:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 har det vært noe tema hos dere? og hvorfor har dere valgt som dere har gjort?
~sjiraff~ Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 I mine øyne er det en selvfølge om ikke en sitter på en stor egenkapital fra før forholdet begynte.. Her har samboer større EK enn meg, men nytt hus er foreløpig tinglyst med 50/50...
UnePune äntligen hemma! Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Vi hadde ingenting da vi blei sammen, og har egentlig aldri diskutert økonomi, men alltid delt på det vi har =)
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Njei, litt usikker.. Altså, det han har tatt med inn, får han ta med ut (men ut skal han jo ikke) Alt som er kjøpt etter at vi ble samboere, anser jeg som felles, samme hvem som har kjøpt det. Vi har hver vår bil, han har nedbetalt sin, og betaler på min ) Grei ordning ;o)
Twintipp og himmelblå Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Nei, vi har ulik egenverdi i boligen, da vi hadde egenkapital begge to. Vi eier fhv. prosentandeler i boligen. Resterende lånet deler vi.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Han tjener ganske mye mer enn meg men vi eier alt sammen. Alt hans er mitt og alt mitt er hans
___ Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Vi har ikke delt helt lkt. Jeg har særeie på gården, mannen min på leiligheten i hans hjemmland og bile. Resten deler vi likt.Nedbetaling av gjeld på det som er særeie går også om hverandre.
Salat Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Har aldri vært noe tema hos oss, vi eier alt sammen. Selv om mannen forsørges oss alle. =)
mammamamut Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Aldri vært tema nei. Vi har delt likt fra dagen vi ble sammen
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Min mann hadde mer egenkapital da vi kjøpte. Det var før vi fikk barn og forskjellen stor. Da foreslo jeg at han eide 70 og jeg 30, og så har jeg kjøpt meg opp. Ellers hadde vi en avtale om utbytte ved salg. Alt skriftlig og greit. Synes det er rettferdig at en med mye egenkapital får mer igjen, om en ikke er planlagt hjemmearbeidende. Etter vi fikk barn eier vi alt likt.
blittmamma07 Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Jeg hadde mye mer egenkapital når vi kjøpte og selv omvi har giftet oss beholder jeg min andel på 70% og han på 30%. Så skiller vi lag blir andelen den samme. Han tjener litt bedre enn meg og økonomien er nå felles. Har ei datter som ikke er hans og derfor er jeg nøye med at andelen beholdes.
Sånn kan det gå Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Alt er vårt felles. I perioder har jeg tjent mest og i andre perioder har han tjent mest,menn fordelingen har aldri vært et tema. Vi lever sammen og er en enhet og det eneste naturlige er å dele på alt vi har.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 Har felles økonomi og deler alt likt, både gjeld og goder.
lenej :o) Skrevet 16. januar 2008 #15 Skrevet 16. januar 2008 jaaa... vi deler på alt. min kjære som har mest da, han jobber jo, det gjør ikke jeg. men vi deler på alt. huset er vårt ilag, står i begges navn. samme med bilene.
trollmamma Skrevet 16. januar 2008 #16 Skrevet 16. januar 2008 Her er alt delt likt, skulle bare mangle synst eg. Sjølv om han tjener 3 gonger meir enn meg og ergo da betaler meir på alt. Me har felles økonomi, det er våre penger -ikkje mine og dine ;-) Eg gjer veldig masse for familien som ikkje vises igjen i penger, det skal gjelde det også meiner eg. Men me har kjøpt barndomsheimen til mann min (gård) og dersom me skilles ein gong, er det naturleg at det er han som får gården. Dette står ikkje oppført nokon plass og me eig alt likt. Men seier seg litt sjølv
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 16. januar 2008 #17 Skrevet 16. januar 2008 Når vi kjøpte hus hadde ingen av oss egenkapital Så hvis skal dele er det 50/50. Har satt opp samboer kontrakt på det. Det som vi tok med inn i boet er jo våres. Selv om han tjener mere er det stortsett jeg som tar meg av barn og hjem. Så sånn sett kan han jobbe mere.
rødhette* Skrevet 16. januar 2008 #18 Skrevet 16. januar 2008 Da vi var "bare" samboere stod det i kontrakten at det vi eide før vi ble sammen var vår eiendel. Resten var 50/50. Huslånet ble tatt opp i begges navn, og huset ble stående i begges navn. Nå er vi gift, og eier alt i fellesskap.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 16. januar 2008 #19 Skrevet 16. januar 2008 Vi skal eie 50/50 når huset står ferdig. Vi er et par og deler på alt. .
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #20 Skrevet 16. januar 2008 Her eier jeg huset, siden det er morsarven min. Lånet derimot står vi faktisk sammen på. Hen eier den ene bilden og jeg den andre. Han eier motorsykklen med tilhørende gjeld. Når det kommer til betaling så betaler han masse og jeg lite. Jeg har lån og stipend pluss litt småtteri, han har høy inntekt.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 16. januar 2008 #21 Skrevet 16. januar 2008 Huset er tinglyst på begge to så det er 50/50 på huset. Han betaler huslånet og eg forbrukslånet, han hadde med seg litt inn men eg har hjelpt han med å betale på det når me blei samboere. Har ville betale masse på det når me kunne. Nå som eg er student og han jobbar så er det han som tjener mest og betalar mest av regningar. Men eg handlar det meste av mat. Me har altid hatt det slik at har ikkje han pengar så får han av meg og har ikkje eg så får eg av han. Har aldri tenkt på kva som er mitt og ditt osv, men det er jo klart at det ein har tatt med inn tar ein med ut, det står faktisk i ekteskapslova at er det noko ein erverver så er det ditt uavhenging om du er gift el ikkje. Så arver du ei hytte før du gifter deg så er den din og du kan selge den og reise jorda rundt, arver du hytta når du er gift så er den også din og du kan selge den og reise jorda rundt. Og kjøper du noko som du har spart til lenge så er det ditt. Spørsmål ang hytta er om det er gjort oppgraderingar som han har bet osv.
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #22 Skrevet 16. januar 2008 Ja, det gjør vi. Han tjener mye mer enn meg, men det er ikke snakk om "mitt og ditt" her...eier like mye og det er VÅRE penger. Jeg går tross alt hjemme med barna og gjør det meste her. Vi har hver våre kontoer men vi har felles regningekonto og tilgang til de andre via nettbank. Så hvis jeg feks skulle være blakk så kan jeg overføre fra hans konto ( skjedd 1 gang), gir selvsagt beskjed da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå