Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvilken er etter deres erfaring best å begynne med med tanke på å unngå magevondt? Ris eller maisgrøt? Hvilket merke? Eller er det det samme? Helsesøster sa at jeg skulle starte med disse, men jeg er redd for at jenta mi skal få vondt i magen.. Hun er 4,5 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv med risgrøt du, jeg begynte med den først til største jenta mi;)

Du må bare prøve deg fram;) lykke til

Skrevet

Vi har brukt bare maisgrøt til lillegutt, og han er kjempeglad i den:) Trinn 1 grøtene, de som er fra 4 mnd, er jo veldig milde for magene til de små også... Noen kan så klart få litt vondt i magen med uvant mat, men her har det gått strålende! Egentlig ikke vært noe lillegutt har reagert på. (Han er nå 5.5 mnd og får maisgrøt til frokost og kvelds:) )

Skrevet

Vi begynte med maisgrøt, men gikk etterhvert over til risgrøt fordi det er såå mye enklere med kun vann å blande med. Dessuten klumper den ikke sånn som maisgrøten. Poden min har helt grei avføring, gir sviskemos til kveldsgrøten. Ikke sikker på om det er nødvendig, men vi har nå vent oss på dette i allefall =)

Skrevet

men i risgrøten er det vel gluten, og det har jeg hørt at dem ikke bør ha så tidlig..? vet ikke om det stemmer, men jeg byttet med en gang over til maisgrøt da jeg hørte det.

Skrevet

dytter...lurer fælt på dette :P

Skrevet

Hs sa til meg at det ikke var gluten i risgrøtt... hmmm

Lille kattepuuuus: Hvilket merke av risgrøt? og er denne for 4mnd? Jeg har helst lyst å blande med vann siden det virker som om jenta mi ikke tåler mme.. Kaster opp av det;(

Skrevet

det er helt rett som du sier, at den første grøten til babyen skal være glutenfri. i Norge får vi lett tak i 3 ulike glutenfrie grøter til baby. det er mais, ris og hirse. mange begynner med mais og ris, fordi Nestle/småfolk/Hipp har ulike "instant" grøter av disse.

ellers vil jeg gjerne anbefale hirsegrøt. den er natulig rik på jern, og den kjøpes på helsekosten. merket Demeter har økologisk hirsegrøt, og det er bare til å koke pulveret med vann i 2 min, og vips så har du en sunn og god grøt til minsten. etterhvert kan en gjerne tilsette ulike fruktmoser, slik at grøtsmaken blir litt variert (en unngår at babyen blir grøtlei).

i begynnelsen gir du bare babyen din småsmaksprøver av grøten. bare en teskje eller to, ta det langsomt. og gi gjerne smaksprøvene tidlig på dagen, slik at du kan merke om babyen føler seg utilpass, evt magevondt. mange blander gjerne litt mm i grøten i begynnelsen, da er den lettere å fordøye for babymagen. husk bare at grøt som er i blandet mm, blir raskt flytende pga. enzymene i mm.

lykke til!

Skrevet

Gluten er i hvete, bygg, havre og rug.

Så du kan godt bruke risgrøt

Skrevet

hvilken butikk selges denne risgrøten uten gluten da?? bare sett risgrøt med gluten jeg..meny har den ikke ihvertfall..

Skrevet

Nestlé sin er i utg.punktet glutenfri men kan inneholde spor av gluten.

Dette kommer gjerne av at det produseres grøter med gluten i samme lokaler.

(Samme med endel andre matvarer ... sjokolader f.eks. det er ikke nøttesjokolader, men det kan finnes spor av nøtter i dem allikevel.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...