Gå til innhold

Godt rundstykker el.lig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag skal jeg ha kyllingsalat til middag, å så blir vi en mer enn beregnet, så jeg tenkte jeg skulle bake rundstykker til å ha til, har noen en spennede/god oppskrift? Gjerne med krydder:)

Hadde lyst å prøve å bake foccaccia, men har ikke olivenolje, da går det vel ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse er kjempe gode....Jeg ruller hver bolle til en lang pølse og fletter....Har på valmuefrø...De blir så fine og ikke minst gode:)

Fine Rundstykker

50 g gjær

6 dl melk

125 g smør

1 egg

1 ts salt

2 ss sukker

1 kg finbakstmel

sammenpisket egg til pensling

evt. valmuefrø, sesamfrø eller revet ost til å drysse på

Fremgangsmåte

Smelt smøret og avkjøl. Lunk melken. Ha egget i bakebollen og tilsett melk, smør, sukker og salt. Smuldre ned gjæren og rør den ut. Tilsett melet i flere omganger. Arbeid til jevn masse. Dekk bollen med plast og la den hvile på lunt sted til deigen er hevet til dobbel høyde, rundt 45 grader.

Ha deigen på melet bakebord og slå den ned. Del i like emner. Trill til boller. Sett dem på bakepapir på plate og etterhev under klede ca. 20 minutter. Pensle med egg.

Stek rundstykkene ved 225 grader 10-12 minutter eller til de er gylne oppå. Avkjøl på rist.

Kan også fryses etter siste heving, sett hele brettet i fryseren og legg de frosne rundstykkene i poser.

Skrevet

Har dilla på grove rundstykker som jeg baker minst 1 gang i uken..

6 dl grovt mel (bruker stort sett sammalt grov hvete)

6 del fint mel

1/2 ts salt

5 dl melk

50 gr gjær

2 ss olje (kan sikkert bruke smeltet smør også...)

Varm opp melken ta av litt og bland i gjæren. Bland sammen det tørre. Hell det våte oppi, kna godt (5 min i maskinen pleier å gjøre susen)

Forhev i ca 40 min

Bak ut rundstykkene

Etterhev i 40 min

Stek på 230 grader i 12-15 min... Nam!!

Ikke så spennende, men veldig godt!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...