Gå til innhold

Hva slags forhold til mat vil dere ungene deres skal ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det veldig mange diskusjoner ang. mat/sukker etc. det virker som det eneste saliggjørende enten er ikke noe sukker overhode (de litt ekstreme), eller kun i helg/til fest (for de mer moderate).

For min egen del ønsker jeg egentlig ikke at snuppa skal ha et forhold til mat der noe er nei og noe er ja, eller at noe mat bare er for spesielle anledninger. Jeg er mer opptatt av den totale mengden, og ønsker ikke at hele ukas "sukkerrasjon" skal inntas fredag til søndag (for å sette ting veldig på spissen). For meg blir det litt som de voksnes helgefyll, det er greit å drikke seg full i helga, men tar man seg et glass en onsdagskeld har man problemer.

Hun får det jeg får, når jeg spiser det, enkelt og greit, men i små mengder (mor: en pose ostepop, snupp: 6 ostepop). Brus kjøper jeg nesten aldri, alså får hun ikke det. Er på McDonalds 2 ganger i året, og tror ikke hun dør av å få noen chips og en nugget i den sammenheng. Jeg drikker saft, så det får hun en gang i blant, men ikke nødvendigvis på lørdag. Blander solbær- og blåbærsaft og satser på at det er litt igjen av det sunne, blander også ganske tynt. Det er jo faktisk sukkerstoffer i både melk og juice, så vet ikke om det er så mye bedre (hun er ellers glad i melk altså og får det når hun vil ha det). For det meste får hun vann, men til og med HS sa at det jo tross alt ikke er noe næring i vann, og at litt saft/juice får opp blodsukkeret.

Hun får muligens sjokolade litt for ofte, jeg er selv sjokoman, men ikke mer totalt enn de som får lørdagsgodt.

Kommer ikke til å innføre lørdagsgodt, vil at vi like gjerne kan kose oss en ellers litt kjip onsdag, og at vi da kan droppe usunn mat den helga uten at det blir hyling etter lørdagsgodtet. Gleder meg til hun får litt mer tenner, litt vanskelig å tygge rå gulrøtter med gommene ;)

Generelt følger jeg regelen alt med måte, så får jeg se hvordan det går etter hvert. Hun er enda ikke 2 år, så jeg har godt til til prøving og feiling. Hva vil jeg med innlegget...tja si det, at det er mange veier til Rom kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et sundt og normalt forhold. At de skjønner det er forskjell på helg og uka og at frukt og grønt også er godt. Og viktig at de liker fisk! Men det er aldri noe prolem å få ungr til å like fisk så lenge de får det servert fra de er små...2åringen elsker både kok, stekt og farsemat når det gjelder fisk.

Skrevet

Det er jo greit å si at "barnet mitt skal få smake på alt jeg spiser" når man selv er ganske sunn. Verre blir det når foreldrene spiser usunt. Ofte ser jo ikke foreldre selv at de spiser usunt. Mange kommer jo bare med en konklusjon som sier at man liker å være overvektig.

Alt med måte sier nå jeg. Men så lenge jeg har "makten" så blir det fisk til middag - og ikke bare pizza. Ser ikke noe negativt i å nekte barna mine brus. Når man klarer å si "nei du får ikke vin" - så klarer man også å si "nei du får ikke noe brus".

Skrevet

Litt enig og litt uenig.

Men jeg er helt sikker på at "alt med måte" er en fin leveregel.

Skrevet

Jeg er egentlig litt interessert i å høre hvordan hverdagsmaten blir tilbredt hos dere som er nøye med hva ungene får i seg???!!!

Lages alt av sauser, dressinger osv. fra bunnen av? Kokes det friske grønnsaker i stedet for frosne? Unngås det panert mat som f.eks. fiskepinner? Ferdigretter som fiskegrateng i form? Bakes brød selv?

Masse av den daglige kosten som går for å være sunn er absolutt ikke det! Der finnes fellene i form av mettet fett i fleng;=)

Skrevet

Et normalt, sunt og en norsk tradisjonell matvane. Med fisk, kjøttkaker, grønnsaker, frukt ol.

Godteri blir ikke før han er litt eldre, tar det som det kommer. Viktig å lage sunn mat, som også de små liker.

Datteren til kusina mi, er en SÆR unge. Hun spiser bare pasta, taco, pølser og pizza og hun blir 3 år. Is brekker hun seg av, og brødskiver spiser hun heller ikke, bare nystekte rundstykker med prim.

Dette er IKKE noe jeg ønsker for min sønn.

Så derfor tror jeg det er VELDIG viktig å innføre god og sunn mat helt fra barnet begynner med fast føde i form av middag.

Sønnen min liker ikke noen slags middasglass, så her må alt lages selv.

Da får han fisk, gønnsaker, kjøtt, grovt brød ol. Han er ikke så begeistrer for vann enda, så han for 1/10 del med sukkerfri elpekjuice som jeg vanner ut. Og da får han i seg drikke.

Ellers lages ikke alt fra bunnen av alltid, bruker posesauser, ferdig fiskegrateng ol. Men når jeg lager mat til minsten, lages alt som regel fra bunnen av. Sett bort i fra fiskeboller, pasta.

Men kan ikke drive å lage alt fra bunnen av heller, da har jeg ikke noe annet å gjøre enn å stå på kjøkkenet. Og hører til den generasjonen der man, kun har hatt skolekjøkken i 5 klasse og 9ende klasse.

Men har lært og lage mat av foreldre og svigermor som er flinke til å lage mat.

Skrevet

Sunn og god mat til daglig, og festmat til fest. Jeg vil at de skal ha glede av mat. Derfor gjør vi ikke noe stort nummer av spising. Eneste regelen vi har, er at når vi har middag med forskjellig tilbehør, så skal litt av alt være på tallerkenen, fordi det skal se fint ut med farger osv. Da hender det at eldstejenta glemmer seg om hun feks har sagt på forhånd at hun hater brokkoli, også spiser hun det med glede likevel. Og det sier vi ikke noe på heller.

Vi har lørdagsgodterier, men det har hendt at vi har hatt grønnsaker og dip i stedet. Det har vært heilt greit. :)

Skrevet

må bare fortelle noe.. vi har ett vennepar med en gutt på 1,5år. de er sykt opptatt av økologisk og sukkerfri mat, til barnet. men når det gjelder dem selv er det ikke så farlig. er jo egentlig dobbletmoralisme syns jeg da. hadde de vært like sunne selv hadde det jo vært helt greit. men når de er her,er guttungen helt vill etter drikket til sønn vår.han sluker alt han kommer over,drikker jus til han brekker seg.han har ikke ett naturlig forhold til mat og drikke vil jeg si.

Skrevet

Ønsker at mine barn skal ha eit naturleg forhold til mat som ikkje går mot det ekstreme hverken den eine eller andre vegen.

Og det vil eg faktisk påstå at eg har klart.

Ungane et allsidig.

Me har (ofte mens me lager mat) snakka om kva maten inneheld og kva som er bra og ikkje bra for oss, uten å bli fanatiske. Så ungane veit dette og legger vekt på det i sine eigne valg.

Eg "truer" dei heller aldri til å ete grønnsaker, trur det virker mot sin hensikt. Men det har vore ein naturlig del av kostholdet og då har dei ete det, i perioder lite og i perioder mykje.

Me har lørdagsgodter, men av og til har me ein liten sjokolade på ein heilt vanleg onsdag.

Kvar dag til barnetv har me oppskåret frukt/grønnsaker, og ungane elsker det. Innførte det fordi det var litt lettare å hukse på å ete det kvar dag i ein travel kvardag, og eg skal love deg at ungene spørr etter det om eg har gløymt det ein dag hehe.

Eg har ingen problem med å ta ungene med på dolly dimples for pizza og brus etter f.eks å vært på bowling, da blir det gjerne kveldsmaten den dagen. Men det er jo sjelden da.

Så alt med måte, bruke sunt bondevett og opplyse ungene må være min teori trur eg :-)

Skrevet

Her i huset blir det fisk to ganger i uka, grønnsaker hver dag og godterier/brus bare på lørdagen.

hvis man selv har et naturlig forhold til mat og ikke sier "nå måååå du spise grønnsakene dine" tror jeg ikke ungene blir så store motstandere. Ungers fiskenekt og grønnsaksnekt baseres nok hovedsaklig på foreldrenes ekstreme opptatthet på at dette må spises. hvis man serverer det uten å prøve å påtvinge ungen det - som i at man stressa prøver å påpeke at det er såååå godt og sunt, tror jeg det går fint. sånn har det ihvertfall vært med meg=)

Skrevet

Jeg ser på meg selv som nøye nok.

Sauser lager jeg som regel selv, dressing er noe æsj, men de få som vi skal ha lager jeg selv. Grønnsaker bruker jeg for det meste friske (konsistensen er jo mye bedre!) selv om vitamininnholdet skal vistnok være det samme i de frosne. Har lite panert mat (fiskepinner er jo ikke akkurat så utrolig godt...).

Brød kjøper jeg mye (arbeidsplassen har eget bakeri) hvis jeg ikke baker selv.

Bruker veldig lite Toro-poser (der er det mye salt og lite annet).

Velger som regel karbonadedeig/kylingdeig i stedet for den vanlige (feite) kjøttdeigen.

Er ikke noe hokkuspokkus det, altså. Har en gutt på 3 1/2 og er gravid uke 29 med nr 2. Har mann, jobb og hus å ta meg av i tillegg. Står ikke og slaver på kjøkkenet, hvis det er det man tror man må for å lage noe selv.

Skrevet

eh.....var den mynta til meg eller?

Skrevet

Æh... nei=) leste ikke svarene engang egentlig, bare svarte hvordan jeg vil det skal være her=)

Skrevet

Syns forresten ditt svar var en fin måte å gjøre det på jeg=)

Skrevet

Jeg syns ikke vi har noe spesielt sunt kosthold, men det er heller ikke usunt.

Vi spiser dansk rugbrød, i all hovedsak fordi jeg syns det er godt. Pålegg som ost, skinke, levepostei osv. Ikke noe ekstremt hverken den ene eller andre veien.

Til middag så spiser vi friske grønnsaker, siden jeg ikke med min beste evne kan forstå hvorfor jeg skal kjøpe frosne eller hermetiserte grønnsaker, når smaken er så forskjellig. Og da altså at friskt smaker mye bedre.

Vanlig tilbehør som fullkornspasta (som smaker omtrent det samme og som man får kjøpt i de fleste matvareforretninger, til samme pris), ris og poteter. Av kjøtt, fisk og fugl så spiser vi så rent som vi får kjøpt det. "Rene" kjøttdeiger av svin eller kylling.

Sauser og dressinger er stort sett fraværende.

Ellers så har vi ikke potetgull, godterier, saft, juice, osv tilgjengelig. Vi kjøper det ikke inn, så det er ikke naturlig for ungen vår å måtte ta stilling til hva han får eller ikke får.

Skrevet

Ugla:

Du skulle fått brynt deg på min tuppe. Hun er FØDT kresen. Blitt tilbudt fisk fra hun begynte med middagspglass, men det hun ikke vil ha de spytter hun rett ut igjen. Fremdeles blir hun tilbudt alle mulige forskjellige retter, men hun er MEGET selektiv i matveien og spytter ut med en gang det ikke passer henne å spise det vi serverer! Presser jeg litt på begynner hun å brekke seg, og i verste fall spyr hun..

Så konklusjonen om at så lenge de får tilbudt fra de er små, så spiser de, den faller litt gjennom her i hus :/

Forøvrig ønsker jeg er sunt og naturlig forhold til mat, både med og uten sukkerinnhold. Det er ikke alltid sukkerinnholdet som styrer meg, men holdningene og oppfattelsen vi har av produktet. Altså kan kake ha like mye eller mer sukker som godteri, men i vi kan spise en bolle/kake på en hverdag, om vi får det servert. Godteri er nemlig forbeholdt helg, og barna ser ikke på kake som godteri, så holdningen til godteri får seg ikke en knekk selv om vi spiser en bolle midt i uka.

Hun er enda liten, så vann og melk er stort sett det hun drikker, men hun får smake av oss om hun ønsker det, hvis vi drikker noe annet..

Variert kosthold, med innslag av foreldrestyrt kos!

Jeg er opptatt av tenner også, det er derfor det er værre å spise litt sjokolade flere dager i uke, enn mer sjokolade på bare lørdag!

Skrevet

hehe ok da så. Skjønte liksom ikkje heilt, for etter min oppfattelse så var me i bunn og grunn ganske einige hehe

Skrevet

Det er alltid nokon barn som er "unntaket frå regelen."

Det er litt å bryne seg på for deg.

Korleis går det da?

Kva får du i ho?

Kor gammel er ho no då?

Har ei jente i slekta som er sånn, endte med at ho måtte få sonde ernæring :(

Ho nekta rett og slett å ete noko som helst, sjølv då ho vart svolten. Det var fælt å sjå kor mykje foreldrene strevte.

Skrevet

Variert og sunt, med begrenset sukkerinntak.

Utover det er jeg opptatt av at ungen skal ha et psykologisk godt forhold til mat. Måltidene bør jevnt over ikke være preget av stress, blant annet. Mat kan gjerne være spennende, ikke traurig (selv syntes jeg mat var et ganske kjedelig fenomen da jeg var barn).

Skrevet

Jeg er langt fra nøye, vil si var har det helt normalt. Barna får gjerne en kormo-kjeks på en vanlig ettermiddag, og er de heldige så får de kake også om vi er på eller har besøk. Vi spiser vanlig mat til alle måltider.

Jeg lager det meste fra bunnen av, fordi jeg liker det og har tid til det! Men jeg kan fint bruke frossen broccoli til middag, er faktisk MER næringsstoffer i den enn i en som har ligget dagevis i butikken. Jeg lager sau fra bunnen av, men sper gjerne med en skvett fløte for å få rund og god smak. Fersk fisk er kjempegodt, men jeg panerer den gjerne, for det er så godt!

Yoghurt blir spist hver dag, et beger og frokostblanding.

De drikker vann og melk til hverdags, saft til grøten på lørdager. Brus til spesielle begivenheter (når den blir servert andre blir det for dumt å nekte barna), men sper den med vann for at det ikke skal bli så sterkt.

Og jeg baker brød selv=) Helt vanlige brød, ikke bare fullkornsbrød!

Skrevet

Trollmamma:

Ja, det er en utfordring. Man kan jo ikke tvinge maten i dem. Jeg var sånn selv, og er fremdeles selektiv i matveien. Vet dermed hvilke enorme ulemper dette medfører og ønsker ikke for alt i verden at min datter skal bli lik! Derfor har jeg vært såpass bevisst på å variere maten, tilby henne alt mulig av mat, men skjønte raskt at dette var døfødt.. Jeg fortsetter jo fremdeles å tilby henne, både vår mat og uendelige antall forskjellige middagsglass. Men du aner ikke hvor mange som har gått i bosset. Hun har noen få utvalgte retter som hun spiser av vår middag og 3 (!!) forskjellige middagsglass som jeg får i henne. Hun er 16mdr gammel. Heldigvis er hun veldig glad i grøt og i frukt, og har nettopp begynt å spise endel brød, så vi får i henne nok næring!

Skrevet

Loglady: Der er jeg kjempeenig med deg! Ang den psykologiske biten av måltidet! Jeg har alltid vært opptatt av harmoni rundt matbordet, ro og fred og ingen tvang.

Skrevet

Nei, stress og tvang er ikke spesielt positivt.

Familien hjem fra jobb og skole, alle slitne og på grensen til sure. Lettvint lapskaus på bordet. "Nå har du tatt på til deg, så nå får du spise opp". Jeg satt ofte over en time og trøkket faenskapen i meg etter at de andre var ferdige. Urk. Så kom tenårene, og jeg fant på mye for å slippe å spise middag hjemme.

Skrevet

Huff :/ Det verste er jo at det kommer jo ingenting godt ut av stress. Når jenta mi kaster mat på gulvet og stryker seg i håret med tomatsaus på fingrene, så kjenner jeg pulsen litt bedre enn til vanlig. Men så slår det meg at hva i all verden kommer ut av å stresse med å få vasket henne midt i måltide. Ungen spise jo, og litt tomatsaus har ikke håret vondt av. Dermed spiser vi oss mette, rydder av bordet, tar et lett drag over gulvet og hiver ungen i dusjen :) Fremdeles like fornøyde! hehe..

Skrevet

Manglet noen bokstaver inni der ser jeg.. SpiseR og måltideT :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...