Vrimle Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Er det noen som har tatt mandlene på Aleris i Trondheim? Hvordan var det der? Var du inne bare en dag og kunne ha på deg dine egne klær osv? Er det sant at en fortere blir full dersom en har fjernet mandlene å drikker alkohol?
Gemini7 Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har ikke tatt mandlene på Aleris i Tr.heim men på off. sykehus. Mener du virkelig fjerning eller bare laserbehandling av mandlene siden du spør om det kun tok en dag?? Jeg lå ihvertfall ganske rett ut i 3 døgn på sykehus etter fjerningen, fikk så dra hjem. Kunne ikke spise vanlig mat på 14 dager (gikk ned 11 kg på 2-3 uker!!!!), og ble skikkelig svak og sengeliggende. Så tipper jeg ville blitt temmelig fort påvirket om jeg hadde drukket etter dette (mht vekta og), men drøyde det en stund.. (regner med du ikke er gravid, for da fjener man vel ikke mandlene, eller drikker for den saks skyld)
Vrimle Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2008 Jeg skal fjerne de ja. Det er ikke med laserbehandling nei. I brevet jeg fikk så står det at jeg får dra fra sykehuset 1 time etter operasjonen, men at jeg må overnatte på hotell i Trondheim 1 natt med noen kjente ved meg. Er det noen steder i Trondheim de laserbehandler, vet du noe om det? Det høres mye greiere ut;) Du sier du gikk ned 11kg på så kort tid..det var mye! Får jeg spørre om du var stor eller lita før operasjonen? var du normalvektig? Takk for svar forresten:-)
Gemini7 Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Hei igjen:) Så rart at du kan dra hjem så raskt etterpå, jeg måtte ligge til observasjon på sykehuset. men kanskje fordi jeg mistet en del blod da det tok en del tid å få stoppet (brent) sårene i halsen (sto det i journalen min). Jeg hadde kronisk tonsillitt og mye problemer med mandlene, så jeg prøvde faktisk laserbehandling av de før de ble fjernet. Men det var ikke vellykket. Jeg bor på Østlandet, og laseroperasjonen ble foretatt i Bergen (Nesttun) på en privat klinikk for 10 år siden. Kostet en del penger også. Legene der sa at noen få ville trenge to omganger med behandling med laser før de ble friske og at jeg kunne komme tilbake og få ny behandling uten å betale mer. Men var tungvint å reise til Bergen for meg, og jeg var så lut lei hele mandelproblemet så jeg ville bare fjerne alt sammen da laseren ikke virket (med laser bare behandler de overflaten uten å fjerne dem). Sikkert mange privatklinikker som tilbyr dette i dag (tror den i Bergen var en av få for 10 år siden). Men jeg ble altså ikke fornøyd, godt å få de fjernet helt til slutt. Ja, 11 kg på så kort tid er definitivt mye!!! Og jeg hadde ikke særlig mye å ta av fra før heller, normalvektig/slank. 1.72 høy og veide 58 kg før operasjonen. Etterpå 47 kg.. Så jeg var TYNN kan du si, ribbena stakk ut!! Men jeg er nok ikke et helt typisk eksempel da, for jeg har veldig høyt stoffskifte/høy forbrenning. Så jeg er avhengig av å spise MASSE mat jevnlig, og legger ikke på meg. Med kun noen klatter is, gele og kald suppe daglig skrumpet reservene fort inn. Tror ikke det er vanlig å gå ned så mye, altså. Lykke til med operasjonen!! Du kan jo undersøke lasermuligheter også, kanskje det virker på ditt problem?
sara76 Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 hej! Jag opererte bort mandlarna før 2 år sen. Det var en privatklinikk och kostar lite pengar. Du kommer säkert få ett skriv med info. før operationen. Det som är smart är att handlat in STARKA smertestillande piller som du får på recept innan operationen.(stikkpiller) Ta på dej joggebyxa och mjuka kläder. jag blev hemskickad efter ett par timmar. Hade ingen som "passade på mej, gick bra ändå. Men det är säkert lurt, man är ganska redusert efter ingreppet. Jag kommer ihåg att jag fick massa slim i halsen, brakk mej masse pga. det. Det kommer av att man blir hoven. Jag gick inte ner mer än 1 kg men det er ju individuellt. var sjukskriven i 3 veckor och det var det jag behøvde. Fortare full efter????? Nej det tror jag bara är tull. efter operationen har jag inte haft en enda halsbetennelse, så det kommer nåt positivt ut av detta. Lycka till!!!
Vrimle Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2008 Tusen takk for gode svar begge to! Det blir nok så jeg fjerner hele mandlene, så slipper jeg noe mer trøbbel med de. Laserbehandling ble ikke engang nevnt av legen da jeg kom med problemet, så de har nok ikke noen som utfører det i nærheten. Gruer meg veldig til dette her, men gleder meg også veldig til det er overstått så jeg slipper å tenke noe mer på det:-)
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Hei! Jobber på en avd der vi har masse mandeloperasjoner. Det stemmer nok at du får dra hjem samme dag, som regel etter 4-6 timer. Er du i dårlig form etterpå, blør mye under eller etter operasjonen eller bor mer enn 30 min fra nærmeste sykehus blir man lagt inn. I ditt tilfelle er det privat, jeg vet ikke om det er klinikk eller sykehus? Grunnen til at du skal overnatte på hotell i nærheten er nok at du ikke skal være for langt fra sykehus hvis du skulle begynne å blø. Man skal også ha en voksen hos seg første døgnet. Ang det å bli full så har jeg aldri hørt om det. (du hadde nok blitt drita hvis du drakk rett etter operasjonen, men det skal jeg love deg at du hverken skal eller orker) Husk å hamstre inn IS, sjokoladepudding, gelé, vaniljesaus, yoghurt, al du liker av myke eller flytende matvarer. Ikke varme pga blødningsfare. Lykke til! Ps: du kommer til å ha vondt en stund etterpå, 7-10 dager, som en skikkelig halsbetennelse. Husk at det er normalt. Pasienter som er forberedt på at man ikke blir 100% smertelindret i starten takler smerten mye bedre enn de som tror dette er piece of cake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå