oktobermamma82 Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Trenger synspunkter fra folk med erfaring fra nattavvenning. Har en sønn som nærmer seg 7 mnd og han våkner bare oftere og oftere om natta. Det virker som om hver gang han er inne i en lettere søvnfase våkner han og må enten ha kos eller pupp for å klare å sovne igjen. Nå spiser han mer pupp om natta enn om dagen... Hadde en liten ferber-light-kur for å få ham til å sovne fort av seg selv på dagtid, og det funket glimrende. Etter noen dager med litt sutring sovner han nå stort sett av seg selv etter få minutter med babling i senga si. Fint for både ham og meg! Fastlegen sa han er litt ung for nattavvenning, men jeg tenker at det ikke er sunt for noen av oss å sove så dårlig hver natt. Kanskje hjelper det å venne han av puppen? Han får jo fastføde på dagtid nå og han har en fin vekstkurve og god allmenntilstand. På en eller annen måte må han lære seg å sovne av seg selv når han våkner om natta. Noen ganger virker det som om han bare våkner halvveis og ligger og sutrer og strever med å finne roen. Råd og erfaringer mottas med stor takk!
oktobermamma82 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #2 Skrevet 16. januar 2008 Til info: Han legger seg mellom 18.30-19.00 om kvelden og sover tre ganger om dagen, og hver lur varer som regel 1 time. Våkner mellom 06.30 og 07.00 om morgenen. Våkner ca hver time natta gjennom frem til ca kl. 04.00 og da våkner han oftere.... Slitsomt. Sover i egen seng ved siden av vår seng. ca 19 grader i rommet og vi er på trilletur nesten hver dag.... Føler jeg har gjort hva jeg kan for å gi ham gode rutiner.....
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 når sover han siste luren før ha tar kveld? har du prøvd å gi han vann i stede for pupp? for å venne han av me d på natten? når vi er borte sover min sønn dårlig.. han må da ligge i samme rom som oss og blir da forstyrret i sin søvn så snart at pappan begynner å snorke eller at han snur seg.. så kan hende at han sover bedre på eget rom... ikke sikkert men min gjør i hverfall d..
oktobermamma82 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2008 Siste luren er fra ca tre til halv fire eller halv fire til halv fem.... Kanskje en ide med eget rom ja...
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 Hei! Jeg har ingen råd desverre, for vi har det likedan med jenta vår på også 7 mnd. Men hun har alltid vært sånn da. Hun våkner masse om kvelden og natta, på det verste som din, hver halvtime og time, fryktelig slitsomt! På en god natt våkner hun bare tre ganger fra midnatt til hun står opp ca 0630. Hun sover to lurer på dagen bare nå, en på 1 1/5 time før tolv og vanligvis bare en halvtime ca 1300-1400. Noen ganger 1 1/5. Hun legger seg ca 1800. Når hun våkner om natta gråter hun ikke, bare surver sårt og trenger litt kos for å sove igjen. Hun virker litt småredd og roer seg med engang jeg kommer inn til henne. Skulle gjerne ha visst hva vi kan gjøre så hun sover bedre stakkars.
Leandermamma Skrevet 16. januar 2008 #6 Skrevet 16. januar 2008 Med fare for å gjenta meg selv for mange ganger, men fotsoneterapi har hjulpet her i huset. Han våknet gjerne hver eneste time hele natten i ca 4 mnd og allerede etter 1 behandling sov han MYE bedre. Verdt å prøve!!
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Ja, jeg har lest at du har anbefalt det tidligere Leandermamma! Lurer på om vi skal prøve det ja. Er det bare å bestille time hos en hvilken som helst fotsoneterapeut, eller må vi ha en henvisning fra helsestasjon, fastlege?
Leandermamma Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Du trenger ingen henvisning.Jeg bare ringte en fotsoneterapeut og forklarte problemet. Fikk time ganske raskt. Føste behandling kostet 500 kr og de neste 280,- Det er vel verdt hver eneste krone. :-))
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Hvor mange timer hadde dere da? En fotsoneterapeut trykker på punkter på føttene ikke sant? Vet du noe mer om hva det gjorde liksom? Om grunnen eller noe sånt?
Leandermamma Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 Vi hadde vår 3 time i dag. Skal ha noe timer til, men vet ikke hvor mange. Her kan du lese litt: http://www.salussiden.no/Fotsoneterapi.htm
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 hei datteren min var også hyppig våken om natten. Vi tok henne med på hyttetur og tynn kald fjellluft gjorde underverk når hun var 6mnd. Nå vokner hun bare kl 4-5 for å få mm. Hvis du har muligheten for å prøve det ut er det verdt forsøket og billig kan det også være. Når hun nå våkner om natten kjører vi feber metoden. Det fungerer godt. Slitsomt å høre henne gråte, men det er verdt det når både hun og vi er mer opplagt på dagtid. Hvis ungen får grøt om kvelden og er over 6 mnd er det ingen grunn til at hun ikke skal sove store deler av natten. Lykke til
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #12 Skrevet 16. januar 2008 Takk for tips! Litt fjellluft hadde jeg hatt godt av også Hun er ikke så matglad, spiser bare en porsjon grøt om dagen, 50 ml formiddag og 50 ml kveld, så hun er sulten og trenger mat om natta ennå. Spiser 1-2 ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå