Gå til innhold

henvisning til fyso etter 6 ukers kontroll, mange andre?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sa at snuppa var litt skjev, altså hun ville helst ha hodet liggende mot sin høyre side....jeg ser at hun flytter hodet andre veien også men liker det ikke like godt..så nå ble vi henvist til fyso...betyr det at noe er galt? Helsesøster sa at ingenting er galt, men hun vil at fysoterapeuten skal se på henne....blir jo bekymra...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør ikke bety noe. Dette er et veldig kjent fenomen, spesielt for fysioterapeuter, etter at alle barn begynte å ligge kun på rygg. Da har de lett for å få en favorittside. Som regel går dette seg til etterhvert når de begynner å ligge mer på magen. Man kan også stimulere mer fra den andre siden, ved å plassere/legge de slik at de må snu hodet ut mot rommet/lyset. Henge uroen på den siden hun snur seg minst til osv.Uansett så er det godt med en sjekk.

Lykke til

Skrevet

Ta det helt med ro.. Det er veldig vanlig å ha favorittside og man trenger som oftest bare litt råd og veiledning for å få rettet på det. Det er bare forebyggende helsearbeid.... Det er bra at hun blir henvist så tidlig, fordi det er vanskeligere å hamle opp med jo eldre de blir.. Hos oss blir alle bebiser på 6 uker rutinemessig kontrollert hos fysioterapeut av denne årsaken...

Skrevet

Terskelen for å få henvisning til fysio er veldig lav :)

Jenta mi og snudde seg mest til den ene siden, og vi hadde besøk av fysio to ganger (hjemme, veldig lærerikt og koselig).

Men hun snudde seg lett til begge sider, så det ble med de to timene. Jeg visste jo at hun kunne det uten problemer, og har konsekvent lagt henne sånn at hun må ligge på den andre siden for å se sengen vår om natten feks.

Uansett anbefaler jeg fysio på det sterkeste, selv om det sjelden er noe galt. Vanlig å ha en favorittside, så ikke bekymre deg du, og heller vær glad for å få "privattime" (det er jo fysio innom barselgruppene og).

Lykke til :)

Skrevet

tusen takk jenter!! Helsesøster sa det bare var for å få tips og råd om hva vi kan gjøre for å forebygge, så håper vi får tips og kan gjøre noe!

Men når jeg har henne på armen med hodet opp mot skulderen min så ligger hun med hodet andre vei....

men er jo kjempe bra at de følger opp med en gang:)

Skrevet

Min datter ble også henvist til fysioterapeut da hun var 6 uker pga hun ikke greide å snu hodet til venstre og fordi hun hadde hodet litt på skjeve. Hele hodeformen hennes var også skikkelig usymmetrisk.

HS sa at det sannsynligvis skyldes at hun lå i seteleie i magen og at hodet hennes ble klemt opp mot mine ribbebein slik at hun ikke fikk strekt ut nakken. Hun måtte også ligge med freykas-pute i 4 mnd pga hoftedysplasi, og det gjorde saken visstnok ikke bedre.

Men det er ingen ting å bekymre seg for. Dere får sannsynligvis noen øvelser som dere må gjøre hjemme og så tøyer fysioterapeuten henne litt. Min datter gråt litt da, men det var gjerne mest fordi at hun ble holdt fast og at det var litt ubehagelig.

Vi måtte også ta oss noen turer til kiropraktor fordi hun hadde låsninger i nakken. Det var jeg skikkelig skeptisk til, og tenkte at det nok ville bli utrolig vondt for henne, men der tok jeg feil. Lille-gullet bare lå og smilte og lo til kiropraktoren, og etter 2 behandlinger merket skikkelig forskjell.

Men det som er viktig dersom man må ta babyen sin til kiropraktor er at man forhører seg med andre. Vet om noen som kom til en som ikke var flink i det hele tatt. Gutten deres ble jo ikke skadet eller noe sånt, men behandlingen hadde ingen effekt. De har nå funnet en annen kiropraktor, og nå funker det....

Vi måtte gå til fysio ca hver 14 dag i 4 mnd. Nå er min datter 8,5 mnd og helt bra. Hodeformen er også nesten helt "bra". Vi skal til kontroll hos fysio og kiropraktor hver 2 mnd frem til hun kan gå, men dette er mest pga hun har lagt med freykas-pute og ikke pga nakken/hodet.

Hun henger heller ikke noe særlig etter i utviklingen enn andre på hennes alder. Hun kan ikke krype skikkelig enda, men løfter på stumpen og står på knærene, så det er nok ikke lenge til nå. Hun drar seg også fremover på gulvet, så ledninger, bordduker osv er ikke trygge lenger : )

Dette kommer å gå veldig fint. Er ikke sikkert at det er noe i det hele tatt, og er det det, så er det som oftest bare noen enkle øvelser som skal til.

Masse lykke til : )

Skrevet

godt å høre at det kommer til å gå bra, hun er jo litt ujevn i hodet så da er det kanksje ikke rart at hun fort kan "velte" mot høyre side! Nå ligger hun faktisk mest mot venstre hehe så er nok kjempe bra:D

hysteriske førstegangs altså...heheh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...