Gå til innhold

To tette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om to tette?

Jeg har svært lyst på tvillinger, men det er jo ikke akkurat enkelt å få til :P

Men så tenkte jeg at det hadde jo også vært fint med to tette. Kjenner flere som synes det er enklere med to tette, fordi barna leker sammen og ikke kjeder seg like lett, og derfor ikke er like krevende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en smakssak. Jeg ville aldri hatt to tette. Jeg synes det høres helt grusomt slitsomt ut. Dessuten føler jeg at det ikke er helt "fair" for barnet, fordi man ikke vil få tid til å gi hvert enkelt barn nok oppmerksomhet. Jeg synes det høres u som ideellt med 3-4 år mellom hvert barn jeg..

Skrevet

Har begge deler jeg, fra første til andre er det 4 år og fra andre til tredje 15 mnd. Jeg vil ihvertfall ikke ha to så tett igjen. For det første syns jeg det var mye mer jobb, for det andre ble andremann liksom stor over natta å ble ikke så mye dulla med som nr en og tre selv om jeg prøvde å ikke gjøre no forskjell. Det ble det uansett. Men som *bubbs* sier det er nok en smakssak. Søstra mi fikk tre unger på 2,5 år å ingen der er tvillinger heller. Hun syns det er greit selv om hun er helt utkjørt i perioder da.

Skrevet

Jeg kommer til å få 3 tette.

Er 18 mnd mellom mine to første og det blir 20 mnd mellom mellomste og babyen.

Overgangen fra 1 til 2 barn var nok mindre enn overgangen fra 0 til 1 var.. Likevel var det ganske slitsomt til tider da eldstemann krever en god del oppmerksomhet og omsorg.

De værste periodene var nok da minste ikke sov på natta og jeg måtte være våken sammen med eldste på dagen..

Likevel har det ikke skremt meg helt da:) Venter jo nr 3 nå snart:)

Og det er jo ganske greit nå siden de kan leke sammen. Likevel blir det utrolig mye krangling da minstemann alltid skal ødelegge for eldstemann, osv.. Men det går egentlig bølgedaler det der da:)

Det er vel med to tette er vel som med det meste annet.. Fordeler og ulemper.. :)

Skrevet

to tette er genialt og til stor glede for barna seinere i livet, men har du en ettåring som er aktiv og du blir kjempesyk de første mnd er det veeeldig tungt,kan tenke meg det blir tungt de første ukene etter fødselen også....men når overskuddet kommer tilbake blir det midt i blinken...er gravid med nr 2, datteren min er 11 mnd...slitsomt akkurat nå de første ukene,men det blir nok betre...

Skrevet

vi får to tette. førstemann er bare 9 mnd nå og jeg er 5 mnd på vei med andre mann. så blir bare 13 mnd mellom våre. Vi gleder oss veldig. Men de første tre mnd var FRYKTELIG slitsom ettersom jeg var helt utrolig kvalm og trøtt pga svangerskapet. Men nå er den perioden over og alt går bra. fikk en prins første gang og nå skal han bli storebror til en liten prinsesse.

Skrevet

Får to tett her no.Har en sønn på 8mnd og er gravid i uke 25.Så det blir akkurat 1år i mellom de.

Skrevet

Det er saa ymse hva man oensker (og om man KAN planlegge da, ikke alle som kan det) har venninner med to tette og jeg kjenner at jeg ikke oensker det. De synes det baade er enestaaende og slitsomt. Man blir jo paa et vis fan av det mans selv har gjort da, samme hva man velger.... =o) Har egentlig alltid visst at jeg ikke ville det, og tok ut spiral foerst da foerstemann var 2,5 aar. Saa tok det et aar da, og naa blir det litt over 4 aar mellom dem, det passer OSS veldig bra. Skal vi ha tre, saa skal det minst vaere 2, helst 2,5 aar mellom.

Vaare grunner er todelte: mest for barna sin skyld, saa de faar vaere paa hvert sitt "sted i livet" paa et vis (men bank i bordet, kanskje et snarlig tredje forsoek kort tid etter nr 2 ender med tvillinger??) Jeg har ogsaa hat litt medlidenhet med 1 aar gamle storesoesken maa jeg si, naar jeg ser at de gaar rett fra baby til aa bli storesoesken. Den andre grunnen er at vi voksne ikke oensker aa bli helt oppslukt og oppspist av foreldrerollen, vi er opptatt av aa vaere kjaerester og ha voksentid ogsaa midt i smaabarnsfasen (som jo kan vare 10-15 aar) noe som vi mener lettere lar seg gjoere med litt avstand mellom barna.

Det er viktig at man velger (om man er saa heldig aa kunne) det som passer seg best, og at man forstaar at dette "varer" i minst 20 aar... =o) Faar man tre tette saa har man tre tette i fire aar. Velger man min kabal, ja, da varer alle faser mye lengre, det er jo mer "effektivt" med tette barn.

Jeg forstaar godt at dersom man er godt oppe i 30aarene naar man setter i gang, at barn kommer tett, spesielt dersom an er ordentlig godt etablert ogsaa, og kanskje har bygget hus eller kjoept den endelige leiligheten osv. Men vi var et ganske nytt par da vi startet, og det har vaert veeeeeeeeldig sunt for forholdet og fair mot foerstemann at vi foerst faar en til.

Det ble et laaaaaaaaaangt innlegg, har litt fritidsproblemer......hehe ;o))

Skrevet

Jeg er positiv til dette da det bare skiller ett år på meg og min søster. Som søsken får man en helt unik kontakt når man er så nære hverandre i alder. Har alltid satt veldig stor pris på det.

Men jeg tror ikke jeg hadde orket å ha to så tette selv. Det hadde nok blitt for slitsomt for meg å ha en liten baby og være gravid samtidig. Jeg vil gjerne være i stand til å gi babyen min all oppmerksomhet, uten å måtte ta hensyn til en graviditet og kanskje være dårlig ved siden av.

Derfor har jeg sagt til sambo at hvis jeg begynner å fable om to tette igjen så må han bare slå meg i hodet ;) Tror nok vi heller skal satse på rundt tre års mellomrom. Da kan eldstemann være litt i barnehage om jeg er dårlig, og så er han såpass gammel at han skjønner litt når vi forklarer om den nye babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...