Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Hei, jeg er en litt fortvilet pappa som ikke slipper så mye til barnet som jeg ønsker. Hun er 3 år og vi har nylig sluttet med sutten (8 dager siden). Prosessen med å legge å ligge ved siden av henne i sengen og lese/synge 5-10 min, deretter slukker vi lyset og lar en nattlampe stå på. Deretter blir vi værende i sengen inntil hun har sovnet. Dette har fungert bra og har vært oppfattet som trygt for henne. Problemet nå er at når hun ikke har sutten tar dette lenger tid. Men dette ordner seg sikkert på sikt. Råd taes imot med takk! Etter at hun har sluttet med sutt går det faktisk meget bra å få henne til å sovne, men hvis hun våkner om natten blir hun rasende og ukontrollert i 5-20 minutter der det er vansleig å få kontakt med henne. Hun er i en sinnatranse der det lyser av øynene hennes. Det er dette som bekymrer oss, da er det bare mamma som gjelder og hun peker, griner og kommanderer om hverandre inntil anfallet har lagt seg. Og da er det bare mamma som kan nærme seg henne. Hun har også tisset på seg et par ganger den siste uken, dette er ulikt henne. Har hørt at det kan tyde på at hun ikke har det så godt. Har noen opplevd lignende og har et par råd? Hilsen frustrert pappa!
trillemamma Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Kan det være nattskrekk? Jeg fant dette på helsenytt.no: Nattskrekk Nattskrekk kalles det når barnet 1 – 3 timer etter innsovningen plutselig blir veldig urolig. Det kan sette seg opp i sengen, eller kanskje stå opp. Øynene er vidåpne, og barnet gråter, hyler og synes å stritte imot eller slåss mot forferdelige uhyrer. Nattskrekk er vanlig; hele 2 – 3 % av alle barn mellom 3 og 6 årsalder opplever dette, de fleste er gutter. Det er ikke farlig, og går som regel over av seg selv Selv om det ikke ser slik ut, sover barnet. Hvis man ikke foretar seg noe, vil det etter 5 – 10 minutter legge seg ned igjen og falle til ro. Neste dag husker det ikke hva som har skjedd. Ikke forsøk å vekke det eller berolige barnet, hindring av bevegelsene kan forsterke utbruddet. Tenn i stedet nattlampen og hjelp barnet tilbake til søvnen ved å legge det forsiktig og bestemt ned i sovestilling. - Hva er årsaken? - Barn som plages av nattskrekk er ofte slike som ikke greier å bruke opp energien sin i dagens løp. Dermed eksploderer overskuddet om natten. Løsningen består i å la dem utfolde seg mer fysisk om dagen ved lek, trening og sport. I noen tilfeller kan slike episoder være utløst av påkjenninger som skilsmisse, tap av en nærstående person eller et kjæledyr. Også en del fysiske tilstander kan forårsake nattskrekk, bla. migrenetendenser, fordøyelsesbesvær og for mye sjokolade. Søk litt på ordet nattskrekk, så finner du mye info.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Tusen takk for godt tips og innspillet ditt, jeg kjenner meg i igjen beskrivelsen i artikkelen. Hun virker ikke bevisst og det er ikke mulig å kommunisere med henne. Hun savner smokkene sine veldig, selv om hun er fast bestemt på at hun har blitt ei stor jente på 3 år, og ikke trenger smokk lengre. Så vi tror det ligger der. Men det oppleves veldig frustrerende og det er nesten skremmende å se på henne. Vi satser på at det roer seg etterhvert :-)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Dersom årsaken er at hun har et stort savn etter smokken sin, kan det være en ide og gi henne smokken når hun får anfall av natteskrekk? Hvis det er så at hun roer seg med den og alikevel ikke husker noe dagen etter, kanskje det kan gjøre til at disse anfallene forsvinner??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå