Gå til innhold

Ferie under sykemelding.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er sykemeldt pga bekkenløsning og regner ikke med å komme tilbake i jobb før termin.

Da det ikke blir ferie til sommeren ønsker vi å ta ferie med unga i påskeferien.

Jeg får utbetalt lønn under sykefravær fra arbeidsgiver.

Blir jeg da trukket i lønn disse dagene som ikke kommer under helligdager?

Det ble litt rotete dette men dere skjønner vel hva jeg mener.

Reise til utlandet skal jo meldes fra om på sykemeldingen.

Takker for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo rett til 5 uker ferie med lønn dersom du jobbet der i hele fjor.

Jeg får også lønn direkta fra arb. giver og går utifra at de melder videre til trygdekontoret at de ikke skal etterbetalt penger for en ferieuke som jeg skal ha i februar. Jeg skal jo allikevel motta full lønn fra arb. giver for februar mnd iom at jeg har opparbeidet meg rett til ferie med lønn.

Kan du ikke høre med arb. giveren din for sikkerhets skyld?

Skrevet

men kan ikke du bare fortsette å gå sykemeldt da, og da ferien til høsten når permisjonen er i gang, så forskyver du permisjonen bare i 5 uker.

Hvis du skal utenlands må du kontakte trygdekontoret hvis du er sykemeldt sa jordmor til meg.

Eller så kan du be legen stoppe sykemeldinga når du har tenkt på ferie å starte den igjen etterpå.

Litt sleipe må man vel kunne være.

Skrevet

Har dere tenkt dere utenlands da?Jeg er ikke god på dette her altså. Men hvis man er 100% sykemeldt når man tar ut ferie så får man jo igjen ferien neste år, fordi man var sykemeldt. Skal man utenlands så tror jeg det viktigste er at lege og nav er enige om at det ikke er noen fare for at det er skadelig at du reiser. Vet ikke helt om det er sånn at du kanskje ikke får utbetalt penger under reise eller noe sånt men... Jeg har i grunnen ingen anelse bortsett fra det øverste! he he. Dette ble enda mer rotete...

Skrevet

Så lenge du ikke får utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver har det ingenting å si for utbetalingene. Da er det bare en reise ikke "ferie" i den forstand som en krysser av på SMskjemaet. Arbeidsgiver og NAV har ikke noe med hva du gjør når du er sykemeldt så lenge du ikke jobber eller reiser utenlands.

Skal du til utlandet må du ha en erklæring fra legen om at det er bra for deg at du reiser :-)

Skrevet

Ok,jeg ble bare mer frustrert.

Jo jeg har bedt om å få feriepenger,det koster jo å reise 14 dager til utlandet liksom.

Men erklæring fra legen??

Til hvem da???

Skrevet

Hvis du får feriepenger er jeg usikker på om du kan få sykepenger i tillegg? Feriepenger blir jo normalt utbetalt istedenfor vanlig lønn. Det må du nesten sjekke med NAV, det er vel en grunn til at du må krysse av for om du skal avvikle ferie på SMskjemaet.

Dersom du skal reise utenlands når du får sykepenger må du søke NAV om lov. Da krever de en erklæring fra legen på at det er forsvarlig og ikke gjør deg dårligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...