Sunniva78 har to små Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Jeg lurer på om det er arbeidsdager? Slik at føder jeg på en fredag, vil han da kunne være hjemme til og med tirsdagen? Eller regnes de dagene i helgen også?
Mam&Ama Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 trodde det var 2 uker jeg.. ikke 2 dager?? *forvirra*
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Far har krav på 14 dager fri men det er ikke alle som får lønn får de dagen det er opp til arb.giver like vanlig å få bet som ikke. Ellers så har du krav på fri med lønn 3 dager fødedagen +2 til. Håper dette var til hjelp.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 "§ 12-3. Omsorgspermisjon (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. " Fra lovdata.no Man har dog ikke krav på lønn - noen arbeidsgivere gir lønn - andre ikke.
Sunniva78 har to små Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2008 Jo, jeg vet at man har krav på 14 dager permisjon, noe som i vårt tilfelle er uten lønn... Så vet ikke hvor lenge sambo kan være hjemme. Var mer de to dagene i forbindelse med fødsel jeg lurte på da sjø:-)
mamma&urokråka Skrevet 16. januar 2008 #6 Skrevet 16. januar 2008 Jeg lurer på om det er 2 arbeidsuker (altså 10 arbeidsdager) eller hvordan det er jeg. Samboeren min jobber i den norske operaen og der er det jo like vanlig å jobbe søndag kveld når det er forestilling, som tirsdag formiddag. Så hvis det egentlig bare er 10 arbeidsdager, får jo han mindre fri, hvis det er sånn de ukene at de skal jobbe i helgene... :-( Noen som vet?
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 utenom de 2 ukene? nå ble jeg forvirret. Hvor står dette???
bolleovnen Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 visste ikke at man hadde krav på to dager fri i forbindelse med fødsel utenom de 2 ukene permisjon.. trodde de to ukene var i forbindelse med fødsel, må jo tas ut innen to uker etter fødsel, må de ikke?? er forvirret nå, jeg....
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Etter lovverket er det kun disse to ukene man har krav på - og jobber man i en bedrift der ikke fagforeningen har arbeidet seg fram til en avtale om lønn, får man ikke lønn disse to ukene. Disse to dagene dere snakker om må være noe lokalt som fagorganisasjonen har forhandlet fram, hvilke rettigheter dere har der må dere sjekke med tillitsvalgt. Jeg har aldri hørt om disse to dagene før. (jobbet i både stat, kommune og privat bedrift) For deg som lurer på antall dager eller strikt to uker - det er ikke spesifisert - så da regner jeg med det gjelder fra den dagen man starter permen og 13 dager fram (tilsammen 14 dager fri inkl helger). Det skal altså ikke bety noe at man jobber helger eller uregelmessig. Har man lite vakter de to ukene man tar perm har du "tapt" de dagene om du skjønner meg. Men dette kan man jo høre med sin arbeidsgiver om - noen er kanskje romsligere enn andre.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 her var det litt surr ja.. litt mye forskjellige svar.. du i HI sier om det er 2 dager i forbindelse med fødsel, men det er 2 uker da! vanligvis er det uten lønn, men det er det arbeidsgiver som bestemmer. Så senere er det at far har permisjon med penger og da bestemmer dere selv hvor mye han skal ta ut.. sånn som jeg har skjønt det.. så er 2 uker han er hjemme med deg etter fødsel så dere kan bli kjent med den vesle:)
Sunniva78 har to små Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2008 Ok, da er det jeg som har misforstått... Men mener bestemt jeg har lest en plass at alle har krav på to dager med lønn, uansett om de får lønn/ikke lønn 14 dager etterpå. Sorry at jeg gjorde mange forvirra her:-)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #12 Skrevet 16. januar 2008 Det er i såfall en egen avtale hans bedrift har - som fagforeningen har ordnet for akkurat dem. Dette er ikke en lovfestet rett så vidt jeg vet. Hvis han har tillitsvalgte på jobben ville jeg ha snakka med dem og sjekket opp dette.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #13 Skrevet 16. januar 2008 Alle har krav på fri de 2 dagene rundt fødsel med lønn. altså fødselsdag og dagen etter. har ingenting med permisjon å gjøre, men for å klargjøre ting . og støtte mor
Sunniva78 har to små Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 16. januar 2008 Hmm, der ser man... Nå ble iallefall jeg mindre klok- igjen!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #15 Skrevet 16. januar 2008 Og denne rettigheten finner du dokumentert hvor??? Det står ikke i arbeidsmiljøloven - og jeg har aldri hørt om dette. Er du grei og finner noe fakta om det:-) Vi blir så nysgjerrige her - for da har jeg svart HI feil.
God gammel aargang - født Skrevet 16. januar 2008 #16 Skrevet 16. januar 2008 Jeg ber også om dokumentasjon på denne, for det står ingenting i folketrygdloven heller - så vidt jeg kan se.
~sjiraff~ Skrevet 16. januar 2008 #17 Skrevet 16. januar 2008 Det er ingen som har krav på to dager fri med lønn i frobindelse med fødsel. Hvis din mann har det er det pga egen avtale som finnes på hans arbeidsplass.. Verken arb.miljøloven eller folketrygdloven sier noe om fri i forbindelse med fødsel, med unntak av de to omsorgspermisjonsukene. Så disse to dagene flere nevner her er ikke nedfelt i noe regelverk, men må være et resultat av avtaler på enkelte arbeidsplasser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå