Gå til innhold

hjelp!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå trenger eg råd og tips fra erfarne mødre:)

dette er mitt første barn og har lest så mangen bøker for å være forberedt...min kjære mor har gitt meg råd anng barneoppdragelse, dette er kankje litt stygt sagt,men eg er uenig med måten hu har gjort det på,alle ungene hennes var ganske så vanskelige og bortsjemte.....(eg var så bortsjemt i barndommen, ungdomstida at eg blit flau) eg var eldste barne barnet og eldste barnet og jente....huff, fikk alt eg peikte på, fekk lov til alt.....til slutt når eg var 16 tok eg meg selv i nakken, flyttet ut og nektet å ta imot noen ting...

nok om det,min datter har det på samme måte, bare verre...det kommer til å ta lang tid før mine søsken får barn....dessuten har hun arvet min natur og det er ikke lett å oppdra....når eg var liten var eg: høyt oppe lavt nede,enormt aktiv, sta,temperamangsfull,spontan....min datter har det samme i seg....hun er snart 1 år og eg er usikker på hvordann eg skal gripe dette an...har allerede begynt med å si nei til det hun ikke har lov til og la hun grine litt før eg tar hun opp...( viss det bare er sutring) min mor sa aldri nei og tok meg med en gang eg begynnte å gråte...men er det for tidlig å si nei? hu vet ka det betyr og hu vet ka hu ikke får lov til, men hu gjør det allikavell...hvor streng skal du være med en 1 åring? når det er sagt, min datter forstår mye...hadde vert fint med tilbakemeldinger,har så lyst å gjøre dette riktig også med tanke på at hun er en liten utfordring dette gullet mitt og så snur hun mammaen sin rundt lillefingen for hu er så søt og når hun stryker meg på skinnet og sier mamma er eg solgt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke svare på hvordan du skal oppdra ditt barn best.. men vil bare si at d kommer du til å få masse forskjellige svar på.. for er d no som man er mer uenig om er d oppdragelse.. men jeg synes ikke d er fortidligt å si NEI.. jeg er begynt for litt siden hom min sønn på 9 mnd. å han skjønner så godt når han gjør noe han ikke får lov til.. han begynner smått å skrike litt.. men d har han ikke vondt av.. skal man kunne ha duk osv på bordet må man si fra til dem me d samme de begynner å synes d er interesant å plukke på den..

Skrevet

det var d eg trudde, men blir så usikker, har så lyst å gjøre det riktig og at min datter og eg skal ha et godt forhold, må jo begynne tidlig da:)...hvor streng i stemma er du når du sier nei?

Skrevet

Helt generelle råd som kan tilpasses mange familier:

-Vær tydelig når du snakker med barnet. Se på barnet når du snakker.

-Vær forutsigbar og konsekvent. Ikke ombestem deg ettersom barnet argumenterer.

-Bestem deg for på forhånd når du er åpen for barnets innspill og argumenter, og når du ikke er det og bare du bestemmer. Hvis ikke får du fort et barn som diskuterer og forhandler og raskt får viljen sin.

-Gi positiv oppmerksomhet - rose masse! Det gir trygghet og motivasjon og mestringsglede.

-Uønsket adferd og oppførsel kan avledes og ignoreres - hjelper ofte mer enn å kjefte og mase.

-Bruk tid med barnet - se barnet - inkluder barnet i store og små oppgaver. Snakk til barnet som om det forstår.

-Le masse, humor, tull og tøys. Glade barn er lette å ha med å gjøre.

Skrevet

avledes og ignorerest, smart,har lest det,men når hun lugger og slår skal en vel si i fra? noen bøker sier at en skal overse det, andre sier at en skal si i fra....nå vet eg ikke om hu forstår konsekvensen av lugging enda.....men hun slår når hun ikke får viljen sin, hu blir så sint,at det er skummelt...slår vildt rundt seg....har dere barn som blir kjempe sint? er litt redd hu har temperamang over snittet...min datter har mangen positive sider også,men er litt bekymret for temperamanget hennar og staheten...elsker min datter over alt og hu er fantastisk,men merker jo at noe ikke stemmer når hu blir så sint, må gå i meg selv å tenke, er det noe eg gjør galt,prøver jo å gjøre alt rett og har alltid vert veldig flink med barn, er det miljø eller arv som gjør det?

