mammasgo`jente Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Har en jente på 10 mnd som har styrt så fælt ved legging og våkna masse på natta. Har fått råd fra alle kanter om å bare la henne skrike, og har kjørt ferber-meroden mange ganger. Har latt henne ligge å skrike i opptil 10 min både om kvelden og om natta når hun våkner, for det er dette rådet jeg har fått. Sånn har vi holdt på i nesten 2 mnd. Har hatt gode perioder og veldig dårlige perioder. I går bestemte jeg meg for at nå var det nok skriking. Det hjelper jo ikke å la henne skrike, ting blir absolutt ikke bedre! Så jeg satte meg ved sida av senga hennes da jeg la henne, og satt der til hun sovna. Hun gråt ikke i det hele tatt, men styrte rundt i senga og koste seg. Ga henne ingen oppmerksomhet, men bare satt der. Det tok ganske lang tid før hun sovnet, men etter to timer la hun seg ned og sovnet. Jeg koste ikke med henne eller noe ting, så hun fant søvnen helt selv. Og så sov hun helt til i morges uten en lyd. Det har hun ikke gjort på mange måneder! Konklusjonen min er at når vi har latt henne gråte seg i søvn har hun sovnet stresset og med høyt adrenalin-nivå. Dette har ført til at hun sover urolig og ikke er trygg. Når hun så våkner i 2 tiden feks husker hun bare at hun gråt, og gråter igjen. Nå sovnet hun helt rolig uten å vere redd og stresset så da sov hun rolig hele natten. Skal fortsette å sitte ved siden av henne til hun sovner så lenge det er nødvendig, men satser på at det vil gå kortere og kortere tid hver gang. Anbefakes på det sterkeste!!! Vi hadde en koselig tid på soverommet hennes i går, og hun var i strålende humør hel til hun sovnet. Var ganske festlig å se på henne der hun styrte rundt i senga og lurte på+ hva hun skulle finne på for ikke å kjede seg! Jeg driter i at hun blir vant med å ha meg der, for dette var 1000 ganger bedre enn å sitte i stua og høre på den såre gråten hennes!!
*Sirkeline*, Snuppa og Snippen Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Vi har også vært igjennom nesten det samme. Mi er 9 mnd og vært veldig urolig om natta siden hun var 4 mnd.Våknet 100 ganger og (i det siste) ofte styret fælt ved legging. Alle har anbefalt skrikekur og kjøre den harde linja, men etter vi begynte å myke opp ved mye kos før legging, synge, stryke på og være der til hun roer seg i senga, så går det så mye bedre. De siste 2 ukene har hun blitt bedre og bedre for hver kveld. De 3 siste nettene har hun lagt seg uten gråting og sovet hele natten igjennom. JIPPI! Mye hyggeligere både for henne og oss! Vi sitter ikke der helt til hun sovner da, men til hun har funnet roen hun trenger for å kunne sovne selv. Er nok kanskje et tips for dere etterhvert også. Og gå tidligere og tidligere. Det kan nemlig slå gal vei og være der til hun sovner i lengden. Hvis hun våkner og finner ut at du går etter at hun har sovnet, kan det resultere i at hun får litt lakenskrekk, hvis du skjønner. Bar hørt om andre som har gått på den smellen, så vi har iallefall vært litt obs på det. Bare et tips =)
Yrha Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Du gjorde det rette!! Babyen din trengte tydeligvis trygghet og nærhet når hun skulle sove. Vi har også slitt med å få lillegutt til å legge seg, han hatet sprinkelsenga før jul og sovna ved siden av meg i senga vår om kvelden. Samboer mente at en skrikekur var tingen da vi kom hjemfra juleferie, men istedet bestemte jeg meg for å bare forandre alt rundt senga til babyen. Flyttet den inn i et hjørne, la på en tjukk og myk overmadrass (mistenker at madrassen var litt hard og kald) og kjøpte en baby-sovepose. Nå sovner han kjempefort når jeg legger ham der! Hilsen ei som aldri vil ty til skrikekur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå