Gå til innhold

H/)!#TG#E"!G trondheim kommune

Anbefalte innlegg

Skrevet

arg..går det an!!

For det første så ringte jeg til min helsestasjon i uke8 for å få jordmor, men neeeei - alt for sent ut fikk jeg beskjed om. Skal man ringe i det man blir befruktet da eller?!

Og i dag ringte vi for å melde oss på svangerskapskurs..hva får jeg til svar da..jo, at dette er forbeholdt de som har jordmor!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skal jeg som førstegangsfødende stå alene igjennom dette??Litt av ei velferdsordning..og akkurat nå forbanner jeg meg over de evnt. flergangsfødende som har kapret jordmødre, selv om jeg skjønner at de også vil ha en bit av de..Er bare livredd for å føde fra før av..hadde gledet meg til denne muligheten!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skjønner din frustrasjon veldig! selv spurte jeg når jeg var i slutten av uke 20 fordi vi har akkurat flytta hit. men ingen mulighet. (litt mer forståelig) men uke 8, ja når i alle dager skal man ringe da. før man blir gravid og kanskje?

jeg er ikke trygg på fastlegen, så sitter å leter etter privat jordmor nå, jeg er i uke 36 nå og vil gjerne ha en jordmor. ringte stjørdal, de har også lang venteliste, og de som bor i stjørdal blir selvfølgelig prioritert før andre.

Levanger kommune har ledig kapsitet da, de kan du ringe. du kan jo ta buss/tog dit hvis du ikke har bil. Jeg skal prøve privat først, orker ikke den kjøreturen hvis jeg kan få her.

Skrevet

Helt enig med deg at det er idiotisk at kun de med jordmor får tilbud om å delta på svangerskapskurs. Første pri burde være at ALLE får svangerskapskurs, og så fikk man bruke resten av ressursene på selve jordmortjenesten, synes jeg!

UANSETT så har du rett på å få omvisning på sykehuset, men jeg vet ikke helt hvor du skal ringe for å få det. Direkte til føden, kanskje??!

Prøv å ringe til de andre helsestasjonene i byen og hør om du kan få komme dit, jeg har hørt om andre som har fått plass slik. Jeg hører til på Strindheim og fikk plass når jeg ringte og var ca 12 uker på vei.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg fikk egentlig ikke jordmor, men så sa jeg til legen at jeg virkelig trengte å komme til jordmor fordi jeg hadde så mange spm og at jeg var litt nervøs med tanke på fødsel og div. fordi jeg er førstegangsfødende. og da fikk jeg henvisning fra legen med en gang. så prøv på det.

Ang. omvisning på føden så må man ringe direkte til føden for å bestille, men gjør det kjapt.

Hvis du ikke får plass på listen der heller så ring amathea, jeg vet de har en ordning for enslige gravide, men har du ingen annen mulighet for å få snakket med noen andre steder, så får du også komme på svangerskapskurs der det er inkludert omvisning på føden (selv om du har kjæreste!)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har min jordmor på Saupstad, og er ikke fornøyd med henne. Så jeg skal ringe i morgen for å si at jeg bare går til legen min heretter. Når jeg snakket med legen om dette, sa hun at man kan få plass på svangerskapskurs allikevel om man ikke gikk til jordmor... Hvis jeg ville på omvisning på føden, kunne man bare ringe dit, åsså fikk man omvisning sammen med ei jordmor der. Lykke til!:)

Skrevet

Jeg tilhører strindheim, og fikk ingenting..er på venteliste, har stått der siden uke 8, men hører ingenting. Har svangerskapskontroll på mandag, så da får jeg ta det med legen min der. Håper han kan hjelpe meg litt, men tviler på det. Tenkte jeg skulle ringe på min gamle hjemkommune evnt å høre med de, selv om det er tre timer unna..men tar permisjon fra skolen 8feb, så har muligheten til å reise dit da.

Si i fra om du finner privat jordmor, vet ikke en gang hvor jeg kan få tak i det jeg..

Skrevet

Jeg ringte i uke 7 og eneste grunnen til at jeg fikk plass hos jordmor var at jeg hadde termin så sent den mnd at jeg kunne flyttes over til neste. Men jeg var uheldig med min jordmor og har derfor bestemt meg for å ta de siste kontrollene hos lege. Når det gjelder svangerskapskurset så var det egentlig bare ren informasjon om hva vi kunne forvente oss, hvordan rier kjennes ut, amming osv. Greit å få med seg, men mye av det hadde jeg lest tidligere.

Skrevet

jeg har termin 28.mars og fikk ikke tilbud om å flyttes over til neste mnd. Greit, det er kanskje ikke så mye å få ut av svangerskapskursene for mange, men jeg har så mange tanker og spørsmål som jeg kunne ha tenkt meg å snakket med en jordmor om, siden jeg ikke har jordmor tilgjengelig ellers. Jeg gleder meg på ingen måte til fødselen, tenker kun på smerte og vonde tanker..nå klarer jeg i allefall ikke å motivere meg..ser jo selv at jeg hadde tjent på å få pratet med noen..

Skrevet

OGså som førstegangs gikk jeg kun til legen min jeg.

Og den ordningen fungerte veldig bra:)

Men her er det ingen regler om at man ikke får kurs dersom man ikke har jordmor!

Skrevet

Høres helt urimelig ut. Jeg er sjokkert og visste ikke at det gikk ann å ikke få tilbud hos jm. Er glad nå at vi bor i Oslo og ikke i Tr.heim som tidligere..

Skrevet

Er nå i dag veldig fornøyd med legen min, men føler at jeg mangler akkurat den fødselsforberedende delen. Han er jo allmenpraktiserende lege, og har ingen fødselserfaringer. Helt urimelig at de som faktisk har tilgang til jordmor og kan få info der også skal ha enerett på svangerskapskursene..blir på nytt irritert når jeg skriver dette.

Skrevet

ja det er rett og slett tragisk.. jeg har vurdert å gå til media med dette. det har vært i avisene før, men det virker som at kommunen har glemt helt av det.. jeg synes at dette er et ganske alvorlig problem..

Skrevet

Vet at trondheim sliter veldig med dette, men du kan gå til privat jordmor!!:) Det finnes jordmødre som har avtale med nav, og da går du tilsvarende gratis der som du ville gjort hos helsestasjonen. Vet ikke noen navn til deg dessverre...:( men kanskje du kan se på gule sider og ringe litt rundt.

Skrevet

Jordmorsituasjonen i Trondheim er helt tragisk...

Var sjeleglad da jeg fikk jordmor, og stusset faktisk litt over at det var så mange flergangsfødende der... Skulle tro de prioriterte førstegangs!

Nå stod det i avisa for ikke lenge siden at situasjonen snart forbedres, det skal ansettes flere jordmødre.

Ikke at det hjelper deg, men heldigvis for de som "kommer etter".

Skrevet

jeg som heller ikke får jordmor prøver meg på privat jordmor nå, har 3 uker til termin, og syns det er skummelt å gå til lege som ikke engang skjønner hvilket leie fosteret ligger i. det er ikke snakk om å få spørre om fødsel osv, legen har jo ikke peiling. så det er liksom ikke vits i.

Dyrt med privat jordmor, men tror jeg bare må ta meg råd til det.

Vurderte også å gå til media. husker jeg leste det i adressa en gang,men ja.. virker som det er glemt igjen..

Skrevet

anonym 19:58: vet du om privat jordmor å anbefale?Om jeg skal betale for jordmor, så vil jeg i allefall betale for ei som jeg vet er god:)

Skrevet

dessverre.. så jeg skrev litt misvisende. jeg skal prøve å finne privat jordmor nå. så tenkte jeg skulle lete litt imorgen på nett å ser om jeg finner noen. alt jeg fant idag var ei på nidaros. nidarosjordmor.no tror jeg det var.

vet ikke om de har avtale med nav eller noe, men når man er privat er de sikkert gode uansett. de må jo være litt bedre enn de offtentlige tenker jeg (for at man faktisk orker å betale dem)

blir så frustert at man ikke får jordmor!!! :(

Skrevet

det står på siden til nidarosjordmor.no at de har refusjon gjennom rikstrygdeverket. Så da kan dere damer gå der helt gratis:)))

tlf. 73 87 42 00 / 06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...