Gjest Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Hva syns dere om forslaget om å tvangs-sjekke småjenter for å forhindre omskjæring?
Gjest MyIian Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Jeg kan se problematikken i det.. Men jeg syns man kan sjekke i det minste "risikogrupper". Kanskje sjekke det på helsestasjonen eller noe i den duren.. Jeg forstår forslaget og jeg forstår også motstanden det møter..
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Nå er vel ikke problemet størst med norske jenter:) men de jentene som har innvandrerbakgrunn. Jeg mener at dette burde innføres, skjønner ikke hvorfor det ikke allerede blir gjort. De sjekker jo pungen hos gutter, for å se om testiklene er på rett plass. Så hva er forskjellen på det og å sjekke om ei jente har alt på plass?
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Ja, jeg forstår også motstanden. Men jeg vil si jeg er for forslaget. Samtidig som jeg er noe usikker på hvordan det skulle forhindre overgrep. Jeg mener, om de sjekker og jenta er omskjært, så er jo skaden allerede skjedd. Den prevantive effekten må vel da ligge i foreldrenes frykt for å bli oppdaget. Men så spørs det vel om den frykten er større en grunnene de har for å gjøre det da...
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Ehm, hvem tror du jeg mente da? kari normann. Selvfølgelig mente jeg jenter med innvandringsbakrunn, det trodde jeg var selvsagt. De er da norske jenter de og;)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Det er jo strffbart flg norsk lov. Så blir det oppdaget, så blir det jo reaksjoner.
Gjest MyIian Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Men om skaden allerede er skjedd vil man kanskje kunne forhindre at det skjer med neste barn eller også at det kanskje skal skje med families venner o.l. Jeg ser problematikken med at vi ikke sjekker norske jenter, og ikke alle blir sjekket. Kanskje stikkprøver er noe? Er for forslaget ja.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 joda, skjønte det, men det sto bare "norske jenter" i overskriften, er vel ikke alle innvandrere som har norsk pass enda:) det gjelder vel disse også?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er skeptisk. Jeg bifaller selvsagt ikke omskjæring av jenter, men jeg har litt problemer med å se hva som blir bra av å sjekke dem nedentil og så gjøre om på omskjæringen for de som trenger det. Familien har valgt å gjennomføre dette inngrepet, og familien er nærmest og sterkest for denne jenta. Hvordan vil dette påvirke hennes forhold til familien, og ikke minst familiens forhold til jenta?
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Ja, men tror du frykten for straffen vil veie opp for grunnene til å gjøre det?
Gjest MyIian Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Men hva med jenta da? Hun har jo ikke valgt noe som helst.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Hvordan er reaksjonene på osmskjæring i Norge foresten? Noen som vet? Altså, hvilken straff får foreldrene?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 nei det er jo litt av problemet da. Man vil jo gjerne beskytte dennne jenta. Men jeg tror ikke måten å gjøre det på er å begå ett nytt overgrep som er i mot foreldrenes vilje.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 Lov om forbud mot kjønnslemlestelse «§ 1. Den som forsettlig utfører et inngrep i en kvinnes kjønnsorgan som skader kjønnsorganet eller påfører det varige forandringer, straffes for kjønnslemlestelse. Straffen er fengsel inntil 3 år, men inntil 6 år dersom inngrepet har som følge sykdom eller arbeidsudyktighet som varer over 2 uker, eller en uhelbredelig lyte, feil eller skade er voldt, og inntil 8 år dersom inngrepet har som følge død eller betydelig skade på legeme eller helbred. Medvirkning straffes på samme måte. Rekonstruksjon av kjønnslemlestelse straffes som nevnt i første ledd. Samtykke fritar ikke for straff. § 2. Med bøter eller fengsel inntil ett år straffes yrkesutø-vere og ansatte i barnehager, barnevernet, helse- og sosialtjenesten, skoler, skolefritidsordninger og trossam-funn, som forsettlig unnlater, ved anmeldelse eller på annen måte, å søke avverget en kjønnslemlestelse, jf. § 1. Tilsvarende gjelder for forstandere og religiøse ledere i trossamfunn. Avvergelsesplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt. Unnlatelsen er ikke straffbar hvis kjønnslem-lestelsen ikke kommer til fullbyrdelse eller til straffbart forsøk.» Det har ingen betydning om kjønnslemlestelsen finner sted i Norge eller i et annet land. Det er forbudt og straffbart å medvirke til at kjønnslemlestelse utføres. google
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 Problemet her er vel informasjonsmangel til spes. mødrene. Dette kan komme av språket, men kanskje også av at det er ofte far som er "leder" i ekteskapet? Er ikke like lett for en mann kanskje, å forstå hva dette virkelig gjør med jenter. Og så er det vel noe med hvordan de mener en jente "normalt"(for dem) ser ut nedentil. Dette er jo noe som skaper arrvev og kan føre til problemer, da generelt men også ved mensen og spesielt ved fødsel. Både mor og far bør få god, saklig info om emnet når de får barn eller har barn som ennå ikke er omskåret. Det bør også reageres oftere når det blir oppdaget. Er vel ikke mange som ennå er blitt straffet for dette.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. januar 2008 #16 Skrevet 15. januar 2008 Nå må du huske at det er kvinnene selv som fronter denne lemlestelsen. Mødrene er selv omskjært og vil at deres døtre skal bli det. Og dersom det er nødveldig for å bli en fullverdig kvinne i hht til tradisjoner tror jeg ikke norsk lov har stor verdi.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #17 Skrevet 15. januar 2008 Men vil foreldre som har omskjært datteren sin miste foreldreansvaret?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå