snartmammapåny Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Finnes det noen dialekt som er slik... Eller knoter hun noe ENORMT? Får iallefall frysninger nedover ryggen hver gang hun åpner munnen...
☆Anonymia☆ Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 syns den er helt ok...=) godt med noe annet enn bokmål dialekter på tv syns jeg da..=)
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Synes hun er flink, jeg. Dermed tenker jeg heller ikke over dialekta
Sjokoladekaka Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 ja, kjenner det grøsser ned over ryggen. ho snakka jo egentlig nynorsk, men har budd for lenge på østlandet. Eg snakka nynorsk og ei slik dialekt som ho har, finst ikkje. Heilt grufult.
snartmammapåny Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2008 Ja føler hun på en måte prøver å "forfine" dialekten sin så den skal passe inn på tv... Og innimellom så hørest det helt unaturlig ut.
meg & to små vampyrer Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Man snakker jo ikke nynorsk da. Nynorsk er jo bare skriftspråk. Man kan snakke dialekter som nynorsk bygger på/har mye til felles med nynorsk.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 nja...når en ser på mediehistorien snakker en gjerne om normert nynorsk, eller det som oftes blir kalla nynorsk. En har dermed utviklet en egen nrk mal for nynorsk som påvirker alle som snakker en dialekt som ligg tett opp mot det nynorske skriftspråket. Trude sankker ikke så langt ifra sin opprinnelige dialekt, men har normert en del ord. Hun kommer jo ifra NRK. Ellers så er tv2 mye mer liberal når det kommer til dialekt bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå