Gå til innhold

Flere som har/har hatt barn som våkner ofte hver natt fortsatt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alltid hatt håpløse netter og i det siste har det vært ekstremt. Begynner å bli litt frynsete, så jeg skjønner jo at dette er noe vi må ta tak i.

Men hvordan gjøre det uten å måtte gå igjennom en ekstremkur?

Hvorfor tror dere at deres barn våkner?

Hva gjør dere for å få de til og sovne igjen?

Vil gjerne ha mange svar her... også fra dere som kanskje ikke er i situasjonen, men som har noen tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

vi har en gutt på 14 mnd som er litt plaget med ørene. frem til nov sov han hele natten, men så begynte øreproblemene. Han hylte og hadde vondt og fikk komme inn til oss og oppi vår seng å sove der. Dette har jo blitt en fin vane...Nå kan han våkne å sutre og skrike bare fordi han vil opp til oss og sove der. Vi har bestemt oss for å ta kampen nå, selv om det betyr at vi må være våkne 2-2,5t på natta. Det går bedre og bedre og han har faktisk sovet noen hele netter nå igjen, og det er deilig. Men de er vanedyr og før eller siden må man ta kampen med de:)

Skrevet

Det er litt trøst å høre at det er flere der ute med barn som fremdeles ikke sover hele natten. Hos oss er det fulle netter innimellom, men det er heller unntaket enn regelen. Gutten vår våkner ekstremt mye for tiden og kan ha både korte og lange våkenperioder. Noen ganger er det nok å gi han smokk, kos og litt vann og han sovner fint igjen. Andre ganger hjelper det kun i 10 minutter før han igjen begynner å sulle/sutre/gråte. Noen netter på det mest ekstreme kan han være våken i nesten 2 t før han sovner igjen, og når man skal på jobb tidlig neste morgen blir man ganske desperat. Jeg har derfor gjort det som helt sikkert er veldig galt, å ta han opp, gi tørr bleie og en flaske med melk. Da sovner han som regel fort igjen. Men dette har skjedd oftere den siste tiden og jeg føler at det ikke er riktig å gi han mat på natta siden han nå er 13 mn. Hva all våkningen skyldes har jeg enda ikke klart å finne ut av. Teoriene er alt fra tannfrembrudd (de kommer i fleng for tiden), vonde drømmer og at han kanskje er sulten fordi han ikke fikk i seg nok grøt/brød for kvelden.

Så ingen råd fra meg her dessverre. Men håper andre kan gi oss gode tips slik at vi igjen kan føle oss normale og uthvilte på dagtid.

Skrevet

Ja, men ikke så ofte og mye og masete som din;)

Stort sett får han en flaske og sovner igjen. Ikke alltid han våkner da, men pleier ha et par våkninger. Som regel før vi har lagt oss, så skal ikke klage. (vi legger oss sent da..hehe)

Skrevet

Jenta mi på 14 mnd er sånn. Hun våkner nesten alltid etter hun har sovet, og kan holde det gående.

Nå den siste mnd syns jeg det har blitt verre...

Min teori har vel vært smerter. Som jeg tror kommer av tenner. Jeg tror det pga at hun begynte å våkne på kvelden da hun var 5,5 mnd, når den første tanna kom. Siden da har kveldene vært veldig opp og ned, men har ofte kommet en tann da det har vært mye uro.

Nå er det 3-4 jeksler på tur, så jeg ser ikke bort i fra at det er de som har skylda nå. Men, de bruker jo så lang tid på å komme opp! Har kjent de tydelig inni munnen i over en mnd :(

Skrevet

Her har det vært dårlig med soving siden hun var født. Har hatt korte perioder hvor hun sover hele natta, men det varer oftest ikke i en hel uke engang. Nå siste mnd har det vært ille, hun har våknet minst en gang hver time hele natta, og når hun først sovner så sover hun veldig urolig.

Har ikke noen gode tips, her har løsningen vært å ha henne i senga med oss, for da er det bare å stryke litt på henne om hun er urolig, så roer hun seg.

Skal ta det opp med legen imorgen når vi skal på kontroll, lurer på om det kan ha en sammenheng med hjertefeilen hennes.

Det var ikke så mye hjelp i meg, men jeg vet hvordan det er =)

Skrevet

Lukas har ikke vært så mye våken tross tenner :-) Har 16 som er fult fremme!

Men har vært ganske streng fra 9 mnd alder, ingen mat/vann om natta. Kun sutt og ett litte stille god natt, mamma er glad i deg! :-)

Skrevet

Julie Angelica har vært snil lenge nå. Inntil rett før jul..

Nå er hun EKSTREM på natten. Våkner i 23-00 tiden på kvelden, og er da fullt opplagt. Natt til mandag holdt hun det gående til 5.20 om morran!

Jeg går inn til henne 100 (!!) turer, legger henne ned, sier bestemt at det er natta med lav stemme. Det går 2 minutter, så e rhun oppe og står i senga igjen. Eller hopper! Jeg prøver også å legge henne ned uten å snakke til henne, men ingenting nytter.

I dag er det ny rekord, for nå sover hun faktisk. Sovnet for 7 minutter siden! Jeg skal ha klokka på ringing i morgen og ta henne opp mye tidligere enn hun er vant til og aktivisere henne hele dagen.

Dette må vi bare snu.

Heldigvis (!) er ikke jeg i jobb. Bare samboer, og han sover som en stein og våkner heldigvis ikke av at hun sitter å skravler og tuller i senga. Men jeg derimot blir jo utslitt av det. Jeg tør ikke å sove før hun sover. Det klarer jeg bare ikke, så da blir det jo til at jeg sitter på internett eller ser tv til hun har sovnet. En av grunnene til at jeg ikke tør å sove er fordi hun drar dyna over hele seg og ligger under den med ansiktet. Det liker jeg ikke.

Hun skal i barnehage fra høsten, for da skal jeg ut i jobb, og da må hun snu døgnet kraftig i forhold til nå. Det kan bli en prøvelse..

Man kan lure på hva som gjør dette. Jeg har hatt henne hos lege, men det er jo ingen diagnose på at barna snur døgnet, så det er ikke noe "galt" med henne. Heldigvis får jeg si.

Så du er ikke alene:)

Skrevet

Som mange andre er jeg også glad for at det ikke bare er meg som har et barn som ikke sover hele natten. Er så lei av å høre... sover han ikke hele natten ennå? Har dere prøvd å la han gråte?

Hva tror folk egentlig...selvfølgelig har man prøvd det meste, men ikke alt fungerer på alle barn.

Sønnen min er nå litt over 13mnd og like før jul tok vi han med til en fotsoneterapeut. Ville ikke la noe være uprøvd. Hun tok under føttene hans og det var helt tydelig at det gjorde vondt. Hennes konklusjon da var at han plages litt magen. Hun viste oss hvor vi skal trykke og massere føttene hans før han legger seg og så stakk hun nåler på enkelte steder på føtter, ben, hender, armer.

Han har nå vært der 3 ganger til sammen og etter hver gang sover han nesten hele natten igjennom i ca 2 uker. For oss er det luksus at han ikke våkner før ved 4-5 tiden om morgenen. Noen ganger har han til og med sovet helt til 0530 og da har selvfølgelig jeg ligget våken og ventet. Slik er det når man er vandt til å være oppe flere ganger om natten :-)

Når han våkner mellom kl 4-5 tar vi han gjerne opp i vår seng slik at både han og vi skal få ekstra søvn. Helt feil i følge alle lærebøker og helsestasjonen, men hva gjør man ikke for å få jr til å føle seg trygg og for å få litt ekstra søvn....

Det er jo ikke sikkert fotsoneterapi er svaret på deres problem, men kan uansett være verdt et forsøk.

Lykke til!

Skrevet

Vår er også en slik en som er våken flere ganger i løpet av natten. Han gråter masse i søvne og det gjør at han særlig på tidlig morgen(dvs 05) våkner og vil opp. Vi er fast bestemte på at natta varer til minst kl 06 og går inn til han -dytter smokk og sier rolig at det ennå er natta og at han må sove godt i sengen sin... og så er vi veldig tydelige på at når det er morgen - er det morgen, gjerne med å si det:I LIkevel så er han urolig på kveldene(gråter i søvne) og litt gjennom nettene. Min teori(som manga andres) er at han har tenner og voksesmerter etc..som gjør han urolig. Jeg er kjempesliten og vi har vel nærmest besluttet at ørepropper og ansvarsfordeling, dvs annenhver natt blir den beste løsninigen på soveprblemene våre. Det virker som det er lenge til at gutten vår skal sove hele natta ihvertfall!

Tror desverre at (mistet håpet) det ikke finnes noen kurer som hjelper - her er det nok litt flaks/uflaks inne i bildet...prøver å ha humor på dette og tenker at når han blir tenåring må vi vel slite han ut av senga...

Tar selvsagt i mot tips dersom noen har erfart bra ting!!

Skrevet

Jenta vår har egentlig alltid sovet godt om natten - og om dagen for den saks skyld. Hun har hatt to perioder som hun har sovet dårlig om natten. Rundt 10 mnd da vi flyttet (uvant med nye lukter osv) pluss at hun fikk begge fortennene samtidig. Varte ca 3 -4 uker. Den andre perioden var nå nylig da hun fikk 4 jeksler samtidig! i tillegg til at hun hadde fått ny dyne som hun svettet ihjel i. Vi har bare tatt oss litt ekstra godt av henne og så har det gått tilbake til normalen av seg selv. Men vi gir henne flaske fortsatt innimellom om natten da, det er sovemedisin! Burde egentlig ikke gjøre det, men er man trøtt nok gjør man alt......hehe

Skrevet

Vi har kun hat korte perioder uten barn som våknet ofte hver natt de siste 3 årene. Eldste holdt på til hvu ble 2. Da ble nr 2 født og hun sover langt fra gjennom enda. Det er slitsomt. Vi tar annenhver natt og sover på hvert vårt soverom. Da får vi i hvertfal sovet annenhver natt.

Skrevet

Takk for mange innlegg, godt å se at vi ikke er alene. Problemet blir jo ofte at vi går inn i den onde sirkelen med slitne foreldre pga dårlige netter som igjen gjør at man ikke orker å ta kampen skikkelig på natten. I tillegg klarer ikke jeg å gjennomføre skrikekur på henne.

Vi har tatt til oss noen av rådene fra dere og tok i går kosestund i stua før legging. Så tok jeg en rask legging før mannen min overtok resten. Han er litt roligere enn meg og klarer bedre å høre på gråten hennes. Hun roet seg ganske kjapt og sovnet på 30 min. (rekord!!!)

Natten var faktisk veldig grei. Hun våknet en time etter at hun sovnet, men da gikk vi bare inn og hjalp henne finne puta igjen. Ellers kom det to knirk på babycallen før hun våknet til halv tre. Da var det igjen bare å finne puta, men hun hostet masse så jeg sto utenfor døra hennes og ventet til hun var ferdig med det (hun hoster ofte så hun kaster opp så jeg klarer ikke helt å slappe av da). Så sov hun til 6:30!!!! Og vi er helt målløse!!!!

Nå håper vi at vi klarer å gjennomføre dette gjennom helgen så det kanskje blir etablert en god ny rytme. Vi har i hvertfall blitt enige om å prøve og det er vel første steg! ;)

Takk for støtten, jenter!

Klem fra

Skrevet

ENDELIG kan jeg si at nei, vi sover hele nattan!!! ENDelig!! hehe..

han er nå 1 år og en uke! Og fram til for to uker siden så hadde vi kun sovet 2 hele netter!!! Men så tok vi kampen.. sluttet å gi mat om natta.. og lot han gråte litt.. gikk inn hvert 5 minutt og ga sutten.. det har fungert kjempe bra her! og nå sover han endelig fra halv åtte til seks!! Helt nydelig!!

Lykke til! håper det ordner seg! jeg vet hvor slitsomt det er å ikke få sovet hele natta!

Skrevet

Har en gutt på 21 mnd som plutselig i det siste har begynt å våkne 1-2 ganger om natta. Noen ganger må jeg stryke han i søvn, andre ganger synge litt.. da sovner han som regel etter 10-15 minutter.

Jeg vet at jeg bør la han skrike, og at jeg bare skal være fast bestemt på å legge han ned hvert 5. minutt eller noe.. Men når man er så trøtt og vet at dagen derpå starter mellom 0430 og 0500, tar man frt den letteste veien. Tror han ville holdt det gående til det var tid for å stå opp likevel, så jeg vet ikke hva vi skal gjøre jeg.. Går rundt som noen zombier både jeg og samboer.

Men jeg lurer på om han kanskje får de siste jekslene sine altså.. Kanskje det er derfor..

Skrevet

Vi har også slitt, men som en nevnte kan det faktisk være lurt å la pappaen ta ansvaret om natta. Jeg aner ikke hvorfor, men hos oss funker det mye bedre enn hvis jeg gjør det.

Mulig han er mer avslappet og konsekvent. Jeg har en tendens til å bli så desperat etter søvn at jeg prøver alt. Løfter han opp og tuller det til. Vi startet en fredag med at jeg brukte ørepropper og samboer tok natt problemene. To netter, og nå sover han fra 19 til 07. Kjempe deilig.

Skrevet

Vi har det jo på ingen måte så ille som hos dere sessa, men her styrer mannen nettene. Jeg går så og si aldri inn til de, for da blir det brøl og jubalong.

Selv om de ikke får nattpupp lenger er det jo lov å prøve seg, må vite. Blir like målløs hver gang han tusler inn til barnerommet og sier at nå er det natta, du må sove.

... og at jeg endelig får ligge en hel natt i senga uten å måtte stå opp er heller ikke noe minus. Var tross alt oppe x ant. ganger mens jeg ammet om natta (og det var lenge).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...