bruse Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Jenta mi er 6 uker og har mye luftsmerter, spesielt på kveldene. Virker som kolikksmerter, selv om jeg er usikker på om hun gråter så mye at det klassifiserers som kolikk. Har ikke prøvd noen tiltak (utenom bæring osv) før i går, da gav jeg henne to ts sukkervann og hun sovnet etter 5 minutter! Og da sov hun i nesten 6 timer, ny rekord... Er virkelig sukkervann så effektivt eller var det tilfeldig? Uansett, usikker på hvor ukritisk jeg kan gi sukkervann. Er det f.eks greit å gi to ts hver kveld viss hun gråter mye? Eller er det bedre å prøve ammete eller fenikkelte? Tror jeg vil teste ut før jeg prøver miniform.. Og funker det å gi ammete direkte til babyen? I så fall forebyggende eller når hun allerede gråter som verst? Og det samme med fenikkelte? Og hva er grunnen til at enkelte er skeptiske til sukkervann? Er det enkelt og greit pga at sukker er usunt? Er det virkelig så ille med så lite?
Flying Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har veldig god erfaring med fenikkel kapsler. Jeg spiser tre kapsler om dagen, pluss at jeg drikker to kopper med ammete. Gutten min på 7 uker har enda ikke hatt vondt i magen! Når det gjelder Miniform så har helsemyndighetene gått ut og advart mot å bruke det for mye. Når det gjelder sukkervann har jeg ingen erfaring, men hadde nok prøvd det andre først. Lykke til!
mumimammaen Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 noen sier sukkervann virker, men ikke på tuppa mi. sukkervann anbefales nok ikke pga sukkeret. minifom hjalp heller ikke her. ammete klarte je ikke å drikke.FY for en smak. fennikkelte har je ikke prøvd. je tar bitterfennikelfruktolje. men vi måtte til homopat før det ble stille om nettene her. ho sovner ikke noe før, men skriker ikke hele kvelden og halve natta. je ville nok rådet deg til å prøvd alternativ behandling. selv om det koster mye, er det verdt pengene
pimpernell Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Hei! Sukkervann virker smertestillende, så det var sikkert derfor hun sovnet så godt. Det hjelper altså ikke forebyggende/behandlene på luft, men stiller smertene. Jeg brukte det på gutten vår når han fikk veldig knip i magen, og det funket veldig fint. Når det gjelder minifom, så anbefaler de ikke dette på apoteket da forskning har vist at det kan virke hormonforstyrrende. Det som funket best for oss for å forebygge luftsmerter var fenikkelte. Da jeg ikke ammer, fikk pjokken en dæsj te i hver flaske fra han var ca 1 mnd til han var 4 mnd.Det gjorde susen! Og vi merket det virkelig når vi prøvde perioder uten fenikkelte for å se hvordan det gikk. Det fenikkelteen gjør er å få lufta til å passere fortere gjennom systemet. Etter oppskrifta skal man gi et par ts før måltidet, men det funka like bra å ha det oppi flaska. Ikke bruk te-pose, men fenikkelfrø til å lage te. Prøvde pose, men den funka ikke like bra syns jeg. Hvis du ammer funker det jo sikkert å drikke teen selv også... Jeg fikk et lite hefte på apoteket med forskjellige tips om hva man kan gjøre når barnet har luftsmerter. Der jeg fant oppskrifta på både fenikkelte og sukkervann. Kansje de har heftet på ditt apotek også!? Håper du finner noe som fungerer! Slitsomt for både foreldre og barn med luftsmerter!
ano`num *17.03.10* Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er skeptisk til sukkervann fordi nyere forskning viser t sukker så tidlig trigger til diabetes. I oppskriften jeg fikk fra HS skulle det også være enormt mye sukker. Så mye at hun selv ble usikker og sjekket i læreboka si. Men det stemte faktisk. Var det 2ss på 1dl vann? Hos oss funket kokt vann helt topp. Var seff lunkten når hun fikk det. Vi ga pia det rett og slett på flaske etter måltid. Nå er hun 3mnd, og tar flaske så lett som bare det. Veldig ok da jeg en dag "plutselig" kom til et punkt hvor jeg måtte gå ganske mye over til mme. (Vi trodde det var økedager, men etter ei uke fant vi ut at det ikke ville bli noen økning i melken min)
blaastrek Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Gi fenikkelte eller ammete med t-skje eller med engangssprøyte før hvert måltid. Dette er forebyggende. Fikk råd fra sykehuset om dette selv. Sant som hun over her skriver, sukkervann er smertestillende. Minifom kan man gjerne prøve, men man skal ikke bruke det for mye. Husk at også stelleprodukter kan inneholde hormonhermere.. Se på sidene til Grønn hverdag om du vil vite om trygge produkter. Personlig tror jeg barnet har mer vondt av å ha smerter enn å bli utsatt for litt uheldige stoffer, men du kan jo prøve ammete og sukkervann først.. Ellers kan du også lage en varmepakning som du kan legge på magen til babyen. Varm en klut i varmt vann, legg inni en plastpose og ha et putevar rundt. Kjenn etter om den er passe varm og legg den så på magen til babyen. Apoteket selger bamser med poser med sand inni som du kan bruke som varmepakning. Du varmer da posen i microen. Om du blir sliten av å bære babyen i armene så kan du bruke bæresjal eller lignende. Håper det bedrer seg!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 man får ikke diabetes av å spise sukker! (veldig vanlig misforståelse) Da er det i såfall snakk om diabetes type2, som i hovedsak utløses av langvarig dårlig livsførsel. Tror ikke å gi sukkervann som smertedempende i krisetilfeller er skadelig for noen ting! bare mitt synspunkt altså...
bruse Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2008 Tusen takk for mange gode svar! Skal prøve fenikkelte før hvert måltid i dag, og så blir det sukkervann viss de sterke kreftene setter inn..
*smula* Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Mitt tips: Slutt med alt av melkeprodukter som du spiser. Hos oss ble lillegutt bra etter 3 dager. Ikke bruk noen form for produkter som inneholder melk, melkepulver, melkesukker, melkeproteiner i f.eks 2 uker, og start forsiktig opp igjen. Ellers så ville jeg prøvd fenikkelte/ammete, før jeg prøvde miniform.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå