Therese_79 Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Fikk høre hos ei jente at JM hadde sagt til henne at å ta ETT glass vin under svangerskapet er like skadelig som å ta ei sprøyte med heroin!! Hun sa at nyere forskning viser dette.. Vet jo at det kan være skadelig å drikke under svangerskapet, men at ETT glass vin er like skadelig som å ta ei sprøyte heroin... det faller jeg litt av lasset... Seriøst! Er det noen andre som har fått denne beskjeden?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Har jeg aldri hørt om. Legen sa til meg at det å drikke et glass eller to en gang i ny å ne ikke var så farlig.
Crazywoman Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Jeg har hørt om det men ikke blitt fortalt det. Har flere venner som er leger og de mener det.
melke-q Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 Det kan nok stemme, les her: http://www.forskning.no/Artikler/2007/oktober/1193391476.76
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 at det er ikke bra vet vi jo alle, men JM min mente at et halv glass vin er greit av og til og kan også være bra hvis du sliter med lavt blodtryg.
Therese_79 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2008 Så den artikkelen, men ut fra det som står der så tolker jeg det at alkohol er farligere enn narkotiske stoffer.. "Abstinensene etter narkotiske stoffer kan være svært ille for fosteret når det blir født, men går over. Flere alkoholskader er derimot irreversible. Alkohol er dermed det stoffet som er farligst for fosteret, etter det vi vet per i dag." Sier ikke at man skal drikke eller bruke noe mens man går gravid, ville bare høre om noen andre hadde fått beskjed om det.
Venter på bitteliten Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Har jo hørt enormt mange ganger at alkohol er farlig for fosteret, men har aldri hørt om noen undersøkelser som kan slå fast NØYAKTIG hvor mye alkohol som må til for at det skal gi skader... De fleste slår fast at de ikke vet hvor mye som skal til (om det er ett glass eller mye mer), og at derfor er det tryggest å være totalavholden.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Alkohol er sannsynligvis mer skadelig for fosteret enn narkotika i følge nyere forskning. Denne forskningen er så langt jeg vet gjort blant de som tar langt mer enn et glass vin eller en heroinsprøyte i løpet av svangerskapet. Derfor synes jeg kanskje denne JM drar det litt vel langt når hun sier at ett glass vin er like skadelig som ei sprøyte herion. Det er mange som har drukket et glass vin eller to i løpet av svangerskapet (og ikke noe mer enn det), men jeg tror du skal lete lenge etter den som bare tar en herionsprøyte. Der er det vel enten ingenting eller et storforbruk (gjerne flere ganger daglig). NB! Ikke ta dette som at jeg er for å drikke alkohol i svangerskapet. Jeg har jobbet med rusmiddelskadde barn, og jeg vil være på den sikre side så jeg har ikke drukket en dråpe alkohol siden jeg ble gravid.
Trulte76 Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 nå vet jeg ikke om nyere forskning..men før var det sånn at ei øl eller et glass vin en sjelden gang ikke var farlig. Men i ettertid så har jeg hørt at man vet ikke sikkert..så man bør holde seg unna..for hvor grensen går ang mengde var så usikkert. MEN at det er like skadelig som ei sprøyte heroin..det trur ikke jeg på iallefall. Måtte hun vel sagt bare for å skremme vel?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 dramatiske greier. jeg har ikke drukket noe etter at jeg fant ut at jeg var gravid. men har spist noen konfektbiter med likør i. tenkte ikke over det. men betyr det at det også er farlig nå da?
Supertea Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 Jeg har også hørt at alkohol er mer skadelig for fosteret enn heroin. Men jeg tror man skal ha maks uflaks om fosteret blir skadet av at man drikker ett glass vin èn gang...
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #12 Skrevet 16. januar 2008 Jeg har både lest og hørt det samme - at alkohol er langt mer skadelig enn narkotika - så at én heroinsprøyte i seg selv er nokså uskadelig er sikkert riktig nok. Men så er det jo det som ble nevnt over her; det er vel veeeldig sjelden at en narkoman setter EI sprøyte i løpet av svangerskapet og lar det bli med den ene. Og ett glass vin er sikkert ikke i nærheten like farlig som jevnlig narkotikabruk. Men for å være på den sikre siden, er det vel like greit å la være begge deler om man kan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå