Gå til innhold

Noen som er rhesus minus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er rhesus minus her? Leste at man får tettere oppfølging når man er det. Hva består denne tettere oppfølgingen av?`Blodprøver?

Tar gjerne i mot info på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei =)

Ja, jeg er rhesus minus. Den "tettere oppfølgingen" består av flere blodprøver. Det skal tas to eller tre blodprøver til av meg før fødselen. Og så, når barnet er født, vil det bli tatt en blodprøve av navlestrengen for å sjekke barnets rhesus-tilstand. Dersom barnet er rhesus positiv og jeg fortsatt er rhesus negativ vil jeg få en sprøyte i låret for å forhinde at det skal danne seg antistoffer mot barnet under en ny graviditet.

Det er dette jeg har fått opplyst hos jordmor =)

Skrevet

Hei.

Jeg er rhesus-. Man skal ta en blodprøve i uke 32 som er ekstra pga dette.

Fant dette på

http://www.helsenytt.no/artikler/gravid_komplikasjoner.htm

Når far er Rhesus-positv og mor er Rhesus-negativ kan det være duket for trøbbel hvis barn nummer to slekter på pappaen sin og når også den førstefødte har fars blodtype. Under graviditeten er morens og fosterets blodomløp adskilt, men under fødselen kan blodlegemer fra barnet lett komme over i morens kretsløp. Barnets blodlegemer vil da bli oppfattet som fremmed av hennes organisme, og i hennes blod dannes det antistoffer. Når den Rh-negative moren senere blir gravid og igjen bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen.

Nylander forklarer at dette er grunnen til at alle Rh-minus-kvinner, innen tre døgn etter at de har født eller abortert, skal ha en spesiell sprøyte for å nøytralisere fremmede blodlegemer. Hvis det ikke blir gjort, må det ofte skiftes blod på det neste Rh-positive-barnet rett etter fødselen. I alvorlige tilfeller lar det seg gjøre å skifte blod på barnet mens det ligger i livmoren.

- Generelt er det dessverre slik at har det først skjedd antistoffdannelse, så øker risikoen for hver graviditet, så sant ikke fosterert er Rh-negativt. Eller så sant kvinnen ikke finner seg en Rh-negativ mann, så foster og mor garantert er like når det gjelder denne faktoren, fastslår fødselslegen.

Håper dette gjorde deg litt klokere...

Skrevet

Flere blodprøver ja...hurra...Kunne godt vært en litt "Morsommere" form for oppfølging. Blir litt smånervøs av dette kjenner jeg. Sånn jeg forstår det er det størst fare ved svangerskap nr.2? Men er det noen fare når man ved fødsel nr. 1 fikk denne sprøyta?

Skal snart til jordmor igjen, så får snakke med henne om det da.

Skrevet

Jeg er rhesus minus, har fått beskjed om en ekstra blodprøve i 32.

Skrevet

Tror ikke du skal væra no redd for dette. Du blir fulgt opp, og du vil få den oppfølgingen du trenger. Det er viktig at du har med deg papirene dine, der du skal ha det gule A4 arket som det står at du er r- når du skal no sted, så døm ser det vis det skulle væra no. Og det kan jo hende far er r-, og da har jeg forstått det sånn at det ikke er no farlig, for da vil barnet være r-. Er ikke helt sikker men tror det er sånn.. Vis han har være i militæret tror jeg det står i papirene hans...

Skrevet

Jeg er O rh - ! Har et barn fra før, og er nå gravid på nytt. Merker ingen forskjell, bortsett fra at i begge svangerskapene ble/blir det tatt ekstra blodprøve i uke 32 og 36. Ikke noe å bekymre seg for:-) Lykke til videre.

Skrevet

Jepp, jeg er også rhesus minus. Fikk noia da jeg kom fra legen med arket, han sa ingenting om det, men har i ettertid spurt jordmor, og hun ga meg samme svar som andre her tydeligvis har fått. Det blir bare noen ekstra blodprøver, og muligens en sprøyte etter at barnet er født...

Skrevet

Hei!

Jeg er rhesus(RH) minus og har født en sønn som er RH+. Tok ekstra blodprøve under svangerskpet og fikk sprøyte ca 1 døgn etter fødsel.

Dette er ikke noe problemer med dette, men føder du et pluss barn, bare pass på at du får sprøyta innen de første døgnene etter fødsel.

Kroppen din kan begynne å danne antistoffer for barnet blod om du ikke får denne sprøyten. Dette kan føre til at det kan bli vanskeligere å bli gravid igjen.

Ikke bekymre deg :o)

Skrevet

Er rh- jeg og, og fikk den berømmelige sprøyta sist. Sansynligvis er det ikke en 100% garanti for at dette er nok til at det ikke kan dannes antistoffer mot neste barn i og med at man får den ekstra oppfølgingen.

Men det jeg hengte meg litt opp i her var det første svart du fikk. Greit svar bortsett fra at det virker nesten som innleggeren tror man kan skifte rh-faktor etter fødselen??? Er man rh - så er man -, og er barnet da +, så får man denne sprøyten. Man kan ikke plutselig bli + selv også. Ikke ment som et angrep, bare en opplysning.

Skrevet

Er rh- selv å har født en gutt som er +!! Fikk sprøyta å tenkte ikke mer på det!! Så blev jeg gravid i slutet av sommaren men mistade i uke 10!! Takk vare noen på ett annet forum som viste bedre en meg fikk jeg greie på att jeg måtte ha denna sprøyta etter aborter også!! Måtte ringe til masse førskelige steder men fikk ikke hjelp noe sted... Husk på å informera om det en ekstra gang!!

Er nå gravid igjen å hadde ikke problemer med att bli det (men man vet aldrig, hvis jeg ikke fått sprøta)

Skrevet

Jeg er rh - og mannen min er rh+. Skal ha nr. 4 nå og begynner å få litt trening....Det er ingen fare forbundet med dette i våre dager. Du skal ta en blodprøve i uke 32 og en i uke 36. Hvis barnet har rh+ (det taes en blodprøve av navelsnoren etter barnet er født), får du en sprøyte innen 72 timer etter fødsel slik at ditt neste svangerskap ikke blir preget. Du må huske å ha med papirene dine på sykehuset.

Skrevet

Takk for masse info damer! Er nok ikke noe problem da så lenge man passer på å få denne sprøyta dersom barnet er rhesus +.

Skrevet

Det er viktig å få sprøyta etter en abort også.. selv om den skjer i tidlig stadie.. Søstra mi hadde to sa mellom guttene sine, dene ene gangen var hun en del på vei og måtte til utskrapning og da fikk hun sprøyta, men den andre gangen var kun kasnkje bare 6 uker på vei og kroppen ordna opp selv..Hun tenkte derfor ikke på å kontakte lege og få sprøyta. Resultatet var at hun under svangerskapet til barn nr 2 utviklet antistoff mo babyen (blodet) og hun ble tett oppfulgt. Gutten hadde en del gulsot, men han kom seg godt og fikk ikke noen varige men. Nå har hun fått ganske dystre spådommer i forhold til fremtidige barn.. Siden hun har dannet antistoff er sjangsen for abort 50 % og hvis svangerskapet fullføres har hun 50 % sjangse for at ungen kan få bla hjerneskade. dvs 75 % for at noe går galt.. Så hun har desverre måtte velge å IKKE få flere barn, da sjangsen for skade er for stor..

Litt krisemaksimering, men for all del.. få sprøyte selv etter abort..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...