Gå til innhold

Min fødselshistorie :) (førstegangs)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynte natt til mandag forrige uke. Hadde vært til modningsakupunkur ganske sent på kvelden. Kom hjem rundt klokka tolv, og halv ett begynte vannet å gå. Kom bare litt blodig vann ca hver halvannen time gjennom hele natten, og kjente litt småstikking baki korsryggen. Selv om jeg skulle føde på et sykehus en times kjøring unna, tenkte jeg det var greit å vente med å ringe føden, for å være sikker på at det virkelig var fødselen som var igang. Halv seks ville jeg ikke vente lenger, så jeg dro til føden for en sjekk. Hun sa vi bare skulle hente baggen og dra til sykehuset.

Var vel fremme i 8-tiden. Gikk hele mandag med rier, men ikke så kraftige. Fikk ikke sove noe natt til tirsdag, for riene ble veldig mye kraftigere utover natten. Tirsdag fikk jeg modningspiller vaginalt for å åpne mormunnen mer, da jeg bare hadde 2-3 cm åpning. Gikk med sterke rier hele tirsdag. Ble satt på drypp på kvelden, for da ville de virkelig at det skulle skje noe. Fikk veldig kraftige rier, så selv om jeg gikk til fødsel bestemt på å ikke få smertestillende, fikk jeg tilslutt epidural for å klare å slappe av. Var veldig sliten på dette tidspunktet. Den fikk jeg rundt 01.00, og det var som å komme til himmelen altså! Kjente null smerter, så jeg sovnet og sov vel 2-3 timer.

I 4-tiden sjekket de åpning, men det var bare 4 cm, så det gikk sakte. Vi var alle sikre på at det kom til å bli keisersnitt. Rundt 04.30 gikk resten av vannet med et smell, og saker og ting begynte å skje. Jeg følte pressetrang med en gang! Neiånei, tenkte jeg. Dette er jo altfor tidlig siden jeg bare hadde 4 cm åpning! Men åpning ble sjekket kvart på fem, og da var det full åpning. Siden jeg hadde stor baby, var det ganske mange tilstedet. To jordmødre, to jordmødrestudenter og en lege. Men det brydde jeg meg lite om. Da jeg hadde presset i 1 time og tre kvarter, sa de at dersom hun ikke kom innen ti minutter, skulle de ta henne med sugekopp. Etter noen minutter med hard pressing og ei jordmor liggende på magen min med albuen for å presse ned, kom den nydelige prinsessa mi. Onsdag 9.januar, 6 dager over termin, klokka 06.45. Hun var 5055 gram, 55 cm lang og 38 cm rundt hodet. Ble klippet og sydd masse, men merket ikke noe særlig til det. Jenta hadde kommet borti ei blodåre på vei ut, så jeg mistet mye blod under og etter fødselen. Dagen etterpå tok de innvendig UL og fant rester etter morkaka i livmoren, så samme dag ble jeg lagt i narkose og operert. Etterpå fikk jeg 1,4 liter blod på drypp, og ekstra surstoff. Kan tro jeg følte meg sliten.

Men nå er vi endelig hjemme og koser oss masse :) Hun er så nydelig ei jente, og vi er kjempestolte. Ønsker alle dere som enda ikke har født masse lykke til. Dere har virkelig noe å glede dere til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med jenta!!! Kan tenke meg at hun er skjønn!!

Min førstefødte var også stor( 55 lang og 4550gr) og fødselshistorien var som om jeg skulle ha skrevet den selv! Slapp heldigvis siste biten av historien din jeg da.

Lykke til videre! :-)

Skrevet

Gratulerer så masse, etter en tøff fødsel!

Lykke til framover!

Skrevet

Tusen takk :) Nå går jeg bare og venter på at formen skal bli såpass bra at vi kan begynne å trille tur :)

Har nå lagt ut bilde av lillemor :)

Skrevet

Takk<3

Skrevet

Gratulerer så mye med nurket:) Hun er kjempefin! Har dere bestemt navn?

Skrevet

Ja, hun heter Hannah Therese :)

Skrevet

Takk<3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...