Gå til innhold

Dere som måler veksten på baby......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger merke til at en del får målt babyen sin under svangerskapet....

Kan jeg spørre hvorfor dere gjør det og hvordan???

Er det fordi dere har født store barn før???

Forrige gang fikk jeg ei jentepå 4630g og 53 cm til termin..,

Venter denne gang en gutt, men har aldri vært no snakk om å følge med på veksten hans....Men ligger 4 ruter over på symfyse fundus målene... Så magen er jo ikke akkurat for liten heller,....

Ble litt nysgjerrig....:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det fordi jeg har en sykdom som kan påvirke barnets vekst. Det gjøres ved jevnlige ultralyder hvor de måler diameter på skallen og magen - også ser de på et skjema. De er ikke så opptatt av vekt - men av tilvekst på disse to målene. De sjekker dessuetn navlestrengen for å sjekke at blodforsyningen er bra nok. (det er det som kan svikte hos meg)

Det er ikke vanlig å sjekke med mindre man mistenker noe galt, har svangerskapsdiabetes, bittelite bekken eller andre problemer.

Skrevet

Jeg skal gjøre det fordi jeg har trangt bekken "i familien" - hastekeisersnitt etc.

Så de vil se litt på vekst og sånn siden jeg ligger ganske høyt på kurva.

Skrevet

Jeg går til UL-kontrolle pga at gutten min ikke fikk næring fra ca uke 32...Det viste seg også at jeg gikk og lakk fostervann pluss at jeg fikk akutt svangerskapsforgiftning sist...

Nå passer vi på at denne får næring og at hun vokser...Veldig betryggende...Skal på neste kontroll torsdag neste uke..Er veldig spent siden jeg fikk høre at hun hadde krympet litt...Hun har hele veien ligget akkurat på gjennomsnittet men nå sist så var hun -4%...Hun var litt liten rundt hodet...Legen sa at det ikke behøvde å bety noe...Tar egentlig litt med ro (ikke mye, er litt stress dette) fordi jeg er ikke så stor i hodet selv...=o)

Så spennende er det ja...Litt kos også...får hilse på litt oftere nå=o)

Skrevet

Jeg fikk baby på 5,3 forrige gang...og da endte det med totalruptur grad 4. Får derfor estimert vekten denne gang.....Blir derfor satt igang før termin...eller ks....

Skrevet

Jeg gjør det fordi det er vanlig med veldig store babyer i familien min (bare en som jeg har hørt om som har vært under 4 kg), og fordi "alle" damene har vært veldig små. Moren min satt fast en baby på 4 kg, og jeg er enda smalere enn henne i hoftene, så veldig sannsynlig at jeg ikke har bredere bekken akkurat.. Er veldig redd for hastekeisersnitt..

Skrevet

jeg har gjort det av to årsaker:

"tradisjon" for å føde unger med utrolig digre hoder i familien i kombinasjon med min lille kropp.. Med nr. 1 visste vi jo ikke hvor mye plass det var endi det bekkenet.

SF-målene har flatet ut på slutten av svangerskapet.

Skrevet

jeg måtte ha vekstkontroll pga genfeil som lett kan føre til at baby ikke vokser, pga blodpropp i morkake e.l.

UL i uke 32 var det jeg måtte gjøre, og det gikk kjempebra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...