Gå til innhold

sikkert dumme spørsmål, men.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og samboeren min skal nå begyne å prøve å bli gravid (JIPPI), jeg har gått på -pillen i 2år (ca) og før det p-sprøyte.. noen som vet hva som er "normal" tid for at det er "ute av systemet"? er det ved første mens etter jeg har sluttet på p-pillen?

og en annen ting.. er det før eller etter mens man er mest fruktbar??

har et barn fra før,men hu var ikke hellt planlagt for å si det sånn:):)

håper på litt svar å råd:) tar i mot alt jeg kan få::):) er 26 år nå, så føler meg KNALL klar for dette her nå:)

på forhand takk:)

og lykke til til alle sammen som prøver eller er gravid:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-pillene er ute av systemet etter kort tid. Men det KAN ta tid for kroppen å tilpasse seg de naturlige hormonene. Dette er veldig individuelt og er nesten umulig å si noe om på forhånd. Det beste er å være tålmodig en mnd eller to og heller prøve å kartlegge syklus litt. Det skader selvsagt ikke å ha hyppig sex. Annenhver dag gir en god sjanse for at det klaffer.

Eggløsning har man ca 14 dager(+/- et par dager) FØR mensen, se etter tegn som økt utflod, murring eller lignende i magen

Her en god side du kan ta en kikk på : www.pernille.info, her står det mye nyttig ang syklus og eggløsning og sånt

Skrevet

Her er jeg ikke enig. P-piller kan sitte i systemet i opptil 1 år fra man slutter med pilla. For 10 år siden stod det opptil 6 mnd, men dette tror jeg faktisk er endret. Selv gikk jeg nøyaktig 1 år, før jeg ble gravid etter å ha slutta med pilla.

EL har man ca 14 dager før mensen, slik babyønske skriver. Man bør ha sex 14-16 dager før første menstruasjonsdag. For mange funker det å ta en EL-test. Men sædcellene har 4-6 dagers levetid, så tipset jeg fikk var å ha sex annenhver dag mellom kl 18-19 (beste tidspunktet for å lykkes)

Skrevet

P-piller har en halveringstid på max 48 timer. Så om ikke informasjonene jeg finner ved å lete på nettet er helt rivruskende gal, så er det nok kroppens naurlige hormoner som trenger tid på å komme tilbake til det normale

Skrevet

Du har eggløsning (altså mest fruktbar ) 14 dager etter sist mens;)

som f.eks ho meg nå så er det

Syklus 1

Første dag i siste menstruasjon: 07.01.2008

Min fruktbare periode: 18.01.2008 - 23.01.2008

Eggløsningen finner sted: 21.01.2008

Termin: 15.10.2008

det er om du har 28 dager syrklus;)

Altså normal mens;)

Skrevet

P-piller har en halveringstid fra et halvt døgn til opptil 2døgn (kommer an på merket og mengden/hvilke hormoner i de ulike merkene. Østrogen og gestagen har også ulik halveringstid) Men det vil skje en akkumulering i kroppen, slik at det kan ta en tid før hormonene er ute av kroppen når man slutter. (husk at selv om halve mengden hormoner er skilt ut, så tilføres det hele tiden ny dose som også skal brytes ned) Det er påvist at ovalusjonen kan påvirkes en stund etter p-pilleslutt, men mange blir ekstra fruktbare etter man slutter, da man får såkalte "happy´e eggstokker" som spytter ut egg:) Mange av mine venninner har blitt gravide 2-3 mnd etter de har sluttet, mens for andre kan det ta lengre tid, slik det også er for jenter som ikke har brukt p-piller. Husk at enkelte blir gravide bare ved å glemme å ta en pille på brettet:) Masse lykke til med prøvinga:) Spennende dette her!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...