Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Grubler fælt på om jeg skal ta hans navn, beholde mitt, eller om vi skal ta begge med bindestrekt mellom. Hadde egentlig blitt enige om det siste, men nå er jeg i tvil... Kanskje jeg bare skal ta hans, eller ha begge, men uten bindestrek? Vil jo helst at vi og kommende barn skal ha samme etternavn. Hva har dere valgt?
Renate :-) Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Hei hei, har ikke diskutert det så veldig men jeg har to etternavn, så skal jeg ta hans i tilegg blir det tre etternavn.... Det er alt for mange... Derfor tror jeg det er enklest at barna får hans etternavn også tar jeg hans etternavn nå når vi gifter oss så heter vi alle det samme....
mor til 2 gutter Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 hei:-) jeg har bestemt meg for å beholde mine navn og ikke ta hannes. jeg har 2 etternavn,synest 3 etternavn blir alt for masse.jeg kunne jo tatt bort et av navnene mine,men er veldig glad i begge de navnene,så da hadde jeg ikke klart å bestemme meg.det er heldigvis ikke slik lenger at det er en selvfølge at damen skal ta mannens etternavn.no står vi fritt til å velge hva vi vil gjøre...
pandabjørn Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 jeg skal ha mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn akkurat som begge barna våre jeg har aldri vært i tvil å ta hans etternavn selv om det ikke passer sammen med mitt....kommer nok til å bare skrive en B og etternavnet hans når den tiden kommer
juddellihuddelli Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Her skal begge faktisk skifte navn. Vår tulle ha både mitt og pappaens. Når vi gifter oss skal sambo ta mit etternavn som mellomnavn og jeg tar hans som etternavn. Så da blir vi alle hetende det samme uten at noen egentlig må "miste " sitt etternavn. Ser det ble litt uryddig, så jeg kommer med eksempel. Jeg: Mia Gundersen Han: Ola Nordmann Alle 3: **** Gundersen Nordmann:)
byjenta Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Vi beholder hvert vårt navn, og barna får begge navnene med bindestrek. Jeg føler ingen tilknytning til hans navn, men føler sterk identitet til mitt eget. Det har aldri vært aktuelt å bytte.
Mamman til Mari Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Jeg og ungene kommer til å ha mitt etternavn som mellomnavn, og pappans navn som etternavn. Han ønsker å "bare" ha sitt eget, og det synes jeg er helt greit. Siden vi fikk unger før vi gifta oss, ville jeg at ungene skulle ha mitt navn også, og synes det er unaturlig å skifte navn på dem nå....
trøndermamma Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Jeg tar hans etternavn og har mitt eget som mellomnavn, akkurat som ungene! Enkelt og greit:)
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Her i huset har vi ett etternavn, og det er hans. Da vi giftet oss beholdt jeg mitt pikenavn som mellomnavn, men vi har alle det samme etternavnet, bl.a. fordi det er utrolig praktisk at en familie heter det samme. Bare til orientering, så kan man i Norge ikke ha mer enn ETT etternavn. Alt annet blir i såfall mellomnavn. Unntaket er hvis man setter to etternavn sammen med bindestrek, for da oppfattes det som ett navn bestående av to deler. :-) Så derfor har ingen nordmenn pr. definisjon mer enn ett etternavn.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 Har ingen planer om å gifte meg med det første, men når det skjer vil jeg ha hans navn i tillegg til mitt. Har to etternavn, men fjerner det ene og legger til hans.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 HI her. Takk for tilbakemeldinger:-) Grunnen til at jeg grubler litt ekstra kanskje er at jeg har to fornavn, tar jeg hans etternavn også får jeg altså 4 navn totalt. Beholder vi hvert vårt og gir barna begge virker det så rotete synes jeg. F.eks. beholdt tanten og onkelen min hvert sitt etternavn, mens barna har begges. Alltid syntes det var så klønete - på kort og pakker kan man aldri skrive "Familien XXXX", men må skrive f.eks. "Per Hansen m/familie", eller "Per Hansen og Morten Hansen Nilsen" (hvis det skal til far og sønn) i stedet for bare "Per og Morten Hansen" etc... Så tror det blir enten begges med bindestrekt, eller at jeg tar hans - tenk, tenke..!
*Rutletutt* Skrevet 16. januar 2008 #12 Skrevet 16. januar 2008 Skal ta hans. Han har et stedsnavn som slekstnavn mens mitt er et vanlig -sen etternavn. Ungene våre har bare hans etternavn også.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #13 Skrevet 16. januar 2008 Her er vi tydeligvis skikkelig sære... Han skal ta mitt. Dette fordi jeg har et barn fra før av som han er som en pappa for (ikke biologisk, men vil adoptere om noen år) og vi ønsker at alle skal hete det samme.
rampejenta - ny spire Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 vi har begge doble etter navn. jeg skal bruke mitt mellomnavn og hans etternavn.. for jeg har så lit tilknyttning til mitt etternavn.. barna får hans etter navn, syns det er nok med ett..
Arb.ledig husmor Skrevet 16. januar 2008 #15 Skrevet 16. januar 2008 Vi har snakka litt om navn, men er enda litt usikker på hva min samboer kommer til å gjøre. Jeg skal ikke ha mitt etternavn, men tar min mors pikenavn som mellomnavn og min samboers etternavn. Datteren vår har nå sambo sitt etternavn, men får også min mors pikenavn når vi gifter oss... Sambo, tror jeg, velger å bare ha sitt etternavn. For tar han også min mors pikenavn, kommer han til å hete delvis det samme som min fetter..og så vil han ikke ha to etternavn..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #16 Skrevet 16. januar 2008 Siden jeg har 2 fornavn, syns jeg også det holdt med 1 etternavn - tok hans! Er koselig å hete det samme som mann og barn!
Sylteflesk Skrevet 17. januar 2008 #17 Skrevet 17. januar 2008 Jeg beholdt mitt navn, han beholdt sitt, jenta vår har mitt etternavn. Ingen av oss har mer enn to navn (ett fornavn og ett etternavn). Enkelt og greit slik. Jeg syntes det var helt uaktuelt å skifte navn, jeg heter det jeg alltid har hett og vil ikke hete noe annet. Han kunne godt fått lov å bytte navn, men det hadde han ikke lyst til heller, så da ble det ingen endringer.
Blubblubb Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Jeg beholder mitt - ingen tvil, det er både sjeldent og etterhvert en "merkevare" pga jobben jeg har. Begge ungene har mitt som etternavn og hans som mellomnavn, og det blir ingen endring selv om vi gifter oss. Hvorfor skal ungene på død og liv ha fars etternavn?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #19 Skrevet 19. januar 2008 Vi tar mitt begge to for det er myyyyyye finere enn hans hehe. Han er helt på nett der. Ungene har allerede bare mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå