Gå til innhold

fordelen med å være gift og ikke samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi lever som om vi er gift, og sambo synes ikke det er så viktig å gifte seg bare for å gjøre det... men hva er fordelene med å gifte seg, sånn annet enn ringen på fingeren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med 2 barn, en som er sambo sin, og en som vi har sammen, så er det alt papirarbeidet som er fordelen for oss. Alt med tanke på arv og rettigheter for oss alle. Sånn som det er nå som vi fortsatt bare er samboere er at visst mannen min dør så vil barna arve alt og jeg ingenting, og det er jo ikke riktig sånn som vi ser på det.

Vi skal gifte oss til sommeren da, gjør det jo ikke bare for papirarbeidet sin del da, like mye for å vise sambo at det er han jeg elsker og vil være sammen med resten av livet. :-)

Skrevet

som gift kan du sitte i uskiftet bo

du har automatisk arverett

er du samboer og mannen dør, arver barna gjerne alt, minst 2/3 og overformynderiet kommer på plan.

Skrevet

hvis jeg skulle dø, og vi er samboere, ikke gift... får han automatisk barnet vårt da?

Skrevet

Hvis dere har delt foreldreansvar går barna automatisk til han.

Regner med dere har det, skreiv vel under på farskapspapirer da barnet ble født?

Var før at det ikke var en selvfølge.

Mener at mange av fordelene som gifte har, får samboere som har bodd sammen 5 år eller lenger og som har felles barn.

Mener å ha lest at forskjellene ikke er så store lenger.

Men det med uskiftet bo er rett ihvertfall.

Og arven, må eventuelt skrive kontrakt eller testamentet for å endre på det da.

Skrevet

men da var det ikke så mange argumenter sånn egentlig da...?

hva betyr egentlig uskiftet bo?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Klar for og gifte deg, frøken? ;o)

Jeg vet ikke om fordelene, men kunne gjerne tatt imot tips for og få sambo på gli :)

Skrevet

vi gifta oss bare for at vi visste vi skulle være sammen for alltid, så da kunne vi like godt være gift. og det var 10mnd etter vi møttes...

men!

tror ikek det er noe fordeler med å være gift, annet enn at du vet han er din for alltid :):)

ja, vet jo at man kan skille seg, men vi skal ikek skille oss. til døden skiller, sies det. så eg bruke å si til min kjære han må drepe meg for å bli kvitt meg.. :P

Skrevet

du er iallefall forlovet.... :-p

joda, har lyst til å gifte meg, men må ikke være det store bryllupet met 100 mennesker, jeg vil bare være gift... men han mener at det er en unødvendig utgift, iallefall akkurat nå... kjøpte hus i går, så nå er det ganske store summer det er snakk om for tiden som jeg ikke helt vet hva skjer med hvis det skulle skje noe med oss nå...

kunne tenkt meg å reise på ferie og komme hjem gift... menmen...

Skrevet

joda, men han mener at vi har det sånn uten å være gift.... har vært sammen i 4,5 år, datter på 17 mnd, skal kjøpt oss hus, og prater om når vi skal begynne å prøve på en liten en til....

sa til han i går at det er folk som gifter seg etter barnedåp osv uten at folk vet det, og det tror jeg virket litt interessant... men da må vi ha en baby først... haha

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg kunne igrunn tenkt meg og gifta meg på et kontor jeg, også ha en sommerfest til sommeren, invitere familien, og, TATAH!!!!

Men får vel ikke gubben med på det...

Ellers kunne jeg tenkt meg og tatt med forlovere til syden, og gifte oss der.. MEN, det får vente! 20 kg må vekk før den tid! ;o)

Skrevet

Når ein ikkje er gift, erver ein ikkje etter kvarnadre. Ergo så går arven til barna.

Har sett det på nært hold da ei eg kjenner mista samboeren sin i ei ulykke. Gud som ho måtte kjempe. Men etter over eit år, fekk ho sitte med det meste av arven. Dette fordi dei hadde vore sambuarar så lenge.

Hadde dei vore gifte, hadde dette gått automatisk.

Dersom de ikkje er gift vil eg anbefale på det sterkaste å dra til advokat og få satt opp ei sambuarkontrakt.

Skrevet

En ting som ikke er nevnt her, som jeg synes er viktig er at en blir hverandres nærmeste pårørende når en er gift. Hvis da den ene blir syk, eller havner i en ulykke er det ektefellen (og ikke foreldrene) som sykehuset må forholde seg til. Ellers er det jo arv det går på da.. Hvis mannen dør og en er samboer, arver barna alt, og overformynderiet sørger for at du ikke bruker av pengene dems før de blir myndig. De kan faktisk nekte deg å selge huset, for barna eier det mer enn deg!

Skrevet

Helt klart arv som er den viktigste fordelen, selv om man kan ha testamente som samboere også så stiller man mye sterkere og det blir mindre komplisert hvis man er gift. Vi er samboere foreløpig, men skal gifte oss etterhvert siden vi har 3 arn, 2 felles biologisk, og min sønn fra før som han skal adoptere etterhvert og da må vi være gift.

