2-barns mor Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Hvor vanlig er det hos en på 3 år? Jenta vår er helt forstoppet stakkar, igår kom det masse knoller ut. Men hun har nok fortsatt masse igjen i tarmen. Hun er litt vanskelig ifht til kosten og å få i seg nok vann, så det må gjøres på andre måter. Er redd det skal bli vegring ut av det, da det var fryktelig vondt i går. Hun får biola hver dag, men dette har ikke hjulpet noe særlig. Noen med erfaring og råd.
blond Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Dette er mat som jobber mot forstoppelse: Rosiner (begrens mengden rosiner til 50 gr per uke), tørkede fiken, druer, kiwi, pære, tørka aprikos. Banan kan være forstoppende. Blåbær kan virke begge veier.
Merida72 Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 På apoteket får du kjøpt noe som heter Laktulose (reseptfritt). Jeg har en 5-åring som har vært plaget med forstoppelse siden hun var 2. Da var det så ille at hun ble lagt inn og måtte få hjelp til å løsne opp. Viktig å få tatt det før det går så langt, for den behandlingen hun måtte ha unner vi ingen... Som en annen her skriver, rosiner og sviske er bra tips. Men virker ikke det er laktulose tingen. Snakk med de på apoteket! Vi fant forresten ut at forstoppelsen skyldtes melkeinntak, hun har altså melkeintoleranse. Når vi reduserer inntaket av ku-melk blir hun mye bedre! Lykke til!
blond Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Jeg ville prøvd Fiberrik før Lactulose. Rå gulrot kan også være bra og plommer. Det finnes tyggetabletter med stort fiberinnhold som er beregnet på voksne. De selges i helsekostforretninger og på apotek. Husker ikke navnet nå, men du kan prøve å finne det selv. Snakke med lege/helsesøster før du bruker de. Fortell hvordan det går, da!
2-barns mor Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2008 Ho spiser en del frukt, så kan nesten ikke gi henne mer av det da det går utover matinntaket. Men hun har begynt å få laktulose og det har blitt litt bedre. Hun spiser grovt brød og grovt knekkebrød, vel å merke i små porsjoner.Men hun er ikke så flink til å spise grønnsaker, ris, pasta, poteter. Har kjøpt fiberrik nå og skal se om ho vil smake på det.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Hei! Jeg har en gutt som har helt fra han var liten hatt problem med dette, han har fått duphalac i perioder, 2-3 ganger om dagen, jeg blander det i litt saft for å få han til å drikke det. Hjelper godt! Han har og hatt mini-klyx (hos legen) to ganger fordi han har stoppa helt opp. Duphalac kjøpes på apotek, helt ufarlig og ikke vanedannende.
blond Skrevet 19. januar 2008 #8 Skrevet 19. januar 2008 Må bare legge til at det er veldig viktig å drikke rikelig når man spiser mye fiber, ellers kan man bli mer forstoppet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå