emlyn Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Det er så mye snakk om at man må ha tvillinger i lik døgnrytme. Mine har vært ganske samkjørte helt til de siste 2-3 ukene. De legges samtidig om natten og får alle måltider fra kl 9 og utover på dagtid sammen, men om natten spiser de på forskjellige tider og på dagen og morgenen har de helt forskjellig søvnbehov. Er det helt galt av meg å la dette gå greit? De er toeggede, og det er 1200 gram i forskjell på dem, så for meg synes det naturlig at de har forskjellige behov. Det er så klart litt upraktisk til tider, når den ene vil sove som en stein i vogna, og den andre vil opp og se på verden.... De er snart 5 mnd. Andre erfaringer?
fru grim Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Våre tvillinger er 9 mnd nå og er ganske samkjørte, men vi har hatt mange perioder hvor det ikke har vært på enkelt... Jenta våkner som oftest tidligst på morgenen, rundt kl seks, (har alltid gjort det), mens gutten gjerne sover opptil én time til. Om han bare sover og sover, bruker vi å vekke han ved sju-halv åtte tiden, slik at han også får mulighet til å bli trøtt igjen før første dupp, som er ved ni-tiden. Det var vanskelig en periode da gutten ikke var trøtt i det hele tatt ved ni-tiden, mens jenta sovnet på gulvet eller hvor som helst, men vi la begge samtidig allikevel og han fikk heller holde på i senga til han sovnet. (Dette ble bedre da vi skjønte at vi faktisk måtte vekke han på morgenen om han sov "for lenge"). Så våkner dem noenlunde samtidig, som det drøyer for lenge vekker jeg den andre. Dem får lunch ca kl tolv og sover igjen ved ett-tiden, da sover de ute i vogna. Sovner som regel omtrent likt og våkner gjerne samtidig. Har de siste ukene kuttet ut ettermiddagsduppen, da dette ble for seint for dem å sove og for tett opptil kvelden (men det var en prøvelse da de var stuptrøtte, men ikke fikk sove, hehe). Nå legger dem seg ved sju-tiden på kvelden og står opp ved seks-sju tida på morgenen. Har den siste uken begynt med nattmatavvenning, det går rimelig greit, selv en av dem eller begge våkner i løpet av natten og vil ha service. Før vi begynte avvenningen vekket vi den andre når den første var oppe. Prøvde rundt seks mnd å la være å vekke den andre, og det viste seg at da sov den andre hele natten enkelte ganger (forskjellig fra natt til natt hvem av dem det var). Men det var rimelig slitsomt da de våknet begge to, til forskjellige tider, og kanskje opptil to ganger pr natt. Håpet var at de skulle kutte ut nattmaten selv, men etter tre mnd med nattmating til forskjellige tider osv, fant vi ut at nok var nok og begynte avvenninga. Eneste trøsten jeg kan gi er at ting blir lettere og lettere jo eldre de blir, synes i allefall jeg. Har mange ganger vært så oppgitt og sliten at jeg har hatt lyst til å rive av meg håret (det kan jo skje fremdeles, men mer sjelden nå, hehe), men når jeg ser tilbake er jeg strålende fornøyd med hvordan hverdagen er nå i forhold til for noen mnd siden. Ting som jeg trodde jeg aldri skulle få til, eller aldri kom til å fungere, men som jeg allikevel holdt stand og fortsatte med, har nå gått seg til, og alt fungerer slik jeg vil Hver alder har sin sjarm, men også utfordringer, det gjelder bare å holde ut Ble et forferdelig langt svar dette her, og vet ikke engang om jeg svarte på det du spurte om, men håper du får noe "utbytte" av svaret mitt.........
emlyn Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2008 Det var et kjempefint svar, takk! Hvordan har du gjort nattavvenningen? Jeg vekker dem ikke hvis søsteren våkner fordi jeg ikke vil lære dem å våkne om natta, rett som det er sover de rundt (19-05 på hun ene i dag, til 07 i forgårs!). Men det er klart det er tøft når de våkner annenhver time om hverandre. Tusen takk for godt og oppmuntrende svar
fru grim Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Nei, det er bare dumt egentlig å vekke den andre så lenge de sover hele natten i blant. Det var det vi fant ut også, men det ble mer og mer sjelden at den ene (eller begge) sov hele natten, så da ble det tilslutt avvenning. Vi bruker (den mye omtalte) Ferber metoden (selv om vi ikke følger minuttene mellom hver gang til punkt og prikke da). Kjøpte boken til Karin Naphaug, og etter å ha lest den er jeg ikke i tvil om at dette var det beste for barna mine. Har begynt å legge dem tidligere (før la vi dem senest kl åtte, nå er det senest kl sju-kvart over sju), det går kjempefint, dem sovner nesten med en gang allikevel. Natten er det far som tar seg av, han klarer å roe dem lettere (og klarer nok å være "tøffere" enn meg), men det har gått kjempefint. Første natten gråt dem bare 10-15 min før de fant ut at det ikke var noen vits i, og neste natt gikk det bare 10 min. (og de blir heller ikke hysteriske slik jeg var redd for at de kom til å bli). Siden har det liksom bare vært bittelitt gråt, far putter i smokken og hysjer litt, går ut igjen og rolig blir det. Vi begynte natt til forrige søndag, så dette har gått over all forventning! Merker at de er mer fornøyde på dagen også, så jeg angrer nesten på at vi ikke gjorde det før, hehe........
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 ohei.. jentene våre er 9mnd,og veldig samkjørte vil jeg si og det har jeg jobba hardt for siden de ble født..de har alltid sovet samtidig og ca like lenge.. uansett alltid spist samtidig..og det gjør de enda.. mine har lenge vært uten mat på nattan,men aldri sovet en hel natt enda...eller,de har noen netter innimellom nå som de sover hele nattan,det er jo som en drøm..hehe.. nå i det siste har jeg funnet ut av hun ene trenger litt mindre søvn på dagen,for å sove hele nattan..så jeg prøver å kutte ned til 2 dupper om dagen..men jeg vil si at mine er samkjørte..ja... har helt glemt om du spurte om noe,men jetg svarer om du lurer på no da..(sitter en tuppe ved siden av meg å drar i datan her,ikke lett )dette,haha)
sarp m/ Niklas og Marius. Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Her har gutta vært veldig samkjørte. Helt fra fødselen har de sovet og spist likt. Kunne variere litt med maten på natta men det var ikke mye. Niklas trenger litt mer søvn enn Marius. Og det gjør at han sover som regel en time lenger på morgningen og litt lenger på dagen.Vekker han om han sover lenger enn det. Og de dagene de er i barnehagen må han ha en halv time etter middag. Men tror nok det er forskjell på en-to eggede der. Er nok lettere å samkjøre eneggede. Da to-eggede å spesielt gutt og jente har flere ulike behov. Så ja våre har vært og er veldig samkjørte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå