Gå til innhold

Kan jeg ikke spise salami som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på salami, kan jeg virkelig ikke spise det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åå? jeg spiste salami for noen uker siden og det gikk bra her. hm hvor hørte/leste du det hen?

Skrevet

Jeg spiser det daglig =)

Bare spis den når den er fersk.. og ikke ligget lenge i kjøleskapet =)

Skrevet

Flott! Takk!

Nei leste at det gikk under spekemat her inne tror jeg... men er ganske sikker på at jeg spiste det sist svangerskap.

HI

Skrevet

Salami går under spekemat og man er dermed ikke 100% sikker. Faren for å bli smitta med Toxo(eller listeria, blander det ekstremt om dagen.. sorry.. men den av bakteriene som IKKE dør i frysing) er alltid tilstede. Og man trenger heller ikke merke at man er smittet, men det kan allikevel være skadelig for barnet DERSOM dette skulle skje.

Men mange som spiser salami og som oftest går det bra. Legen min sa: de får barn i danmark også.-.Jordmor anbefalte meg å la være å spise salami pga risken og hvordan reaksjon man ville fått HVIS man var en av de ytterst få som ble smittet..

Ditt valg, jeg gleder meg SYKT til å spise salami om noen mnd for å si det sånn.. I mellomtiden blir det pizza og ostesmørbrød med salami om behovet er stooort..

Skrevet

jeg spiste salami og fårepølse de to siste svangerskapa jeg også, for tenkte ikke det gikk under speke mat..med nr 1 spiste jeg spekemat for jeg tenkte ikke det gikk under rått kjøtt hehe

Nå har jeg holdt meg unna både spekemat, fårepølse og salami!!

Men må si skive med salami og majones hadde vært utrolig godt ja..trur jeg skal kjøpe i morra og legge noen pakker i frysern jeg ..for det som er fryst kan man spise ;)

Skrevet

toxoplomose som er i kjøtt, og det dør ved frysing :)

Skrevet

fisk og myke oster kan inneholde listeria..derfor viktig med igjennomkokt fisk eller stekt..

Men om listeria dør under frysin aner jeg ikke..,men toxoplomose gjør det..så derfor skal jeg fryse noen pakker salami :)

Skrevet

Ta deg en skive med salami HI =)

når dere kommer over på 3 trimester, er ikke dette "mathysteriet" et tema lengre =)

Skrevet

Det hjelper nok lite å fryse salamien, når listeria overlever frysing!

Men det er tydeligvis mange som velger å ikke bry seg om akkurat det... Dette kommer jo tydelig fram i de mange innleggene om akkurat dette temaet. Jeg velger å stå over salami i svangeskapet. Gidder å være bekymret for OM jeg kan har utsatt babyen for unødig fare. Er jo så mye annen god mat:):):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...