BarnNr.4 :) Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Kan jeg spise salami?? det er denne Tulip salami... Må bare spørre dere, for jeg er så usikker selv..
Nye sprell Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Det er anbefalt å holde seg unna salami, fordi dette er spekemat, og ikke varmebehandlet. Du finner nærmere oversikt over hva som det er best å holde seg unna på denne siden: http://matportalen.no/Emner/Gravide Denne siden gjelder bl.a. salami spesielt: http://matportalen.no/Saker/1127371184.83 Dessverre, for jeg elsker salami! :-)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Du kan trygt spise salami!! Kjøtter blir nedfryst før det blir produsert pålegg av det! Dette gjelder også spekemat! Har vært en mengde folk her inne som har sendt mail til produsenter og div andre instanser og lagt ut svaret her! Det som anbefales er det at man spiser pålegg ferskest mulig!
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Du kan f.eks fryse det ned selv i et døgn. Da kan du trygt spise det. Ville ikke stolt på det produsenter sier alltid heller... ;o)
Nye sprell Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 I følge offentlige myndigheter er det ikke tilstrekkelig å fryse kjøttet, fordi det kan ha listeriabakterier, som overlever frysing. Dette følger av denne artikkelen: http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08 Dersom det hadde vært slik at alt kjøttpålegg hadde vært trygt, hadde nok Mattilsynet/Sosial- og helsedirektorratet gitt sine råd ut fra det - men det gjør de altså ikke.
Pysjen Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er en av de som har sendt mail til Gilde... Jeg fikk dette svaret: Viser til deres henvendelse på web, se under. Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter. En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale. Toksoplasma tåler sannsynligvis ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner. Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon. Mvh Ane-Guro Danielsen ---------------------------------- Fagsjef spekevarer
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Jeg signerer innleggene til "Nye Sprell" og legger til at jeg synes det vittige ordet i mailen fra Gilde som "Tittimor" har lagt ut er SANNSYNLIGVIS... Er også salami elsker, men spiser det ikke disse få mnd. På ww.matportalen.no står det rådene det offentlige mener vi skal holde oss unna og hva vi trygt kan spise. Der står det at man ikke burde spise spekemat. Går du inn på www.gilde.no ligger salami under spekepølse :-( Så der har du vel svaret igrunnen..
❀Alle gode ting er 3❀ Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Det hjelper nok lite å fryse salamien, når listeria overlever frysing! Men det er tydeligvis mange som velger å ikke bry seg om akkurat det... Dette kommer jo tydelig fram i de mange innleggene om akkurat dette temaet. Jeg velger å stå over salami i svangeskapet. Gidder å være bekymret for OM jeg kan har utsatt babyen for unødig fare. Er jo så mye annen god mat:):)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå