Gå til innhold

endelig!!! MIN fødselshistorie:)


ehtaner84

Anbefalte innlegg

Etter 9 dager på overtid og 4 ganger inn og ut a sykehuset, var det endelig min tur til å føde. Onsdag 27/12-07 ruddet vi vekk julen og vasket hele huset. gjorde liksom alt klart. vi var ikke i seng før kvart på 3 på natta. og kl. kvart på 4 voknet jeg av et POPP! var 100 % sikker på at det var vannet som gikk, til og med før det begynte å renne:)

vekket mannen min, ba han hente et håndkle. han lurte fælt på hva jeg skulle med et håndkle så seint på natta. DET HAR BEGYNT!! ropte jeg, og han løp inn på badet....

 

jeg har vært sååååå nervøs for å føde, major fødselsangst liksom. men når vannet gikk var jeg så rolig som aldri før.

 

1 time seinere var vi på vei til sykehuset. hadde så vidt begyntt å få litt vondt. men ikke sånn å skrike for enda.

kl 6 sjekket de åpningen, 2 cm. nå begynte det å gjøre litt vondt, hvert 10'ende minutt. så da bestemte vi oss for å gå en tur.

for å gjøre en laaaaaaaaaaaaang historie litt kortere, så holdt jeg på med første fase i 15 timer. tok utrolig lang tid til 4 cm. og de mente vannet mitt ikke hadde gått. men da ble jeg forbannet og sa "jeg pissa jo faen ikke på meg da!!!"

 

etter 14 timer la jeg meg i badekar. det var deilig det! da slappet jeg såååååååå av.

når jeg endelig hadde 4 cm åpning skrek jeg etter epidural. de prøvde og de prøvde, men den funka ikke.

 

jordmora måtte le godt av med, for under hele fødselen passet jeg på at mannen min hadde det bra. jeg sa til han at han måtte gå å få seg noe å spise før jeg skulle begynne og presse. jeg passet på at døra var lukket. og at mannen min ikke skulle se på meg "der nede", får det kunne ødelegge sexlivet vårt seinere.

 

andre fase var helt for jævlig. jeg skreik og hylte verre enn værst. JEG ORKER IKKE MER!!! KUTT MEG OPP Å FÅ UNGEN UT!!

jeg var så forbannet. men "heldigvis så varte andre fase bare 2 timer. fra 4 til 10 cm på så kort tid. hadde ikke én pause mellom riene. begynte å presse som faen, men hun ville ikke ut. jordmora pratet om en kant eller noe ved livmoråpningen som hun dyttet på. så gikk det bedre. etter 1 times pressing var jenta vår ute. kl 23.59.27.

33 sekunder før den 29. var herligheten ute.

 

men fødselen var ikke over.

MORKAKA SATT FAST!! epiduralen var slått av, så jeg hadde 2.fase rier i 2 timer etter fødselen. jeg måtte vente på anestesi legen i så vannvittig lang tid.jeg hylte over hele sykehuset "jeg har født nå, jeg skal ikke ha mere vondt, hvor i helvete er denne legen!!!" jeg er livredd for narkose, så de satte omsider epiduralen på nytt og jeg fikk smertesstillende før de dro ut morkaka. så måtte jeg ligge på observasjon 1 time etter det igjen.

 

omsider fikk jeg være med datteren min. hun er verdens nydeligste. hun var mye større enn vi trodde.

35 cm rundt hodet, 3610 gram og 52 cm lang.

 

som alle andre sier fødsel er jævlig vondt, men det kommer bare gode ting ut av det. jeg vil si det er litt for tidlig å si om jeg vil ha fler. mannen min sier også at han ikke vil se meg gå igjennom den smerten igjen.

 

p.s: vil bare nevne at irene og anneli på tønsberg sykehus er de beste jordmødrene jeg noen gang har vært borti. hadde 5 forsjellige i løpet av fødselen. hvis du skal føde på tønsberg, spør etter de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...