Gå til innhold

Når man settes i gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal inn på sykehuset torsdag morgen for igangsettelse. Har fått beskjed om at det mest sannsynligvis ikke blir fødsel før lørdag.

Har også fått beskjed om at jeg må bli værende på sykehuset hele tiden, og at jeg ikke får reise hjem etter at de har tilført geleen osv.

Er det noen som vet hvor mye jeg kan få bevege meg i disse dagene? Jeg forutsetter da at jeg orker i perioder med ingen/lite rier osv.

Det hadde jo vært greit å slippe å ligge pal på 4-mannsrom i tre dager uten pappaen til stede - FØR fødselen starter. Tenker f.eks. på om jeg kan ta meg en tur i kafeen o.l.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Regner da med at du får lov til å røre på deg. Er jo bra å gjøre det under en fødsel.=)

Skrevet

Jeg ble satt i gang sist og fikk lov til å gå rundt som jeg ville. Bare jeg var på sykehuset når jeg skulle ligge med sånne belter rundt magen(husker plutselig ikke hva de heter... ) Vi dro ut og spiste og gikk masse rundt i gangene, veldig kjedelig å ligge i den sengen hele tiden. Fikk også lov å ha mannen min der hele tiden.

Vi fikk lov til å reise hjem på kvelden for å sove og slappe av for ingenting kom til å skje sa jordmor... Kom hjem kl 21 på kvelden, veene startet kl 22 og 23.36 var jenta ute!

Skrevet

Hei

Jeg ble satt igang på en onsdag forrige gang. Jeg fikk da gel på morgenen, måtte ligge en liten stund, og de tok ctg etter en stund. Husker ikke helt hvor lenge, men det var ganske med en gang. Siden det da ikke skjedde noe, fikk jeg permisjon hele dagen, kom tilbake på ettermiddagen for ny ctg. Hadde da svake rier som jeg nesten ikke kjente, og fikk dra hjem og sove. Hadde menssmurringer, som var tidvis vonde, men ellers lite action.

Kom tilbake til sykehuset morgenen etter og fikk ny gel. Var samme prosedyre da, og fikk også da reise hjem igjen og komme tilbake på ettermiddagen. Ny lege da ville jeg skulle sove på sykehuset, men jeg kranglet meg til å være hjemme på kvelden. Var tilbake på sykehuset i ti tiden tror jeg for å sove der. Hadde svake rier og mensmurringer hele denne tiden. På natten våknet jeg av at det gjorde ganske vondt, og det kom en del ut. Tror nok det var slimproppen.

Tredje dagen var jeg fortsatt ikke moden nok til å bli satt på drypp, men de prøvde å ta vannet. Det gikk ikke, og de diskuterte litt frem og tilbake. De satte da elektroder på hodet til babyen og prøvde å ta vannet med dem... Vet ikke akkurat hva de gjorde, men de ville gjerne få meg på drypp, og det funket hvertfall for de sa de fikk tatt vannet nok til at de kunne sette meg på drypp. Ble da rullet inn på fødestuen i titiden på morgenen, satt på drypp og elektrodene på babys hode koblet til. En haug med ledninger og slanger gjorde det ganske vanskelig å bevege seg noe særlig.

Baby ble til slutt født kvart på tolv på natten. Var vondt og dramatisk for vår del, men gikk bra til slutt. Var hvertfall veeeeldig lang prosess, så er greit å være forberedt på det. Hadde blitt keisersnitt den lørdagen dersom det ikke hadde skjedd no. Vil bare si at de fleste ikke trenger tre dager når de blir satt igang, og at jeg hele tiden følte meg så trygg på de som jobbet der til tross for at den holdt på å ende galt.

Lykke til!!!! Se på det som en jobb med verdens best belønning.

Det er så sinnsykt verdt det til slutt!!!!!!!!!!! Det høres sikkert sykt ut, men jeg gleder meg til neste gang jeg.

Skrevet

jeg ble satt igang..jeg gikk jo ned i kioasken å kjøpte meg et blad osv..

Visst det ikke skjer noe første dagen blir du vel liggende på et sånt rom..

MEN jeg ble liggende på fødestua hele tiden.

med nr1 kom inn kl 0800 og fikk første tabl kl 0900

Hun kom den natta kl halv fire..

med nr2 så kom jeg inn 1300, og fikk vel gelekur i 1500 tiden..hun kom halv ti den kvelden

Så med meg gikk det raskt. Kommer litt an på hvor moden du er.

Med nr en så hadde jeg jo litt små rier..men det var alt..så de valgte å la meg ligge der..så fikk jeg en sove tabl og en paracet så jeg skulle få sove den natten.

Fikk jeg sove? neida riene ble jo bare værre de da.

Men du får gå fritt ja :)

Iallefall her jeg fødde :) Ålesund

Skrevet

Hva er den gelen?? og hva er forskjellen på modningspille og drypp? Får man begge deler?.Jeg skal settes igang og lurer veldig...

Skrevet

man får ikke begge deler..med nr en hadde jeg modningspille

med nr 2 gele

Men de funker på samme viset..du får endten gele eller modningspille..

Så skal man ligge i ro i 2 timer. før man kan opp å gå.

Er ikke noe spesietl forskjell på de egentlig..

Drypp blir du satt på visst du ikke får igang fødselen ..litt usikker på hvor mange dager..

3. dag? kan det stemme....

Jeg trengte ikke drypp..

Skrevet

pilla blir plassert ved mormunnen, og gelen blir også ført dit opp..

Skrevet

Da jeg ble satt i gang,så satte de 1 modnings pille på meg.Da måtte jeg ligge i ro i 2 timer.Så kunne jeg bevege meg sånn som jeg ville.

Med pille nr. 2 var det også slik..

Kom også inn på en torsdags morgen og småen kom til verden fredags kvelden.

Dagen etter bestemte de seg for å ta vannet.litt over 1 time senere satte de meg på drypp.

Siden ingenting skjedde omtrent (hadde riene.. mye smerte,men åpnings fasen tok evigheter med meg da jeg ikke var moden når jeg kom inn) så fikk jeg til slutt satt epidural,og først da begynte ting å skje.I følge sykehuset så kunne fødsel vart til lørdag om jeg ikke hadde satt epidural fordi jeg ikke klarte å slappe av mellom riene.

kunne bevege meg mesteparten av tiden,men ville ikke det etter de hadde tatt vannet.Det var fordi de hadde satt en sånn dings fast i hodet til småen for å kunne høre hjertelyden hans.Ubehagelig å gå rundt med det.hehe

Synes de er flinke med fødsel på sykehuset i ålesund (,men ikke med å hjelpe å amme.)

Skrevet

ble satt på drypp kl 11.00 .etter 5 min. kastet jeg voldsomt opp.,så startet riene, eller ria får jeg vel si det var ikke noen pauser å hente seg inn i.kl. 14.35 var han ute. veldig spent denne gangen på om han kommer av seg selv, eller om han også må ha hjelp... (tok vannet først, uten at noe skjedde.)

Skrevet

Jeg har blitt satt i gang med begge mine første. Hadde 3 cm åpning da jeg ble lagt inn, så hos meg har de tatt vannet med en gang på begge og håpet riene skulle komme av seg selv. Det skjedde ikke med noen av dem. Begge gangene har de tatt vannet ved 10 tia, og på med drypp ca 12. Hun første kom 17.28. Gutten var kjappere, og brukte 2 timer mindre, han var ute 15.28.( Kansje nr 3 kommer to på halv også he he)

Lurer veldig på hvordan fødsel nr 3 i mai blir. Hadde jo vært ok med en fødsel som starter av seg selv en gang også....

Skrevet

Jeg ble satt i gang med drypp...

Det som skjedde først var at legen kjente om jeg var moden... Noe jeg tydligvis var siden jeg hadde små murringer løpet av natta og hadde fått en cm åpning...Skulle få sånn gele dagen etter, men de ga meg drypp siden jeg hadde (hatt) rier løpet av den natta...

Dryppet ble satt rundt 16.00 og gutten var ute 23.46 samme dag (kveld) =o) Så gikk veldig fort...

Skrevet

Hei!

Jeg ble satt igang. Fikk gele kl 12.00,i ca kl 14 begynte jeg å kjenne murringer, som ble til veer ca 15.30.Gutten ble født kl .17.01.. Så det var snakk om 5 timer tilsammen,selve fødselen tok 1 1/2 time.

Det var veldig intenst alt sammen,rakk ikke smertelindring i det hele tatt.

Var meningen jeg skulle få epidural.Ca kl 18 banket det på døren ,det var anestesi legen som kom og skulle sette epidural på meg...

Gjett om han ble lang i maska da han så meg ligge i senga med babyen... hehe. Festlig.

Dette ble jo en styrtfødsel,som jo er en risiko ved å bli satt igang.

Var dagen før til overtidskontroll,og det var ikke tegn til fødsel,så jeg ble strippet og bedt om å komme tilbake dagen etterpå.

Positivt at fødselen gikk fort,men som sagt,veldig intenst og gruuusomt vondt.Hadde mest lyst å avbestille hele fødselen og dra hjem hehe.

Uansett,det er vanskelig å si hvor lang tid det kan ta,kommer vell ann på hvor moden en er fra før.

Jeg var forresten 41+5 da jeg ble satt i gang.

Kan jo også nevne at hun ene jeg delte mottaksrommet med og som ble satt igang litt før meg,fikk baby lørdagsmorgen,altså ca 38 timer etter meg.

Lykke til!

Skrevet

Svarte vell ikke helt på det du spurte om...hmm,..

Uansett,det kommer jo helt ann på hvordan forløpet går,jeg rakk jo bare en liten tur i kantina før jeg begynte å få så vondt i magen at jeg ikke var særlig sosial.. :o)

Tar det lang tid,kan du jo bevege deg så mye du vil,må jo bare ta ctg med jevne mellomrom.

De sa til meg at vi kunne bare dra hjem etter gelen,og komme tilbake kl.17.

Er veldig glad jeg ikke ville det,og ble på sykehuset.

Ellers hadde det kansje blitt hjemmefødsel... :-O

Skrevet

Har den samme erfaringen som mamma til to skjønne.

Første pille (eller gel, husker ikke) ble satt 13.30. Husker legen som satte den sa han mente vannet kunne tas ca kl 18. Vel 18.30 var fødselen over. Tok 1,5 timer fra 3 stramme cm til full åpning. Grusomt mens det sto på, ja.

Jeg tror du skal være forberedt på at alt kan skje.

Skrevet

Har fått to unger å blei satt igang begge gangene. Men aldri fått pille eller gel. Med nr 1 (8 dager før termin) fikk eg drypp, etter ei stund sette dei noke på hode til guttungen, da gikk vannet. Tok ialt 4timer fra eg fikk dryppen til han var ute.

Med nr 2 (3uker før termin) tok dei bare vannet og fikk litt små rier etter det. Etter et par tima fikk eg drypp for å få sterkere rier. Tok ialt 6timer fra dei tok vannet til ho var ute.

Så er veldig ulikt kor lang tid det tar og kordan man blir satt igang.

Skrevet

Takk for mange og varierte svar alle sammen. Jeg tror konklusjonen min må være at jeg må ta det som det kommer, for det er umulig å forutse hvordan det kommer til å bli.

Jeg har i det lengste håpet at det skulle ha skjedd noe i dag, slik at ting kom i gang av seg selv, men jeg har ikke kjent noe som helst verken i natt eller hittil i dag. Unntatt det vanlige ubehaget da, som jeg alltid har i etterkant av en GU.

Skrevet

Drypp får du ikke for å sette igang fødselen som en modningspille eller gele vil gjøre. Drypp får du hvis riene dine ikke er sterke nok til at de går over til pressrier.

Jeg fikk drypp sist gang og alikevel tok det et jalvt døgn før hun var ute. De sa at den styrken de ga meg hadee kunnet fått en hest i fødsel. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...