Ankers Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 mamma, pappa, hei, hadet og miao... og ingen av dem er konsekvente. Er dette normalt, eller bør jeg sjekke hørsel e.l.? Han forstår mer enn han kan si. Han kan bl.a. peke på nesa si når han blir spurt om det og kommuniserer svært tydelig hva han vil og ikke vil. Jeg er nesten litt redd for at jeg forstår han for godt, slik at han ikke trenger å bruke ord for å kommunisere med meg. Vi leser masse i bøker og han kan dyrelydene til katt, ku, høne, esel, gris, ape og and... Er litt redd for at jeg har hatt for mye fokus på morsomme lyder enn språket slik at han har lært seg det i stedet for benevningen av dyr og ting og sånn... Noen som kan berolige meg eller gi meg noen tips til hvordan jeg i hverdagen kan hjelpe han å få et større aktivt vokabular?
gærne ko Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Heilt normalt, vil eg sei. Har en gutt på 19 mnd, og han har ikkje så veldig mange forståelige ord. Men vi skjønner som regel kva han vil likevel. Og ser at han forstår veldig masse og at han prøver å etterligne dei orda vi seier, det er bare det at ut kjem lyder som ikkje er så forståelige. Hehe. Er i alle fall ikkje det minste bekymra ennå. Det er vel det viktigaste akkurat på denne alderen, at du ser at dei forstår en del av det du seier til dei. Gutten din er jo bare 15 mnd, trur ikkje du kan forvente at han begynner å snakke så veldig masse ennå.
Ankers Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2008 Takk Eirink! Det var betryggende å høre! Blir bare så opphengt i alle de som er forrut for sin tid... Han er også litt treg med gåing og har ikke krabbet i det hele tatt.. Det vil si, treg med gåing vet jeg jo ikke enda... han går jo mellom oss og møbler og hvis vi slipper han så snur han seg og går til nærmeste trygge havn.. så er vel sikkert midt på treet der da tenker jeg? Men som mor vil man jo alltid at barnet skal være normalt eller over normalt godt utviklet på alle måter... og når jeg da leser et sted om barn på 15mnd som kan 55 ord... kan man bli lett stresset....hehe
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Jenta mi blir 15. mnd den 30.jan og kan ikke si et eneste ord. Sier ikke mamma eller pappa en gang. Ikke krabber hun, ikke reiser hun seg og kan kun stå på bena om vi holder henne. Går ikke rundt bordet eller noe. I følge hs, barnelege og fysio, er hun helt normal bare litt treg:)
Brillemamma Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Gutten min på snart 16mnd sier kun bø og nam. Jeg har bekymret meg litt over dette...men alle sier det er helt normalt, så... Gutten din sier jo mye, synest jeg!)
Ankers Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2008 Så godt å høre! Jeg har jo syntes at han er helt normal og superfin selv også.. .men nevnte for legen min bl.a. dette med at han ikke sa så mye og da sa hun at det sikkert var helt normalt, men jeg kunne jo sjekke hørselen hans på 15mnd kontrollen... og når legen sier det så tenker jo jeg med en gang det værste... Typisk! Sønnen min sier forresten bø også ja, og det har han sagt veldig lenge og har vært yndlingsord og aktivitet leeeenge:)he he Og når det gjelder Hei og hadet og mamma og pappa så sier han det ikke konsekvent og han har visst forstått det sånn at alle menn er pappa og alle bilder er pappa og mat er mamma og melk er mamma eller nammenammenam....Og Hei og Hadet er helt nytt og noe han prøver seg litt ut med om dagen... og da høres det slik ut : æii eller ade og vinking da ... Men da skal jeg fortsette med å være stolt mamma som er super glad og stolt over alt han får til:-) Takk for støtte og oppmuntring!
Fikk maibaby06 Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Min er 19 mnd og sier heller ingen ting, ikke engang mamma og pappa. Har sjekket hørsel hos helsesøster og det var helt fint, og han skjønner det meste av det jeg sier. Jeg snakker til han hele tiden, gir oppgaver i løpet av dagen som han utfører, spør om å hente og han henter etc. Virker som noen bare er senere ute enn andre. Godt å se at det er flere;) Min ville ikke bli lest til før han var vel 16mnd, da først begynte han å komme med bøker. Før det ble jeg alltid sittende for meg selv med bøkene. Han er og har vært meget aktiv hele tiden, og går ikke i barnehage, virker som det løsner for mange når de begynner der:) Vi er tospråklig familie forresten, men er jo meg han er mest med:)
Fikk maibaby06 Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Han "snakker" forresten masse, men bare babbel;)
_svana_ Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Mine gutter sier stort sett bare "ha det", mamma, babba (pappa), lys. E sier "meh" når han vil ha noe, A har begynt å herme litt nå. 15 mnd de også.
Gjest Lille jenta mi Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Hun snakker masse babyspråk..utenom sier hun nei,nam,ja,mamma og pappa....tror ikke hun sier noe mer enn det nei:-)
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Helt normalt:) Når barnet er 1 år, altså på 1-års kontrollen, fortalte helsesøster meg at det de så etter, var om barna pratet. Og med det mente hun ikke at de skulle kunne ord, men lage lyder. Iløpet av 1 års alderen er det vanlig at de kan 1-ords "setninger". Ved 2 års alderen 2-ords setninger. Men alt dette er jo veldig individuelt. Tror at grunnen til at du hele tiden leser om alle som er forut i pratingen, er at vi som har barn som er tidlig ute språklig, gjærne vil fortelle om dette. Fordi vi er veldig stolt over det. Litt rart, men samtidig også forståelig syns jeg. Vi vil jo gjerne skryte over barna våre. Men det er viktig å huske at alle barn er så forskjellig, på alle mulige måter.
Winterlady Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Høres helt normalt ut det ja . Det som er innenfor normalen er å minst kunne si 2 ord når man er 15 mnd, og da tror jeg dyrelyder regnes med..? Har også hørt at gutter kan være litt tregere enn jenter med språket, usikker på om det stemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå