Gå til innhold

Hvis babyen ligger i seteleie... (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sjekker automatisk størrelse på bekken og baby o.l. for å se om det går ann å føde naturlig? Når eventuelt skjer disse kontrollene?

Er litt over 36 uker nå og skal på kontroll igjen på fredag, hva skjer da videre om babyen fortsatt ligger i seteleie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel vanlih at de skal legge seg med hodet ned i uke 37 er det ikke??

:o)

Skrevet

Snuppa snudde seg i uke 32 eller noe.. Legen var tydelig overrasket over at han ikke hadde snudd seg ved forrige kontroll for halvannen uke siden, og mente at han absolutt burde ha snudd seg til neste kontroll som da er på fredag. Men det er såvidt jeg vet vanlig at de ikke fester seg før senere hvis man er flergangs. Men har også hørt om babyer som snur seg to dager før fødsel o.l. så selvsagt er det håp :o)

Skrevet

Min baby ligger også i sete. Jeg er litt over 34 uker nå.

Skal inn til sjekk når jeg er 36 uker fordi etter det er det sjeldent de snur seg. Da vil de forsiktig forsøke å snu baby først (dersom jeg går med på det). Deretter vil de ta røntgen av bekken for å se om setefødsel er mulig. Noen sykehus har gått bort fra setefødsel pga faren for ruptur hos mor og pga skader hos baby (skulder ut av ledd osv). Andre sykehus (som SUS) oppfordrer til setefødsel vaginalt dersom de mener bekken er stort nok.

Jeg kommer til å kreve ks uansett dersom hun ikke snur seg rette veien. De fleste sykehus tar hensyn til mors ønsker.

Lykke til på fredag!

=D

Skrevet

jeg er inne i min 33 uke nå,& snuppa mi ligger i seteleie.Jeg syns jeg blir fulgt godt opp,for jordmor har bestillt ultrald til jeg er i ca uke 36-37 for & se hvordan hun ligger da.Er hun fortsatt i seteleie vil de ta røntgen av bekkenet mitt for & sjekke ut om det er stort nok til evt setefødsel :o) jeg vil føde vanlig uansett hvordan hun ligger,mener at det er mest naturlig.Nå er jeg ganske heldig sa jordmor,for jeg er nesten 1.80 høy...& da pleier det & være ganske romslig bekken på høye jenter :o) Hun sa også at visst jeg vil,kan de prøve & snu henne på sykehuset.Det blir da gjort av en lege.På fredag når du skal til kontroll må du si at du vil inn til ultralyd...både for sjekk av baby & sjekk av bekkenet ditt.

Skrevet

Jeg er også høy så antar at bekkenet mitt er stort, er forholdsvis brei over rompa også (uavhengig av vekt). Har jordmor sagt noe om maksgrense på barnet i forhold til vekt og setefødsel?

Skrevet

nei...hun nevnte ingenting om vektgrense til babyen ang setefødsel.Regner med at de nevner det på ultralyden jeg skal på.Visst ikke skal jeg spørre om det selv :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...