordinær eksamen også denne datoen).

Fikk egentlig lest det meste av pensum da jeg gikk gravid, bare ikke helt på slutten, og har derfor det meste inne. Men det krever selvsagt repetisjon. Man glemmer jo mange detaljer med tiden.

Så nå prøver jeg å lese, men det går jo som oftest bort veldig mye tid til stell av lille prins. Spesielt vanskelig er det å få gjort noe når samboer er bortreist på jobb.

Nå viser det seg at jeg også har mulighet til å ta eksamen 22.mai.

Eksamensdatoen for 2. semester er enten 20. mai eller 12. august, og jeg hadde uansett tenkt å velge august siden jeg nå har utsatt eksamenen for første semester litt...

Men har altså muligheten til å ta eksamen for 1. semester 22. mai, og deretter ta eksamen for 2. semester 12. august.

Det krever en del planlegging og selvdisiplin fra min side. Må selvsagt begynne å lese på pensum for 2. semester allerede nå, og så ta små repetisjonsøkter med 1. semesters pensum innimellom. Om jeg lager en plan for det tror jeg det skal gå veldig greit.

Grunnen til at jeg begynner å bli usikker på om jeg skal ta eksamenen nå i januar er først og fremst lillegutt. Vil jo at han skal ha det best mulig, og kan jo på en måte ikke skyve bort viktig kvalitetstid sammen med sønnen min. De sier jo at "de første 3 mnd er de verste" og at "etter 6 mnd blir alt så mye bedre", og selv om jeg har en veldig snill og god gutt tror jeg det er noe med det. At det gjerne blir lettere for meg å planlegge og "legge til rette" nå etterhvert...

I tillegg har jeg i løpet av den siste måneden har det vært to tilfeller hvor jeg har hatt "stressanfall". Merker særlig på slutten av travle dager at tendensene til et nytt "anfall" er der, og vil jo ikke slite meg ut unødig. Har alltid vært en sånn "snill pike" som skal gjøre alt riktig og være så flink med alt, og vet jo at faren for at det engang smeller er mye større... Og nå ser jeg jo at det er faretruende nærmt...

Uff, ble fryktelig langt dette, men håper dere har noen meninger eller råd å komme med...

Samboer vil liksom ikke mene noe om det, så der er det ikke hjelp å få...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du foreldrepenger fra NAV? I såfall kan du miste retten til det om du avlegger eksamen i permisjonsperioden...

Skrevet

Først og fremst sier jeg som hun over: Har du alt i orden med nav?

Så: mitt motto er at alt som er gjort er gjort og det slipper du å gjøre senere. Dette gjelder i særdeleshet eksamener, som slett ikke har en tendens til å bli mer overkommelige for hver gang man flytter dem

Skrevet

Kan jeg?? Hvorfor det?? Hadde jeg ingen anelse om...

Da må jeg ta eksamen i mai da... For da har jeg 5 uker ferie (og ikke permisjon...)

Skrevet

Uff, nå ble jeg bekymra her...

Hva har utbetalingen fra nav med studiene å gjøre?

De utbetalingene gjelder jo for jobben min? Eller?

Skrevet

Jepp, de er visst ganske strenge på det har jeg skjønt. Men skal også levere oppgave i mai, men har tatt ut ferie i den perioden.

Så om den ene eksamnen er i en periode du har ferie så velg å ta eksamen da :o)

Lykke til!

Skrevet

Jeg tok 3 eksamener da jeg hadde perm med jenta mi, og dette hadde ingen innvirkning på foreldrepengene. At man velger å ta kurs under permisjonen har da ingenting med nav å gjøre? Er dette noe nytt eller?

Skrevet

...dytter litt jeg, i tilfelle det er noen flere som vet noe om dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...