Skrevet

Gløymte jo den aller viktigaste grunnen til å være gift da -

og det er at det er ufattelig koselig å være gift og tilhøyre kvarandre og "vise det til heile verden" :-) ah sukk! var nå iallefall derfor me gifta oss.

Skrevet

ja, der sier du noe kristin. jeg å gubben har snakka om det, om vi skulle blitt skadd, hva vi skal gjøre da. sånn "koble av maskinen"-diskusjon. så vi er enige der, vi vil begge kobles av, men begge våre foreldre er uenige i det. så da pleier vi å si, at heldigvis er vi gift, så det er ikke deres avgjørelse å ta....

Skrevet

Skriver dere testamente og saboerkontrakt så er det ikke store forskjellen.

Men det er veldig deilig å være gift da.....

Man får (høres merklig ut...) en annen ro i kroppen. Det er så endelig=0))

Sett fra mitt ståsted så er det å få barn sammen, en større forpliktelse enn å gifte seg. Derfor synes jeg det er så rart at enkelte gjerne får barn, men kvier seg for å gifte seg.....

Du kan jo fri.... Er det ikke skuddårsdagen som er jentenes dag å fri på????

Det er jo bare en drøy mnd. til..

Skrevet

joda, jeg er enig med deg der...

prøvde å si litt om alle fordelene osv, men da sa han noe om at det var ikke vits i å gifte seg hvis man ikke er kristen osv... så han bytter stadig mening om det... så da blir det vel advokat på oss...

Skrevet

Spiller forsåvidt ingen roll hvor man gifter seg.

Tar jeg ikke helt feil så har kapteiner på store båter også fullmakt til å vie noen.

Eller så hadde kanskje en tur til et "drive-in" kapell i Las Vegas vært noe =0)

Men vi er ikke spesielt religiøse, det føltes likevel riktig å gifte seg i kirken.

Vi hadde det man kan kalle tradisjonelt bryllup.

Mens noen venner av oss giftet seg i kirken med bare prest og forlovere tilstede. Så spiste de middag med forlovere + forlovers partner etterpå.

Skrevet

Samboere regnes som gifte i slike situasjoner, så man blir altså hverandres nærmeste pårørende likevel.

Når det gjelder "skru-av-maskinen" problematikk - eller når man skal avslutte behandling - så er det heldigvis ikke pårørende som skal bestemme det, det avgjøres av legene etter en helthetlig vurdering.

Skrevet

Hva i all verden har kristendommen med giftemål å gjøre? Det kan du jo spørre samboeren din om. De som tilhører andre religioner gifter seg de også - bare til info ;)

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan man kan være like sikret økonimisk med testamente og forsikringer når man ikke er gift jeg, må være noe jeg har gått glipp av der...

Jeg tenker som så, de fleste har en livsforsikring på minimum 1mill. Hvis samboeren faller fra har barna krav på farsarven med en gang, da kan du bruke forsikringspengene til å betale ut ungene, overformynderiet passer på kontoene til ungene er myndig og du kan gå videre med ditt liv. Greit nok.

Men hvis en ektefelle faller fra kan du bruke forsikringspengene til å betale ned lån, ha råd til å beholde huset og leve greit videre økonimisk som familie. Ungene har ikke krav på noen farsarv enda, så du forvalter de verdiene dere sammen har bygd opp til du dør selv, da arver barna dere begge.

Er jeg helt på jordet eller? Skjønner jo vitsen med en gjeldsforsikring, du kan betale ned lånet, og med testamente kan samboeren testamentere litt mer til deg, men barna vil likevel arve en del av huset og andre verdier, og som ugift har du ikke krav på å sitte i uskiftet bo, så ungene skal ha arven sin med en gang...

Skrevet

Du har ingen arverett etter samboer, hvis dere ikke setter opp testamentet. Hvis dere har barn arver de alt og du får ikke sitte i uskifta bo. Hvis dere ikke har barn arver hans foreldre eller søsken alt og kan kreve at du kjøper dem ut. Mere styr å gå til advokat og sette opp samboerkontrakt etc. enn å gifte seg. Vi gjorde det i utlandet på et fantastisk sted med en byfogd(sorenskriver). Bare vi to etter vi kjøpte hus men før vi fikk barn.

Skrevet

tror nok at han blander kristendommen inn i dette pga at jeg vil gifte meg i kirken... men jeg er helt åpen for å reise bort og være bare oss også... tror han har blitt nyskjerrig nå, for han begynte å spørre hvem som ville arve hvis vi ikke hadde barn og sånn...

han har også sagt at hvis vi skal gifte oss så skal vi ha ett stort bryllup... skjønner ikke så mye jeg... hehe

får be han bestille advokat, så får vi se hva vi ender opp med.... hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...