Skrevet

Det er helt normalt at barn i perioder slår og skriker når de ikke får viljen sin. Ikke noe galt med barnet ditt eller deg, nødvendigvis, men sånn er det bare. Det er viktig at barnet ikke opplever at det får viljen sin når det oppfører seg sånn. Du kan prøve ut to ulike metoder, men ikke bland de. Prøv for eksempel den ene i en uke eller to, hvis det ikke funker, bytter du metode:

1) Når barnet slår eller liknende, forlater du rommet/snur ryggen til/ tar hånden vekk fra håret hvis hun lugger. Ikke si noe, du skal ignorere totalt. Bytt aktivitet. Hvis du f.eks sitter og ser på tv når hun slår/lugger, reiser du deg opp og tar oppvaska/rydder klær el. Ikke gi barnet oppmerksomhet før det har roet seg ned. Da kan du rose masse for at barnet har blitt rolig! Barnet slutter til slutt å utagere når det ikke når gjennom med allikevel.

2)Du kan velge å si tydelig "Nei", forklar barnet at om det slår en gang til må det på "time-out" i et par minutter. Vær konsekvent. Ikke gi barnet flere sjanser.

Persoonlig har jeg mye bedre erfaring med metode 1. Det gir mindre bråk og uro, og fungerer bedre, synes jeg.

Skrevet

når kan et barn få time out? er ikke 1 år for tidlig? nr 1 har eg ikke prøvd,det skal eg prøve, tusen takk:)

Skrevet

Jeg tror ikke et barn på 1 år skjønner time-out. I tillegg til å prøve nr.1, kan du ha klart noen aktiviteter å avlede barnet med, for eksempel noen spennende fargestifter eller andre småleker som du har i en hemmelig boks som du bare tar fram når barnet trenger avledning.

Ungen din kommer kanskje til å bli enda sintere enn vanlig til å begynne med når du velger ignoreringsmetoden, og skrur seg kanskje helt vanvittig opp, noen barn har nesten ikke tak for hvor sinte de kan bli, men etter 5-10 minutter er de gjerne så slitne av å være sinte at de gir opp. Husk at du MÅ være staere enn ungen. Ikke forlat barnet, det trenger at du er der og passer på, bare ikke gi respons på sinnet. Dette er ganske krevende, håper du får det til:-) Lykke til!

Skrevet

tusen takk, skal prøve...blir bare sliten av henne av og til, lurer på om hu grenser til hyper aktivitet...min lillebror hadde adhd, han var svært flink med det meste og hyper...farlig..får bare prøve så godt eg kan...takk for alle tips...

Skrevet

Det er nok alt for tidlig å se om hun har adhd, og som sagt - mange barn er helt utrolig aktive og temperamentsfulle i perioder. Normalspekteret er stort. Når barnet blir rundt 4-5 år bør adferden være preget av mye mer kontroll, og hun skal da være i stand til å høre når hun blir snakket til, konsenterere seg rolig om aktivitet etc. Ta kontakt med helsestasjonen om du uroer deg, de kan hjelpe!

Pass på at du får noen pauser og avlastning når du er sliten, da klarer du å gjennomføre oppdragelsen bedre også.

Og til slutt - pass på at barnet ikke får for mye sukker! Gi tilskudd av omega3 hvis hun ikke spiser mye fisk-spør på apoteket hva de har til så små! (Og mulig redusere mengden melk hvis hun drikker mye kumelk). Alt dette kan påvirke adferden.

Skrevet

tusen takk:) vet det er litt tidlig,men blir jo litt bekymret:) var tøfft å ha en lillebror med adhd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...